ELO-säätiön toimitusjohtaja MMM Seija Kurunmäki on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja

Seija Kurunmäki

Seija Kurunmäki on vaikuttanut vahvasti suomalaisen ruoka- ja juomakulttuurin näkyvyyteen, ruoan arvostukseen sekä alan myönteiseen kehitykseen. Hän ollut keskeinen yhteistyön ja uusien verkostojen rakentaja erityisesti julkisen ja yksityisen sektorin välillä.

Toimiessaan ELO-säätiöntoimitusjohtajana Kurunmäki on kehittänyt useita alaa hyödyttäneitä konsepteja, esimerkiksi Kouluruoan ja Villiruoan parissa. Näin hän on ollut mukana edistämässä suomalaisen ruoan ja ruokakulttuurin näkyvyyttä myös kansainvälisesti.

Ruoka-alan teemat ovat Kurunmäen, ELO-säätiön ja yhteistyökumppaneiden työn ansiosta nousseet vahvasti esiin mediassa. ”Syödään yhdessä” -teemavuosi on tuonut runsaasti uudenlaisia sisältöjä ja positiivista näkyvyyttä suomalaiselle ruokakulttuurille sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Mediat ovat kiinnittäneet positiivista huomiota mm. vuosina 2016-2017 järjestettyyn Kansallisruoka -äänestykseen.

Seija Kurunmäki on edistänyt työssään samoja suomalaiseen ruokaan, ruoka-alan osaamiseen ja kotimaisen ruokaketjun kilpailukyvyn edistämiseen liittyviä teemoja, joita myös Agronomiliitto haluaa nostaa esiin ”Suomi kasvaa ruoasta” -teemansa mukaisesti sekä nyt 120-vuotisjuhlavuotenaan että myös jatkossa. Agronomiliiton juhlavuoden toimenpiteet ovat osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Kurunmäki on tehnyt pitkän uran kaupan ja elintarviketeollisuuden palveluksessa, ensin kouluttajana K-Instituutissa ja sen jälkeen markkinointi- ja johtotehtävissä Vaasan Leipomot Oy:ssä. 2000-luvun alussa Kurunmäki siirtyi viestintäalalle konsultiksi ja vuonna 2005 hän perusti Kuule Oy:n, joka keskittyi ravitsemus-, terveys – ja hyvinvointialan viestintään sekä ruoka-alan tulevaisuuden visiointiin. Kuule Oy jäi ”kuulolle” vuonna 2013, kun Kurunmäki siirtyi ELO-säätiön toimitusjohtajaksi.

Koulutukseltaan Seija Kurunmäki on maatalous- ja metsätieteiden maisteri ja hän on valmistunut Helsingin yliopistosta vuonna 1980. Hän on suorittanut myös HHJ-tutkinnon.

Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja on valittu vuodesta 1988 lähtien. Seija Kurunmäelle luovutetaan tunnustuksen lisäksi Agronomiliiton lahjoittama 1700 euron stipendi.

Agronomiliiton hallituksen puheenjohtaja Mikael Jern, puh. 040 527 6145
Agronomiliiton viestintäpäällikkö Mary Petri, puh. 040 901 1643

Seija Kurunmäki

Agronomiliitto yhdistää koko ruokaketjun: siihen kuuluu noin 6 000 maatalous-, elintarvike-, ravitsemus-, kotitalous-, ympäristö-, bio- ja kuluttajatieteiden asiantuntijaa. Liitto palvelu- ja etujärjestö, joka ajaa jäsentensä ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja. Vuonna 1897 perustettu Agronomiliitto on Akavan jäsenjärjestö.

KANNANOTTO: Ruoka-alalle turvattava oikein resursoitu koulutus- ja tutkimusjärjestelmä25.11.2016 14:30Tiedote

Sisäministeriön kansliapäällikkö, MMM agronomi Päivi Nerg on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja29.10.2016 21:30Tiedote

///Tiedote julkaisuvapaa 29.10.2016 klo 21.30///. Sisäministeriön kansliapäällikkö, MMM agronomi Päivi Nerg tuli tutuksi suomalaisille syksyllä 2015, kun turvapaikanhakijatilanne kärjistyi rajusti ja nopeasti. Sisäministeriön korkeimpana virkamiehenä Päivi Nerg kantoi hienosti vastuunsa äärimmäisen kovassa ja nopeita päätöksiä vaatineessa tilanteessa. Erityistä kiitosta Nerg ansaitsee aktiivisesta ja avoimesta virkamiesviestinnästä.

Professori Hannu Salovaara on Agronomiliiton Vuoden Vaikuttaja24.10.2015 21:30Tiedote

/// Tiedote julkaisuvapaa 24.10.2015 klo 21.30 /// Professori  Hannu Salovaara on Suomen viljateknologian isä.  Hän on toiminut alan ensimmäisenä professorina Helsingin yliopistossa vuodesta 1987 lähtien ja edistänyt ratkaisevalla tavalla tieteenalansa tietämystä ja osaamista. Salovaara on kehittänyt aktiivisesti viljaan liittyviä innovaatioita ja toiminut kiinteässä yhteistyössä yritysmaailman kanssa. Salovaara näkee, että toiminnan lähtökohdat ja tarpeet tulevat aina yhteiskunnasta.