ELO-säätiö nimitti villiruokamestareita  - tavoitteena tuoda luonnon antimet osaksi Suomen ruokamatkailua

Kuluvan vuoden aikana on pilotoitu koulutusjärjestelmä, jolla keittiöammattilaisia koulutetaan suomalaisen villiruoan ammattilaisiksi. Koulutuspilotin yhteydessä rakennetaan osaajaverkostoa, jonka avulla nostetaan esiin maamme villiruoan edelläkävijöitä. Sen myötä seitsemän ansioitunutta keittiöammattilaista saa nyt villiruokamestari-tittelin ja oikeuden käyttää villiruokatunnusta.

Villiruokamestarit Markus Maulavirta ja Sami Tallberg, kuvaaja: Sini Garam

Villiruoka on vuosikymmenet ollut osa suomalaista perinnettä, mutta se on levinnyt ravintoloihin vasta viime vuosina. Muutamat arvostetut keittiömestarimme erottuvat villiruoan huippuosaajina ja edelläkävijöinä, ja heidän työnsä ansiot tunnustetaan, kun ensimmäiset villiruokamestari-tittelit jaetaan. Villiruokamestarin kriteereinä on ruoka-alan laajan osaamisen, esimerkiksi keittiömestarin tutkinnon lisäksi mm. oman villiruokaa sivuavan kirjan julkaisu.

Ensimmäisiksi villiruokamestareiksi nimitetään:

• Jaakko Kolmonen
  • Markus Maulavirta
  • Sasu Laukkonen
  • Jouni Toivanen
  • Jarmo Pitkänen
  • Ilja Björs
  • Sami Tallberg

- Nyt nimettävät mestarit ovat todellisia huippuosaajia ja moni heistä oli myös mukana pilottikurssilla pätevöittämässä villiruokakouluttajia. Villiruokamestarit ovat suomalaisen luonnon antimien sanansaattajia ja ELO-säätiö haluaa kannustaa heitä tekemään tätä tärkeää työtä jatkossakin. Jotta Suomessa osataan käyttää villiruokaa osana ruokamatkailua, tarvitaan sekä koulutusjärjestelmä että osaajien esiin nostamista, kertoo ELO-säätiön johtaja Seija Kurunmäki

Villiruokamestari Sami Tallberg jatkaa myös neljättä vuotta ELO-säätiön  villiruokalähettiläänä. Villiruokamestarien nimittäminen Tallbergin rinnalle tuo villiruokalähettilään tärkeään työhön joukkovoimaa, ja mestarien ryhmä saa joka kevät vietettävän Villiyrttiviikon yhteydessä ehdottaa nimettäväksi uusia mestareita.

ELO-säätiön hallitus vahvistaa nimitykset ja antaa valituille oikeuden käyttää omassa toiminnassaan villiruokamestari-titteliä ja Klaus Haapaniemen suunnittelemaa, ELO-säätiön hallinnoimaa villiruokatunnusta.

Marraskuussa osaajaverkostoon villiruokamestarien joukkoon liittyvät ensimmäiset villiruokakouluttajat, jotka saavat pilottikoulutuksen myötä todistuksen osaamisestaan.

Seija Kurunmäki, johtaja, ELO-säätiö
0400 460894, seija.kurunmaki@elo-saatio.fi

Villiruokamestarit Markus Maulavirta ja Sami Tallberg, kuvaaja: Sini Garam
Villiruokamestari Markus Maulavirta koppeloa kynimässä, kuvaaja: Sini Garam
Pilottikoulutuksen pääopettajat Ravintolakoulu Perhon kestävän gastronomian lehtori Jarmo Åke ja keittiömestari Sami Tallberg sekä kurssikokonaisuuden vetäjä on ELO-säätiön Seija Kurunmäki. Kuvaaja: Sini Garam

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla teemme ruokakulttuurimme myös kansainvälisesti kiinnostavaksi. Innostamme suomalaiset syömään yhdessä Suomi 100 -juhlavuonna ja sen jälkeen. Vahvistamme suomalaista villiruokaosaamista ja yhdistämme kouluruokatoimijoita viestimään kouluruokailumme ainutlaatuisuudesta. Nostamme esiin suomalaisten ravintola-ammattilaisten osaamista organisoimalla vuosittain kokki- ja tarjoilijakilpailut ja vastaamalla Suomen osallistumisesta Bocuse d’Or -kokkien maailmanmestaruuskilpailuun.

Kolme voitonnälkäistä kokkia Bocuse d’Orin Suomen-karsintoihin23.8.2017 09:15Tiedote

Suomi osallistuu maailman vaativimpaan kokkikilpailuun Bocuse d’Oriin 14:nnen kerran. Bocuse d’Or -karsintakilpailuun hakevat kokit ovat nyt selvillä: Suomen edustajaksi kaudelle 2018-2019 hakevat ravintola Finnjävelin keittiömestari Ismo Sipeläinen Helsingistä, Brasserie l’amourin keittiömestari Benjamin Frostell Porvoosta ja helsinkiläinen Michelin-tähtiravintola Demon sekä Finnjävelin ravintoloitsija, Finnjävelin keittiöpäällikkö Tommi Tuominen.

Hundreds of long tables invite to eat together 25-27 August 20178.8.2017 11:59Tiedote

The Finland100 anniversary year calls together a shared feast as the let's eat together festivities round up in a final weekend on 25-27 august. A never-before-seen spirit of communal activities has gotten hundreds of associations, village communities, initiatives and corporations to create an ongoing celebration in finland. The overflowing offering sets a seat at the table for every finland-lover. When all the festivities are added up together, the end result is the world’s greatest village celebration, where everyone is invited.

Vi äter tillsammans vid hundratals bord 25.-27.8.20178.8.2017 11:59Tiedote

Veckoslutet den 25 till 27 augusti kulminerar Finland 100 aktiviteterna för temaåret Vi äter tillsammans. Hundratals föreningar, byaråd, företag och andra aktörer åstadkommer då en aldrig skådad matfest i hela landet, ja även utomlands. Det blir något för envar och mycket aktiviteter på gräsrotsnivå. Då alla mataktiviteter räknas ihop blir det rekordkalaset Världens största byfest, dit alla är inbjudna.

Sadat pitkät pöydät kutsuvat syödään yhdessä 25.-27.8.20178.8.2017 11:59Tiedote

Suomi100 –juhlavuoden kunniaksi viritetty Syödään yhdessä –teemavuosi huipentuu viikonloppuun 25.-27.8. Ennennäkemätön kansalaisaktiivisuus on saanut sadat yhdistykset, kyläseurat, hanketoimijat ja yritykset luomaan yhteistä juhlaa ympäri Suomea. Runsaasta tarjonnasta jokainen Suomea rakastava löytää oman pöytänsä. Kun kaikki tapahtumat lasketaan yhteen, syntyy Maailman suurimmat kyläjuhlat, joihin kaikki on kutsuttu.