ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinto Finnjävel –konseptille

ELO-säätiön Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnon sai tänä vuonna ravintola Finnjävel, joka yhdistää suomalaisen designin ja ruokaperinteen. Monipuolisesti mediassa esillä ollut ravintola Finnjävel kertoo ylpeydellä pohjoisesta ruokakulttuurista. Ravintola on uudistanut suomalaisen gastronomian perinnettä, ja tehnyt siitä kiinnostavaa myös tuleville sukupolville. Palkinnon lisäksi ELO-säätiö antoi erityismaininnan niille sadoille kumppaneille, jotka ovat mukana luomassa Suomeen uutta yhteistyön ja yhdessä syömisen kulttuuria.

Lentävä lautanen -palkinnon saajat ELO-gaalassa 2017. Kuva Aleksi Tuomola

Finnjävel – gastronomian perinteen uudistaja

ELO-säätiön hallituksesta koostuva palkintoraati* perusteli valintaansa muun muassa sillä, että ravintolassa luodaan ruoasta ja designista tarinoita ja elämyksiä ruokamatkaajille. Raadin mukaan Finnjävel pureutuu syvälle omaan historiaamme, suomalaiseen ruokakulttuuriin ja käsityötaitoon. ”Perustajat Tommi Tuominen ja Henri Alén tekivät perusteellisen työn keräämällä maakuntien taitureilta tietoa perinneruokien valmistuksesta. He tulkitsivat suomalaisen ruokakulttuurin juuria tavalla, joka herätti eloon monet klassikkoruokamme: karjalanpiirakan, tillilihan, karjalanpaistin ja läskisoosin”, palkintoraati perustelee.

Finnjävel on yhteistyöllä toteutettu kunnianhimoinen projekti, joka kertoo kiinnostavasti ja ylpeydellä tarinaa kansallisista ruoka-aarteistamme. Keväällä 2018 sulkeutuvasta ravintolasta jää muun muassa kirjan ja televisio-ohjelman myötä jälki myös tulevaisuuteen. Finnjävelin upeassa miljöössä ja astioissa hehkuu Suomi ja satojen vuosien pohjoinen ruokakulttuuri. ”Ulkomaalaisten vieraiden vilpitön into suomalaiseen ruokaperinteeseen ja suunnitteluun on ollut meille iso ilo. Uskon, että olemme olleet avaamassa tietä suomalaisen ruoan maailmanvalloitukselle. Toivomme, että nuoret kokit jatkavat Finnjävelin innoittamina suomalaisen ruokaperinteen vaalimista”, Henri Alén kertoo.

Finnjävelin palkinnon kävivät noutamassa ravintolan perustajat Henri Alén ja Tommi Tuominen sekä designin luojat Kivi ja Tuuli Sotamaa.

Kiitokset Syödään yhdessä –kumppaneille!

Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnon rinnalla vuosittaisessa ELO-gaalassa (27.10.2017) jaettiin erityiskiitokset Suomi100-juhlavuonna syntyneestä yhteistyön kulttuurista. ”Ennennäkemätön innostus juhlavuoteen kanavoitui satojen Syödään yhdessä -kumppaneiden yhteistyöhön. Me kaikki halusimme luoda maahamme uutta ja pysyvää yhdessä syömisen kulttuuria. Syödään yhdessä -kumppanit onnistuivat luomaan paitsi uudenlaista yhdessä syömisen myös yhteistyön kulttuuria, jossa ei ole enää kyse vain ruoasta vaan yhteisöllisyydestä. "Teimme yhdessä Suomi100 –juhlavuodesta ruokavuoden”, ELO-säätiön johtaja Seija Kurunmäki kiteytti.

Lentävä Lautanen –ruokakulttuuripalkinto

ELO-säätiön vuosittain jakaman palkinnon tavoitteena on osoittaa suomalaisen ruokakulttuurin kirjo tekojen ja tekijöiden kautta.  Palkinnolla ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö nostaa esiin edelläkävijöitä, jotka lisäävät ruokakulttuurimme kiinnostavuutta meillä ja maailmalla. Palkittavina on myös tahoja, joiden teot näyttävät yhdessä syömisen merkityksen.

__________________________________________________________________

*Vuosittain jaettavien Lentävä lautanen -palkintojen saajat valitsee ELO-säätiön hallitus, johon kuuluu pj. Leena Saarinen, vpj. Heikki Antolainen, sekä Kasperi Saari, Maria Planting, Harri Koskinen, Lasse Lehtinen, Ari Lahti, Rafaela Seppälä, Pekka Terävä, Vesa Lehto ja Heikki Valkama.

www.elo-saatio.fi

Seija Kurunmäki
seija.kurunmaki@elo-saatio.fi

Finnjävel
www.finnjavel.fi
Henri Alen
henrialen78@gmail.com

Lentävä lautanen -palkinnon saajat ELO-gaalassa 2017. Kuva Aleksi Tuomola

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla lisäämme ruokakulttuurimme arvostusta kotimaassa ja teemme siitä myös kansainvälisesti kiinnostavaa.

Innostamme suomalaiset syömään yhdessä Suomi 100 -juhlavuonna ja entistä enemmän sen jälkeen. Vahvistamme suomalaista villiruokaosaamista ja yhdistämme kouluruokatoimijoita viestimään kouluruokailumme ainutlaatuisuudesta. Nostamme esiin suomalaisten ravintola-ammattilaisten osaamista organisoimalla vuosittain kokki- ja tarjoilijakilpailut ja vastaamalla Suomen osallistumisesta Bocuse d’Or -kokkien maailmanmestaruuskilpailuun.

Kolme voitonnälkäistä kokkia Bocuse d’Orin Suomen-karsintoihin23.8.2017 09:15Tiedote

Suomi osallistuu maailman vaativimpaan kokkikilpailuun Bocuse d’Oriin 14:nnen kerran. Bocuse d’Or -karsintakilpailuun hakevat kokit ovat nyt selvillä: Suomen edustajaksi kaudelle 2018-2019 hakevat ravintola Finnjävelin keittiömestari Ismo Sipeläinen Helsingistä, Brasserie l’amourin keittiömestari Benjamin Frostell Porvoosta ja helsinkiläinen Michelin-tähtiravintola Demon sekä Finnjävelin ravintoloitsija, Finnjävelin keittiöpäällikkö Tommi Tuominen.

Hundreds of long tables invite to eat together 25-27 August 20178.8.2017 11:59Tiedote

The Finland100 anniversary year calls together a shared feast as the let's eat together festivities round up in a final weekend on 25-27 august. A never-before-seen spirit of communal activities has gotten hundreds of associations, village communities, initiatives and corporations to create an ongoing celebration in finland. The overflowing offering sets a seat at the table for every finland-lover. When all the festivities are added up together, the end result is the world’s greatest village celebration, where everyone is invited.

Vi äter tillsammans vid hundratals bord 25.-27.8.20178.8.2017 11:59Tiedote

Veckoslutet den 25 till 27 augusti kulminerar Finland 100 aktiviteterna för temaåret Vi äter tillsammans. Hundratals föreningar, byaråd, företag och andra aktörer åstadkommer då en aldrig skådad matfest i hela landet, ja även utomlands. Det blir något för envar och mycket aktiviteter på gräsrotsnivå. Då alla mataktiviteter räknas ihop blir det rekordkalaset Världens största byfest, dit alla är inbjudna.