Vanhustyön keskusliitto ryVanhustyön keskusliitto ry

Eloisa tutkimus: Järjestötoiminta lievittää ikäihmisten yksinäisyyttä

Vanhustyön Keskusliiton Eloisa ikä -tutkimuksen mukaan järjestötoiminta voi lievittää yksinäisyyden kokemuksia. Osallistumisesta on eniten apua haasteellisimmissa elämäntilanteissa oleville. Samanlainen toiminta ei kuitenkaan sovi kaikille.

Hyviä uutisia niille, jotka ovat olleet huolissaan ikäihmisten yksinäisyydestä: Eloisa ikä -ohjelman hanketoimintaan osallistujien yksinäisyyden kokemukset vähenivät.

Yksinäisyyttä kokeneita ikäihmisiä hakeutui ja löydettiin osallistujiksi etenkin hankkeisiin, joissa tehtiin etsivää työtä ja tuettiin vaikeissa elämäntilanteissa olevia. Jo tutkimuksen alkukyselyssä huomattiin, että huono-osaisuus kasautui: yksinäisiksi itsensä kokevilla oli usein muitakin haasteita. Heidän psykososiaalinen hyvinvointinsa koheni ohjelman aikana eniten.

– Myönteiset muutokset tapahtuivat hyvinvoinnin kannalta keskeisissä tekijöissä, kuten mielialassa, käsityksessä itsestä sekä toisten kanssa vietetyn ajan määrässä ja suhteiden laadussa. Haastatteluissa kävi ilmi, että osalle ihmisistä erilaiseen toimintaan osallistuminen tai tukihenkilön kanssa vietetty aika olivat todellisia arjen kohokohtia. Tällöin kohtaamiset koettiin vähintäänkin poikkeuksiksi muuten raskaaksi tai yksinäiseksi koetussa elämässä, kertovat Eloisa ikä -ohjelman tutkijat Minna Pietilä ja Marja Saarenheimo mediainfossa Helsingissä 30.10.2017.

Vetäjien ammattitaito korostuu

Yksinäisyyttä kokeneiden ryhmä muodosti runsaan kolmasosan tutkimusjoukosta. Muille ihmisille osallistuminen täydensi muutenkin aktiivista arkea ja piti yllä hyvinvointia. Ohjelmapäällikkö Reija Heinolasuosittelee, että erilaisissa tilanteissa eläville ikäihmisille järjestettäisiin ohjelmaa eri painotuksin.

– Kun suunnitellaan toimintaa ikäihmisille, tulee ottaa huomioon erilaiset elämäntilanteet, arjen rakenteet ja ihmisten yksilöllisyys. Esimerkiksi ryhmätoiminta houkuttelee erityisesti ulospäin suuntautuneita ja sosiaalisia ihmisiä. Kuitenkin myös vähemmän ulospäin suuntautuneille olisi hyvä kehittää heille luontevia aktiviteetteja. Joskus ulkopuolisuuden kokemuksen korjaantumiseen tarvitaan ammattimaisen yksilöllisen tuen kaltaisia työmuotoja, Heinola sanoo.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että hyvinkin erilaisissa elämäntilanteissa olevat voivat toimia myös yhdessä, auttaa toisiaan ja saada siitä monenlaista hyötyä.

– Ammattitaitoisilla vetäjillä on kyky saada kaikki tuntemaan itsensä arvostetuiksi ja yhdenvertaisiksi. Monet vetäjät saivatkin juuri tästä osallistujilta hyvää palautetta. Keskeistä on myös taito valita ja kouluttaa vapaaehtoisia, Saarenheimo korostaa.

Vaikutukset eivät välttämättä näy heti

Pietilä ja Saarenheimo kertovat, että kahtiajako hyvinvoiviin ja ongelmien kanssa painineisiin ihmisiin näkyi tutkimusaineistoissa monin tavoin. Toimintaan hakeutui paljon jo ennestään aktiivisia ja monessa mukana olevia ikäihmisiä. Tutkijat pohtivatkin, kohdistuiko toimintaa riittävästi sitä eniten tarvitseville.

– Tämän tutkimuksen perusteella järjestöjen psykososiaalinen toiminta edistää ennen kaikkea vaikeissa tilanteissa olevien ihmisten hyvinvointia ja ehkäisee heidän toimintakykynsä heikentymistä. Toisaalta osallistumisella voi olla myös vaikutuksia, jotka näkyvät vasta pidemmällä aikavälillä, Pietilä ja Saarenheimo huomauttavat.

Eloisa ikä -tutkimus pähkinänkuoressa

Eloisa ikä -ohjelman tutkimuksessa tarkasteltiin, mitä STEAn avustusohjelman kehittämishankkeisiin osallistuminen merkitsi niissä mukana olleiden ikääntyneiden ihmisten arjelle, osallisuuden ja toimijuuden kokemuksille ja psykososiaaliselle hyvinvoinnille.
Tutkimuksen pääasiallisia aineistoja olivat määrällinen kysely (N=529) ja laadullinen haastattelu (N=92), joita kerättiin ympäri Suomen vuosina 2014-2015. Tutkimukseen osallistuneet olivat 55–98-vuotiaita.
Tutkimuksen toteutti Vanhustyön keskusliiton Eloisa ikä -ohjelmakoordinaatio. Minna Pietilän ja Marja Saarenheimon laatima tutkimusjulkaisu "Ilmeikäs arki -Tutkimus ikääntyneistä ihmisistä järjestöjen kehittämistoiminnassa".

Maan laajin valtakunnallinen vanhustyön asiantuntijaorganisaatio. Mukana vanhustenhuoltoon liittyvässä lainsäädäntö- ja muussa valmistelutyössä.

Vuoden vanhusteko -palkinto Liikkuvalle resurssikeskukselle Turkuun7.10.2018 14:30Tiedote

Valtakunnallinen Vanhustenviikko avataan juhlallisesti Kuopiossa 7.10.20182.10.2018 06:00Tiedote

Vanhustenviikon avajaisia vietetään Kuopiossa valtakunnallisessa Vanhustenpäivän pääjuhlassa sunnuntaina 7.10. Vanhustenpäivän ja -viikon teemana on tänä vuonna ”Iloa toimeliaisuudesta – Aktivität ger glädje”. Kampanjallaan Vanhustyön keskusliitto kannustaa järjestämään tapahtumia ja toimintaa ikääntyneille ihmisille ympäri Suomen erityisesti Vanhustenviikolla 7.10.-14.10. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii teemaviikon suojelijana.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi: Vanhenemiseen varautuminen on suurta viisautta26.9.2018 09:37Tiedote

Vanhustyön keskusliitto muistuttaa, että oman vanhuusiän suunnittelu kaikilla elämän osa-alueilla on viisasta – ja että ikääntymisen mukanaan tuomiin tilanteisiin kannattaa paneutua ajoissa. Vanhuusiän suunnittelu on normaali osa elämänkulun suunnittelua, johon kannattaa suunnata ajatuksia jo viisikymppisenä. Eväitä hyvän vanhuuden suunnitteluun tarjoaa Vanhustyön keskusliiton seminaari Hyvän Iän Foorumi, joka järjestetään osana Hyvä Ikä -tapahtumaa Helsingin messukeskuksessa 3.–4.10.2018. Hyvän Iän Foorumin torstaipäivän 4.10. teema on vanhuuden suunnittelu ja omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi kutsuvat keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä18.9.2018 08:59Tiedote

Vanhustyön keskusliitto herättelee uuteen, totuttua laajempaan keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä. Helsingin messukeskuksessa järjestettävä vanhustyön ja vanhuusiän oma tapahtuma Hyvä Ikä 3.–4.10.2018 on ohittamaton aitiopaikka seurata ja osallistua keskusteluun. Vanhustyön keskusliiton asiantuntijoita tapaat sekä Hyvän Iän Foorumissa että messuosastolla. Muisteluihin siivittävä Muistoissamme 50-luku -kirja julkistetaan Vanhustyön keskusliiton messuosastolla keskiviikkona 3.10.