ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinto Finnjävel –konseptille

ELO-säätiön Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnon sai tänä vuonna ravintola Finnjävel, joka yhdistää suomalaisen designin ja ruokaperinteen. Monipuolisesti mediassa esillä ollut ravintola Finnjävel kertoo ylpeydellä pohjoisesta ruokakulttuurista. Ravintola on uudistanut suomalaisen gastronomian perinnettä, ja tehnyt siitä kiinnostavaa myös tuleville sukupolville. Palkinnon lisäksi ELO-säätiö antoi erityismaininnan niille sadoille kumppaneille, jotka ovat mukana luomassa Suomeen uutta yhteistyön ja yhdessä syömisen kulttuuria.

Lentävä lautanen -palkinnon saajat ELO-gaalassa 2017. Kuva Aleksi Tuomola

Finnjävel – gastronomian perinteen uudistaja

ELO-säätiön hallituksesta koostuva palkintoraati* perusteli valintaansa muun muassa sillä, että ravintolassa luodaan ruoasta ja designista tarinoita ja elämyksiä ruokamatkaajille. Raadin mukaan Finnjävel pureutuu syvälle omaan historiaamme, suomalaiseen ruokakulttuuriin ja käsityötaitoon. ”Perustajat Tommi Tuominen ja Henri Alén tekivät perusteellisen työn keräämällä maakuntien taitureilta tietoa perinneruokien valmistuksesta. He tulkitsivat suomalaisen ruokakulttuurin juuria tavalla, joka herätti eloon monet klassikkoruokamme: karjalanpiirakan, tillilihan, karjalanpaistin ja läskisoosin”, palkintoraati perustelee.

Finnjävel on yhteistyöllä toteutettu kunnianhimoinen projekti, joka kertoo kiinnostavasti ja ylpeydellä tarinaa kansallisista ruoka-aarteistamme. Keväällä 2018 sulkeutuvasta ravintolasta jää muun muassa kirjan ja televisio-ohjelman myötä jälki myös tulevaisuuteen. Finnjävelin upeassa miljöössä ja astioissa hehkuu Suomi ja satojen vuosien pohjoinen ruokakulttuuri. ”Ulkomaalaisten vieraiden vilpitön into suomalaiseen ruokaperinteeseen ja suunnitteluun on ollut meille iso ilo. Uskon, että olemme olleet avaamassa tietä suomalaisen ruoan maailmanvalloitukselle. Toivomme, että nuoret kokit jatkavat Finnjävelin innoittamina suomalaisen ruokaperinteen vaalimista”, Henri Alén kertoo.

Finnjävelin palkinnon kävivät noutamassa ravintolan perustajat Henri Alén ja Tommi Tuominen sekä designin luojat Kivi ja Tuuli Sotamaa.

Kiitokset Syödään yhdessä –kumppaneille!

Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnon rinnalla vuosittaisessa ELO-gaalassa (27.10.2017) jaettiin erityiskiitokset Suomi100-juhlavuonna syntyneestä yhteistyön kulttuurista. ”Ennennäkemätön innostus juhlavuoteen kanavoitui satojen Syödään yhdessä -kumppaneiden yhteistyöhön. Me kaikki halusimme luoda maahamme uutta ja pysyvää yhdessä syömisen kulttuuria. Syödään yhdessä -kumppanit onnistuivat luomaan paitsi uudenlaista yhdessä syömisen myös yhteistyön kulttuuria, jossa ei ole enää kyse vain ruoasta vaan yhteisöllisyydestä. "Teimme yhdessä Suomi100 –juhlavuodesta ruokavuoden”, ELO-säätiön johtaja Seija Kurunmäki kiteytti.

Lentävä Lautanen –ruokakulttuuripalkinto

ELO-säätiön vuosittain jakaman palkinnon tavoitteena on osoittaa suomalaisen ruokakulttuurin kirjo tekojen ja tekijöiden kautta.  Palkinnolla ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö nostaa esiin edelläkävijöitä, jotka lisäävät ruokakulttuurimme kiinnostavuutta meillä ja maailmalla. Palkittavina on myös tahoja, joiden teot näyttävät yhdessä syömisen merkityksen.

__________________________________________________________________

*Vuosittain jaettavien Lentävä lautanen -palkintojen saajat valitsee ELO-säätiön hallitus, johon kuuluu pj. Leena Saarinen, vpj. Heikki Antolainen, sekä Kasperi Saari, Maria Planting, Harri Koskinen, Lasse Lehtinen, Ari Lahti, Rafaela Seppälä, Pekka Terävä, Vesa Lehto ja Heikki Valkama.

www.elo-saatio.fi

Seija Kurunmäki
seija.kurunmaki@elo-saatio.fi

Finnjävel
www.finnjavel.fi
Henri Alen
henrialen78@gmail.com

Lentävä lautanen -palkinnon saajat ELO-gaalassa 2017. Kuva Aleksi Tuomola

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla lisäämme ruokakulttuurimme arvostusta kotimaassa ja teemme siitä myös kansainvälisesti kiinnostavaa.

Innostamme suomalaiset syömään yhdessä Suomi 100 -juhlavuonna ja entistä enemmän sen jälkeen. Vahvistamme suomalaista villiruokaosaamista ja yhdistämme kouluruokatoimijoita viestimään kouluruokailumme ainutlaatuisuudesta. Nostamme esiin suomalaisten ravintola-ammattilaisten osaamista organisoimalla vuosittain kokki- ja tarjoilijakilpailut ja vastaamalla Suomen osallistumisesta Bocuse d’Or -kokkien maailmanmestaruuskilpailuun.

ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinto 2018 John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle12.10.2018 22:00Tiedote

ELO-säätiön Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnot annettiin tänä vuonna kahdelle suomalaisen ruokakulttuurin edelläkävijälle, John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle. Lähikalahankkeen tavoitteena on edistää kotimaisen ja vajaasti hyödynnetyn särkikalan elintarvikekäyttöä Suomessa. Ravintola Nolla on Pohjoismaiden ensimmäinen todellinen hävikkivapaa ravintola, joka keskittyy parhaaseen paikalliseen luomutuotantoon.

Viking Linesta Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -suomenmestaruuskilpailujen uusi pääyhteistyökumppani13.9.2018 08:00Tiedote

Viking Line aloittaa kolmivuotisen yhteistyön Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuita järjestävän suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiön ELO-säätiön kanssa. Kilpailun pääkumppanina Viking Line nostaa esiin keittiö- ja tarjoiluhenkilökunnan tärkeää työtä ja korkeaa ammattitaitoa. Punaisilla laivoilla työskentelee 220 kokkia ja yli 300 tarjoilijaa. Ruoka- ja ravintolaelämykset ovat tärkeä osa risteilyelämystä.

ELO-säätiö ja Messukeskus tiivistävät yhteistyötään16.8.2018 14:00Tiedote

Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö ELO-säätiö ja Messukeskus tiivistävät yhteistyötään. Uusi yhteistyösopimus kattaa vuodet 2019-2022, joiden aikana Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -suomenmestaruuskilpailut sekä Suomen Bocuse d’Or karsintakilpailut kilpaillaan Messukeskuksessa. Pitkän tähtäimen tavoitteena on saada Bocuse d’Or Europe 2022 -kokkikilpailu Suomeen ja pidettäväksi Messukeskuksessa.