Elokuvaoptio Helmenkalastaja-romaaniin myyty

Elokuvatuotantoyhtiö Helsinki-filmi on ostanut elokuvaoption Karin Erlandssonin lastenkirjaan Helmenkalastaja (Pärlfiskaren, 2017).
Kirjailijakuva: Juha Törmälä / Kansi: Sami Saramäki

Helmenkalastaja on kertomus Mirandasta, joka päättää löytää valtakunnan tavoitelluimman helmen, tarunhohtoisen Silmäterän. Mukaan seikkailuun lähtee pieni Sirkka, jonka erityinen taito tuo mukanaan suurempia vaaroja kuin kumpikaan tytöistä osaa aavistaa.

– Sen näkeminen, että luomani maailma siirtyy elokuvakankaalle on niin suuri unelma, että tuskin uskallan edes ajatella sitä, sanoo Karin Erlandsson.

– Olemme Helsinki-filmissä hyvin innoissamme projektista. Erlandssonin romaanin fantasiamaailman siirtäminen valkokankaalle ei tule olemaan helppo, mutta sitäkin kiinnostavampi hanke. Lähdemme sovittamaan romaania käsikirjoitukseksi suurella innolla, sanoo elokuvan tuottaja Tia Ståhlberg.

Helmenkalastaja aloittaa neliosaisen Taru Silmäterästä -sarjan. Helmenkalastaja voitti Schildts & Söderströms -kustantamon lastenkirjakilpailun sekä Runeberg Junior -palkinnon, ja se on ollut ehdolla myös Pohjoismaiden kirjallisuuspalkinnon ja Arvid Lydecken -palkinnon saajaksi. Sarjan viimeinen osa, Kukistaja, ilmestyy suomeksi helmikuussa 2020. Sen ja sarjan muut kirjat on suomentanut Tuula Kojo.

Kirjasarja alkaa ilmestyä ensi vuonna Ruotsissa Schildts & Söderströmsin ja Bonnier Carlsenin yhdessä kustantamana. Sen ulkomaanoikeudet on myyty toistaiseksi myös Viroon ja Bulgariaan.

Karin Erlandsson (s. 1978) on Ahvenanmaalla asuva toimittaja ja kirjailija. Taru Silmäterästä -sarjan lisäksi hän on kirjoittanut kolme aikuistenromaania ja kolme tietokirjaa.

Helsinki-filmi on yksi Suomen suurimmista tuotantoyhtiöistä. Se on tuottanut muun muassa elokuvat Tom of Finland (Dome Karukoski 2017), Koirat eivät käytä housuja (JP Valkeapää 2019) ja Teräsleidit (Pamela Tola 2020).

Schildts & Söderströms on Suomen suurin ruotsinkielinen kustantamo. Siihen kuuluva Kustantamo S&S on Erlandssonin suomenkielinen kustantaja. Schildts & Söderströms on osaomistaja kirjailijoiden ulkomaanoikeuksia edustavassa Helsinki Literary Agencyssa.

Lisätietoja:

Helsinki-filmi, tuottaja Tia Ståhlberg: tia.stahlberg@helsinkifilmi.fi, p. 040 762 4337

Helsinki Literary Agency, kirjallisuusagentti Urpu Strellman: urpu@helsinkiagency.fi, p. 040 737 5535

S&S, tiedottaja Johanna Forss: johanna.forss@sets.fi, p. 050 571 7522

Kirjailijakuva: Juha Törmälä / Kansi: Sami Saramäki

Ukrainan sota: miten suomalainen reservinupseeri Ralf Sirén pärjäsi vapaaehtoisena ja miten sota muutti häntä?11.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Uudessa kirjassa Sotilas nro 13 toimittaja Marcus Lindqvist kertoo vuonna 2022 Ukrainassa sotineen suomalaisen reservinupseeri Ralf Sirénin ja hänen tovereidensa kokemuksista sodassa ja sen jälkeen. Sotaa kuvataan läheltä ja kaaoksen tunne on väistämätön. Sodan raakuus vaikutti Siréniin ja hän kärsii yhä posttraumaattisista oireista. Kukaan ei palaa sodasta muuttumattomana.

Reetta Aallon uusi romaani käy läpi suhdetta Venäjään ja väkivallan kulttuuriin27.3.2024 09:55:00 EET | Tiedote

Venäjällä opiskeluaikoinaan asunut elokuvaohjaaja Reetta Aalto käsitteli ensimmäisessä romaanissaan suomalaisen päähenkilön suhdetta venäläiseen mieheen. Uudessa romaanissa liikutaan samassa mielenmaisemassa, mutta keskiössä on keski-ikäistynyt kertoja, joka joutuu kohtaamaan menneisyyden asenteet ja ihmissuhteet uudessa valossa, kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan alkaa.

Anna Härmälän kansainvälistä huomiota saanut sarjakuva yksinhuoltajuudesta ilmestyy 2.4.25.3.2024 14:28:26 EET | Tiedote

Elämän ihme, vauva, muuttaa elämässä kaiken. Lopullisesti elämä mullistuu, kun vastasyntyneen isä jättää äidin. Härmälän internetissä julkaisemat puoliomaelämäkerralliset sarjakuvastripit herättivät laajaa kansainvälistä huomiota muutama vuosi sitten. Sen jälkeen Härmälä alkoi työstää aiheesta pidempää sarjakuvaromaania. Sinkkumutsi ilmestyy yhtä aikaa Suomessa, Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa.