Elokolot kutsuvat Asunnottomien yön jatkoille 18.lokakuuta

Asunnottomien yötä vietetään jälleen keskiviikkona 17. lokakuuta ympäri Suomen. Tänä vuonna Elokolo-kohtaamispaikoissa järjestetään tapahtuman jatkot. Ilmainen aamupuuro on tarjolla torstaina 18.lokakuuta Helsingin, Lahden, Pirkkalan, Tampereen ja Turun Elokoloissa.

Jatkoilla on jaossa myös Lahjoita lapaset -keräyksen lapasia ja villasukkia, jos niitä jää jäljelle Asunnottomien yön tapahtumista. Jatkojen aikataulu:

Helsinki: Kallion Elokolo (Toinen linja 31) klo 9 alkaen
Helsinki: Kontulan Elokolo (Kontulankaari 11, A-talon kerhohuone) klo 9 alkaen
Lahden Elokolo (Vuorikatu 14) klo 9 alkaen
Pirkkalan Elokolo (Suupankuja 8-10, C-rappu) klo 9 alkaen
Tampereen Elokolo (Salhojankatu 42, Kumppanuustalo Artteli) klo 9 alkaen
Turun Elokolo (Yliopistonkatu 10) klo 6-9:30

”Jatkot haluttiin järjestää, koska arki jatkuu Asunnottomien yön jälkeen. Elokolot ovat siinä  mukana vuoden ympäri”, sanoo suunnittelija Timo Glad EHYT ry:stä.

Elokolot ovat päihteettömiä kohtaamispaikkoja, joissa on mahdollisuus jutustella muiden kävijöiden ja henkilökunnan kanssa tai vain istuskella rauhassa, päivän lehtiä lukien. Niitä pyörittävät EHYT ry:n työntekijät, sen jäsenjärjestöt ja vapaaehtoiset.

Asunnottomien yötä vietetään yli 40 paikkakunnalla
Median edustajat ovat myös tervetulleita Asunnottomien yön tapahtumiin, joita järjestetään esimerkiksi toreilla, puistoissa ja Elokoloissa keskiviikkona 17.lokakuuta. Päivittyvä lista tapahtumista löytyy osoitteesta: https://asunnottomienyo.fi/tapahtumat/

Asunnottomien yö järjestetään YK:n kansainvälisenä päivänä köyhyyden poistamiseksi. Asunnottomien yö -kansalaisliike tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon, omaan kotiin. Tapahtumissa muistutetaan päättäjiä ja muita ihmisiä asunnottomuuden syrjäyttävästä vaikutuksesta ja tarjotaan asunnottomille muun muassa matalan kynnyksen palveluita.

Median ilmoittautumiset aamupuurolle: kampanjakoordinaattori Marjo Rinne, marjo.rinne@ehyt.fi, p. 050 301 5210

Lisätietoja köyhyydestä ja asunnottomuudesta: osastopäällikkö Jiri Sironen, jiri.sironen@ehyt.fi, p. 040 450 9077

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.