Elokolot kutsuvat Asunnottomien yön jatkoille 18.lokakuuta

Asunnottomien yötä vietetään jälleen keskiviikkona 17. lokakuuta ympäri Suomen. Tänä vuonna Elokolo-kohtaamispaikoissa järjestetään tapahtuman jatkot. Ilmainen aamupuuro on tarjolla torstaina 18.lokakuuta Helsingin, Lahden, Pirkkalan, Tampereen ja Turun Elokoloissa.

Jatkoilla on jaossa myös Lahjoita lapaset -keräyksen lapasia ja villasukkia, jos niitä jää jäljelle Asunnottomien yön tapahtumista. Jatkojen aikataulu:

Helsinki: Kallion Elokolo (Toinen linja 31) klo 9 alkaen
Helsinki: Kontulan Elokolo (Kontulankaari 11, A-talon kerhohuone) klo 9 alkaen
Lahden Elokolo (Vuorikatu 14) klo 9 alkaen
Pirkkalan Elokolo (Suupankuja 8-10, C-rappu) klo 9 alkaen
Tampereen Elokolo (Salhojankatu 42, Kumppanuustalo Artteli) klo 9 alkaen
Turun Elokolo (Yliopistonkatu 10) klo 6-9:30

”Jatkot haluttiin järjestää, koska arki jatkuu Asunnottomien yön jälkeen. Elokolot ovat siinä  mukana vuoden ympäri”, sanoo suunnittelija Timo Glad EHYT ry:stä.

Elokolot ovat päihteettömiä kohtaamispaikkoja, joissa on mahdollisuus jutustella muiden kävijöiden ja henkilökunnan kanssa tai vain istuskella rauhassa, päivän lehtiä lukien. Niitä pyörittävät EHYT ry:n työntekijät, sen jäsenjärjestöt ja vapaaehtoiset.

Asunnottomien yötä vietetään yli 40 paikkakunnalla
Median edustajat ovat myös tervetulleita Asunnottomien yön tapahtumiin, joita järjestetään esimerkiksi toreilla, puistoissa ja Elokoloissa keskiviikkona 17.lokakuuta. Päivittyvä lista tapahtumista löytyy osoitteesta: https://asunnottomienyo.fi/tapahtumat/

Asunnottomien yö järjestetään YK:n kansainvälisenä päivänä köyhyyden poistamiseksi. Asunnottomien yö -kansalaisliike tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon, omaan kotiin. Tapahtumissa muistutetaan päättäjiä ja muita ihmisiä asunnottomuuden syrjäyttävästä vaikutuksesta ja tarjotaan asunnottomille muun muassa matalan kynnyksen palveluita.

Median ilmoittautumiset aamupuurolle: kampanjakoordinaattori Marjo Rinne, marjo.rinne@ehyt.fi, p. 050 301 5210

Lisätietoja köyhyydestä ja asunnottomuudesta: osastopäällikkö Jiri Sironen, jiri.sironen@ehyt.fi, p. 040 450 9077

Lämmin vanhemmuus voi suojata lasta päihteiden käytöltä ja mielenterveysongelmilta12.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

Tilastojen mukaan nuorten päihteiden käyttö on laskussa, mutta laskeva kehityssuunta ei koske kaikkia nuoria. Esimerkiksi alkoholin käyttö on paljon yleisempää ammatillisissa oppilaitoksissa kuin lukioissa ja erot näyttävät kasvavan. Samat tekijät altistavat sekä liialliselle päihteiden käytölle että mielenterveysongelmille, toisaalta samankaltaiset tekijät myös suojaavat niiltä kummaltakin. Näihin tekijöihin kannattaa vaikuttaa jo lapsuudessa, jolloin ehkäisy on kaikkien helpointa.

Kysely: Suurin osa eduskuntavaaliehdokkaista ei kannata alkoholimarkkinoiden vapauttamista4.4.2019 11:25:26 EESTTiedote

Enemmistö eduskuntavaaliehdokkaista ei kaipaa alkoholijuomien myyntiin muutoksia, selvisi EHYT ry:n Aula Researchilla teettämässä kyselytutkimuksessa. Kaikista vastaajista 73 % pitäisi alkoholijuomisen nykyisen sääntelyn ennallaan (60 %), tai kiristäisi sitä (13 %). Vain 23 % vastaajista haluaisi vapauttaa kaikkien alkoholijuomien myynnin ruokakauppoihin, eli niin viinit kuin väkevät alkoholijuomat.

Kysely: Suurin osa eduskuntavaaliehdokkaista ei kannata alkoholimarkkinoiden vapauttamista4.4.2019 07:50:00 EESTTiedote