Elo sijoittaa lisää tuulivoimaan Suomessa

Elo kasvatti sijoituksiaan tuulivoimaan ostamalla 30.11.2018 LähiTapiola-ryhmän osuudet tuulivoimapuistoihin sijoittavassa rahastossa. Elo on ollut mukana rahastossa jo vuodesta 2012, jolloin tuulivoimapuistojen kehittäminen aloitettiin.

Rahasto omistaa ja hallinnoi kahta toimivaa tuulivoimapuistoa. Toinen sijaitsee Lappeenrannassa ja toinen Pohjanmaalla Siikajoella. Puistojen kuudentoista turbiinin vuotuinen sähköntuotanto on noin 112 GWh, joka riittää n. 6 000 omakotitalon lämmittämiseen ja taloussähkön tarpeisiin. Tässä vaiheessa rahasto on investoinut puistojen rakentamiseen n. 70 miljoonaa euroa ja tutkii useamman uuden hankkeen ostamista. Rahastoon on tarkoitus ottaa mukaan muita sijoittajia.

”Tuulivoimaloiden elinkaari on jopa 25 vuotta ja niiden tuottama kassavirta on varsin tasainen ja hyvin ennustettavissa. Nämä ominaisuudet sopivat hyvin eläkeyhtiön pitkäjänteiseen sijoitusstrategiaan”, toteaa salkunhoitaja Jan Schulman.

Tulevaisuudessa Elon tavoitteena on lisätä sijoituksia sekä tuuli- että aurinkovoimaan. Uusia sijoituskohteita voivat olla myös uudet teknologiat, joita tullaan tarvitsemaan nopeasti muuttuvassa energiajärjestelmässä. Esimerkiksi ratkaisut energian varastointiin ovat yksi mahdollisuus.

”Tätä kehitystä silmällä pitäen olemme jo sitoutuneet kasvattamaan sijoitustamme rahastossa. Tällä hetkellä Elon infrastruktuurisijoitukset ja sijoitussitoumukset uusiutuvan energian toimialalle Euroopassa ovat jo lähes 200 miljoonaa euroa.”

Vastuullinen sijoittaminen on kiinteä osa Elon sijoitustoimintaa. Infrastruktuurisijoituksissa niihin kiinnitetään erityistä huomiota, koska sijoitukset ovat pitkäaikaisia ja liittyvät usein ihmisten perustarpeisiin (vesi, sähkö, lämpö, liikkuminen). Elon tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kaikista infra- ja reaalisijoituskohteistamme yli puolella olisi mitattavissa oleva positiivinen vaikutus ympäristöön tai yhteiskuntaan. Tavoite saavutetaan esimerkiksi lisäämällä sijoituksia uusiutuvaan energiaan sekä metsään.

Löydät lisätietoja uusiutuvan energian tuotannosta sijoituskohteena liitteenä olevasta dokumentista.

Jan Schulman, salkunhoitaja, puh. 020 703 5369

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, puh. 040 586 8778 tai 020 7035 106, kristiina.nieminen@elo.fi

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 22 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kysely: Selvä enemmistö työntekijöistä uskoo nauttivansa esimiehensä luottamusta22.3.2019 06:49:00 EETTiedote

Suomalaisilla työpaikoilla työntekijät uskovat oman esimiehensä luottavan heihin. Esimiehet koetaan myös helposti lähestyttäviksi. Toisaalta osa työntekijöistä ei koe tulevansa kuulluksi työyhteisössään. Lisäksi heikko työkyky ja riittämätön palautuminen ovat vahvassa yhteydessä toisiinsa. Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon työyhteisömittarin 10 000 vastauksen otoksesta.

Tutkimus: Epävarmuus syö työssä jatkamishalukkuutta – apu voi löytyä ikäjohtamisesta13.3.2019 14:26:45 EETTiedote

Työpaikalla koettu taloudellinen epävarmuus on yhteydessä eläkehalukkuuteen. Koetun epävarmuuden lieventäminen ikääntyvillä työntekijöillä olisi yksi keino työurien pidentämiseksi. Asiaa tarkasteltiin työeläkeyhtiö Elon yhteiskuntasuhdejohtaja Katja Veirton lisensiaattitutkimuksessa. Tutkimus perustui Tilastokeskuksen työolotutkimuksen aineistoon yksityisen sektorin yli 50-vuotiaista palkansaajista.