ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

ELO-säätiö nimitti villiruokamestareita  - tavoitteena tuoda luonnon antimet osaksi Suomen ruokamatkailua

27.10.2015 13:47 | ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

Kuluvan vuoden aikana on pilotoitu koulutusjärjestelmä, jolla keittiöammattilaisia koulutetaan suomalaisen villiruoan ammattilaisiksi. Koulutuspilotin yhteydessä rakennetaan osaajaverkostoa, jonka avulla nostetaan esiin maamme villiruoan edelläkävijöitä. Sen myötä seitsemän ansioitunutta keittiöammattilaista saa nyt villiruokamestari-tittelin ja oikeuden käyttää villiruokatunnusta.

Villiruokamestarit Markus Maulavirta ja Sami Tallberg, kuvaaja: Sini Garam

Villiruoka on vuosikymmenet ollut osa suomalaista perinnettä, mutta se on levinnyt ravintoloihin vasta viime vuosina. Muutamat arvostetut keittiömestarimme erottuvat villiruoan huippuosaajina ja edelläkävijöinä, ja heidän työnsä ansiot tunnustetaan, kun ensimmäiset villiruokamestari-tittelit jaetaan. Villiruokamestarin kriteereinä on ruoka-alan laajan osaamisen, esimerkiksi keittiömestarin tutkinnon lisäksi mm. oman villiruokaa sivuavan kirjan julkaisu.

Ensimmäisiksi villiruokamestareiksi nimitetään:

• Jaakko Kolmonen
  • Markus Maulavirta
  • Sasu Laukkonen
  • Jouni Toivanen
  • Jarmo Pitkänen
  • Ilja Björs
  • Sami Tallberg

- Nyt nimettävät mestarit ovat todellisia huippuosaajia ja moni heistä oli myös mukana pilottikurssilla pätevöittämässä villiruokakouluttajia. Villiruokamestarit ovat suomalaisen luonnon antimien sanansaattajia ja ELO-säätiö haluaa kannustaa heitä tekemään tätä tärkeää työtä jatkossakin. Jotta Suomessa osataan käyttää villiruokaa osana ruokamatkailua, tarvitaan sekä koulutusjärjestelmä että osaajien esiin nostamista, kertoo ELO-säätiön johtaja Seija Kurunmäki

Villiruokamestari Sami Tallberg jatkaa myös neljättä vuotta ELO-säätiön  villiruokalähettiläänä. Villiruokamestarien nimittäminen Tallbergin rinnalle tuo villiruokalähettilään tärkeään työhön joukkovoimaa, ja mestarien ryhmä saa joka kevät vietettävän Villiyrttiviikon yhteydessä ehdottaa nimettäväksi uusia mestareita.

ELO-säätiön hallitus vahvistaa nimitykset ja antaa valituille oikeuden käyttää omassa toiminnassaan villiruokamestari-titteliä ja Klaus Haapaniemen suunnittelemaa, ELO-säätiön hallinnoimaa villiruokatunnusta.

Marraskuussa osaajaverkostoon villiruokamestarien joukkoon liittyvät ensimmäiset villiruokakouluttajat, jotka saavat pilottikoulutuksen myötä todistuksen osaamisestaan.

Seija Kurunmäki, johtaja, ELO-säätiö
0400 460894, seija.kurunmaki@elo-saatio.fi

Villiruokamestarit Markus Maulavirta ja Sami Tallberg, kuvaaja: Sini Garam
Villiruokamestari Markus Maulavirta koppeloa kynimässä, kuvaaja: Sini Garam
Pilottikoulutuksen pääopettajat Ravintolakoulu Perhon kestävän gastronomian lehtori Jarmo Åke ja keittiömestari Sami Tallberg sekä kurssikokonaisuuden vetäjä on ELO-säätiön Seija Kurunmäki. Kuvaaja: Sini Garam

ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö
Yrjönkatu 34 A 12

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla teemme ruokakulttuurimme myös kansainvälisesti kiinnostavaksi. Innostamme suomalaiset syömään yhdessä Suomi 100 -juhlavuonna ja sen jälkeen. Vahvistamme suomalaista villiruokaosaamista ja yhdistämme kouluruokatoimijoita viestimään kouluruokailumme ainutlaatuisuudesta. Nostamme esiin suomalaisten ravintola-ammattilaisten osaamista organisoimalla vuosittain kokki- ja tarjoilijakilpailut ja vastaamalla Suomen osallistumisesta Bocuse d’Or -kokkien maailmanmestaruuskilpailuun.

Lue lisää julkaisijalta ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

Att äta tillsammans väcker den finländska matkulturen19.6.2017 14:00Tiedote

Den finländska mat- och dryckeskulturen är på frammarsch. Firandet av Finland 100-år eskalerar under sommaren och hösten. Sommarsäsongen inleds med färsk potatis på midsommarbordet. På sommarvillorna samlas man kring borden med rökt fisk, grillkorv och bastuöl. Man bjuder gärna in grannarna på sommarens första jordgubbstårta eller blåbärspaj. Sommarens alla evenemang samlar också folk kring borden.

Ylpeys suomalaisesta ruoasta ja juomasta kasvaa yhteisissä pöydissä19.6.2017 14:00Tiedote

Suomi100 -juhlavuonna nähdään suomalaisen ruoka- ja juomakulttuurin esiinmarssi, joka huipentuu kesän ja syksyn sesonkeihin. Kesä alkaa juhannuspöydän varhaisperunalla. Mökkielämä savukaloineen, makkaroineen ja saunaoluineen kokoaa ihmisiä yhteen. Kesän ensimmäinen mansikkakakku ja mustikkapiirakka ovat hyviä syitä kutsua naapurit kahville. Myös kesän monet tapahtumat luovat meille hyvät puitteet syödä yhdessä.

Villiinny keväästä - villiyrttiviikko venyy kuukaudeksi11.5.2017 11:29Tiedote

Villiruoan juuret ovat syvällä suomalaisessa elämäntavassa ja ruokakulttuurissa. 2010-luvulla kiinnostus villiruokaa kohtaan on kovasti kasvanut. Syynä on paitsi terveellisen syömisen ja kestävän elämäntavan suosiminen, myös laaja aktiivisten toimijoiden yhteistyö ja koulutus villiruoan ympärillä. Villiyrtit herättävät nyt erityistä kiinnostusta. Kesäkuun alkuun sijoitettu villiyrttiviikko innosti heti syntyessään neljä vuotta sitten. Jotta koko Suomi ehtii teemaan mukaan, venytetään viikko tänä vuonna villiyrttikuukaudeksi. Villiyrttikuukauden aluksi 20.5. ELO-säätiö nimittää uusia villiruokamestareita. Koossa on nyt 10 ruoka-ammattilaista levittämässä villiruokasanomaa ja kouluttamassa uusia osaajia.