Elon hallinnon kehittämistoimenpiteet etenevät suunnitellusti

Elossa on tehty kuluvan vuoden aikana suunnitelma hallinto- ja ohjausjärjestelmän kehittämiseksi. Merkittävä osa toimenpiteistä on nyt tehty ja loput toteutetaan suunnitellusti lähikuukausina. Finanssivalvonta on todennut Elon suunnitelmien sisältävän useita merkittäviä muutoksia hallintojärjestelmän selkeyttämiseksi ja tehostamiseksi.

Finanssivalvonta pyysi Elon hallitukselta kesäkuussa suunnitelmaa Elon hallinto- ja johtamisjärjestelmän selkeyttämiseksi sekä sisäisen valvonnan toimintamahdollisuuksien varmistamiseksi.

Elon hallitus toimitti suunnitelman Finanssivalvonnalle marraskuussa. Suunnitelman mukaisesti yhtiön johtoryhmärakenne on yksinkertaistettu ja päällekkäiset johtoryhmät on lakkautettu. Ohjausjärjestelmä on selkeytetty ja on varmistettu, että hallintoneuvoston, hallituksen ja toimivan johdon roolit ja vastuut ovat selvät ja raportointi toimii hyvin. Sisäisen valvonnan organisointia selkeytetään ja valvontatoimintojen resursointia vahvistetaan.

Finanssivalvonta ja Finanssivalvonnan Elossa toimiva asiamies ovat todenneet Elon antaman vastauksen sisältävän useita merkittäviä muutoksia hallintojärjestelmän selkeyttämiseksi ja tehostamiseksi. Heidän käsityksensä mukaan vastaukseen sisältyvät toimenpiteet selkeästi edesauttavat ja varmistavat hallintojärjestelmän riittävyyttä ja toimivuutta.

- Yhteistyömme asiamiehen ja Finanssivalvonnan kanssa jatkuu hyvässä hengessä. Käsityksemme mukaan asiamiesvalvonta keskittyy nyt toteutettujen ja suunniteltujen toimenpiteiden sisäistämisen ja vaikuttavuuden seurantaan, Elon toimitusjohtaja Carl Pettersson kertoo.

Finanssivalvonta arvioi asiamiesvalvonnan jatkumista viimeistään huhtikuussa 2022.

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 246 000 eläkkeensaajasta ja noin 28 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Perhe-eläkkeisiin tulee muutoksia vuodenvaihteessa – Leskiltä huolestuneita kyselyjä työeläkeyhtiöön19.11.2021 13:34:21 EET | Tiedote

Perhe-eläkeuudistus tuo muutoksia lasten ja lesken työeläketurvaan vuoden 2022 alusta lukien. Jatkossa leskeneläkeoikeus on määräaikainen, avolesket saavat leskeneläkeoikeuden ja lapsille maksetaan eläkettä aiempaa pidempään. Uusien leskeneläkkeiden muuttuminen määräaikaiseksi on herättänyt huolta myös nykyisissä leskeneläkkeen saajissa. Huoli on turha, sanoo työeläkeyhtiö Elon asiantuntija.