Elokuussa 2020 nostettiin runsaasti ennätyksellisen matalakorkoisia opintolainoja

Elokuussa 2020 [1] opintolainoja nostettiin 176 milj. euron edestä, mikä on 6 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Elokuussa nostettujen opintolainojen keskikorko oli ennätyksellisen alhainen (0,28 %). Opintolainat ovat valtiontakauksen takia vähäriskisiä pankeille, mikä näkyy opintolainojen pieninä marginaaleina.

Koronakriisin vaikutukset näkyivät erityisesti kesäkuun 2020 opintolainanostoissa. Kesäkuussa 2020 opintolainoja nostettiin 59 milj. euron edestä, mikä on lähes kaksi kertaa enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Yhtenä selittävänä tekijänä kesäkuussa kasvaneelle nostomäärälle saattaa olla poikkeusolojen aikana vähentyneet kesätyöpaikat. Sen lisäksi, että kesäopintotuen käyttö on kasvanut, moni opiskelija on saattanut nostaa lukuvuoden 2019–2020 opintolainansa vielä kesäkuussa. Myös syyslukukauden lainaerän nostaminen oli mahdollista ensimmäistä kertaa useimmille kesäopintotuen saajille jo kesäkuussa, mikä osaltaan pienensi elokuun nostomäärää enemmän kuin aikaisempina vuosina. Kesän 2020 aikana opintolainoja nostettiin 20 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana.

Kesän runsaan nostomäärän myötä opintolainakanta kasvoi 4,5 mrd. euroon elokuussa 2020. Elokuussa opintolainakannan vuosikasvuvauhti oli edelleen nopeaa (16,1 %), vaikka vauhti onkin hidastunut viimeisten kahden vuoden ajan. Opintolainakanta on kasvanut 2 mrd. euroa vuonna 2017 voimaan tulleen opintotukiuudistuksen jälkeen. Opintolainakanta ei ole kasvanut ainoastaan opintotukiuudistuksesta seuranneiden suurentuneiden lainaerien vuoksi. Myös lainanottajien määrä on lisääntynyt, mitä on osaltaan tukenut alhainen korkotaso.

Opintolainakannan nopeasta kasvusta huolimatta valtion takaussaatavakanta [2] pienentyi vuonna 2019. Opintolainojen takaisinmaksu alkaa yleensä opintojen päätyttyä, ja korot pääomitetaan opintotukiaikana, joten mahdolliset ongelmat saattavat näkyä takaussaatavakannassa viiveellä.

Lainat

Kotitaloudet nostivat elokuussa 2020 uusia asuntolainoja 1,7 mrd. euron edestä, mikä on yhtä paljon kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Euromääräisten asuntolainojen kanta oli elokuun 2020 lopussa 102,1 mrd. euroa ja asuntolainakannan vuosikasvu 2,7 %. Kotitalouslainoista oli elokuun lopussa kulutusluottoja 16,8 mrd. euroa ja muita lainoja 18,2 mrd. euroa.

Uusia yrityslainoja (pl. tili- ja korttiluotot) nostettiin elokuussa 1,5 mrd. euron edestä. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko laski heinäkuusta ja oli 1,77 %. Yrityksille myönnettyjen euromääräisten lainojen kanta oli elokuun lopussa 97,4 mrd. euroa, mistä oli asuntoyhteisöille myönnettyjä lainoja 36,7 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli elokuun 2020 lopussa 101,4 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,07 %. Talletuskannasta oli yön yli ‑talletuksia 88,8 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 4,3 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat elokuussa 450 milj. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli elokuussa 0,07 %.

Lisätietoja antavat

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi,
Olli Tuomikoski, puh. 09 183 2146, sähköposti: olli.tuomikoski(at)bof.fi.

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 30.10.2020 klo 13.

1 Syyslukukauden lainaerä tuli nostettavaksi.
2 Valtion takaussaatavat ovat Kelan maksamia lainoja pankeille, ja se perii ne myöhemmin opiskelijalta. Takaussaatavakanta oli 113,3 milj. euroa vuonna 2019.

Governor of the Bank of Finland to attend IMF virtual Annual Meetings14.10.2020 11:00:00 EESTPress release

The Governor of the Bank of Finland, Olli Rehn will participate in the Annual Meetings of the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank, to be held in virtual format during week 42. Governor Rehn represents Finland on the Fund’s Board of Governors. During the week, the International Monetary and Financial Committee as well as the Development Committee, a joint forum of the IMF and the World Bank, will convene for meetings. The Bank of Finland will also be represented by Deputy Governor Marja Nykänen and experts from the Bank. For further information, please contact Satu Kivinen, Head of Division, tel. +358 9 183 2329.

Finlands Banks chefdirektör deltar i IMF:s virtuella årsmöten14.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Finlands Banks chefdirektör Olli Rehn deltar i Internationella valutafondens (IMF) och Världsbankens gemensamma årsmöten som hålls virtuellt under vecka 42. Chefdirektör Rehn företräder Finland i valutafondens styrelse. Under mötesveckan hålls också sammanträden i den internationella monetära och finansiella kommittén och i IMF:s och Världsbankens gemensamma utvecklingskommitté. I valutafondens virtuella möten deltar också vice ordföranden i Finlands Banks direktion Marja Nykänen och experter från Finlands Bank. Närmare upplysningar lämnas av byråchef Satu Kivinen, telefon 09 183 23 29.

Suomen Pankin pääjohtaja osallistuu IMF:n virtuaalisiin vuosikokouksiin14.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn osallistuu Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) ja Maailmanpankin viikolla 42 järjestettäviin vuosikokoustapahtumiin, jotka järjestetään virtuaalisina. Pääjohtaja Rehn edustaa Suomea valuuttarahaston hallintoneuvostossa. Vuosikokousviikolla järjestetään kansainvälisen valuutta- ja rahoituskomitean sekä IMF:n ja Maailmanpankin yhteisen kehityskomitean kokous. Suomen Pankista valuuttarahaston virtuaalisesti järjestettäviin kokouksiin osallistuvat myös johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen sekä Suomen Pankin asiantuntijoita. Lisätietoja antaa toimistopäällikkö Satu Kivinen, puh. 09 183 2329.

ECB intensifierar arbetet med en digital euro2.10.2020 13:00:00 EESTUutinen

ECB:s pressmeddelande 2 oktober 2020 Rapport av Eurosystemets arbetsgrupp om en digital euro Eurosystemet måste vara redo för ett möjligt framtida beslut om att introducera en digital euro Offentligt samråd och försök kommer att lanseras Europeiska centralbanken (ECB) publicerade idag en ingående rapport om möjlig utgivning av en digital euro. Rapporten har utarbetats av Eurosystemets arbetsgrupp om digitala centralbankspengar (HLTF-CBDC) och godkänts av ECB-rådet. En digital euro skulle vara en elektronisk form av centralbankspengar. Den skulle bli tillgänglig för alla invånare och företag precis som sedlar, men vara i digital form. Den skulle möjliggöra snabbare och säkrare dagliga betalningar. En digital euro skulle bli ett komplement till kontanter men inte ersätta dem. Eurosystemet kommer under alla förhållanden att fortsätta att ge ut kontanter. ”Euron tillhör alla européer och det är vår uppgift att vara dess väktare” sa ECB:s ordförande Christine Lagarde. ”Européerna blir alltm

ECB intensifies its work on a digital euro2.10.2020 13:00:00 EESTUutinen

ECB press release 2 October 2020 Publication of Eurosystem High-Level Task Force report on digital euro Eurosystem needs to be ready for possible future decision to introduce digital euro Public consultation and experimentation to be launched The European Central Bank (ECB) today published a comprehensive report on the possible issuance of a digital euro, prepared by the Eurosystem High-Level Task Force on central bank digital currency (CBDC) and approved by the Governing Council. A digital euro would be an electronic form of central bank money accessible to all citizens and firms – like banknotes, but in a digital form – to make their daily payments in a fast, easy and secure way. It would complement cash, not replace it. The Eurosystem will continue to issue cash in any case. “The euro belongs to Europeans and our mission is to be its guardian,” said Christine Lagarde, ECB President. “Europeans are increasingly turning to digital in the ways they spend, save and invest. Our role is t