Elon hallinnon kehittämistoimenpiteet etenevät suunnitellusti

Elossa on tehty kuluvan vuoden aikana suunnitelma hallinto- ja ohjausjärjestelmän kehittämiseksi. Merkittävä osa toimenpiteistä on nyt tehty ja loput toteutetaan suunnitellusti lähikuukausina. Finanssivalvonta on todennut Elon suunnitelmien sisältävän useita merkittäviä muutoksia hallintojärjestelmän selkeyttämiseksi ja tehostamiseksi.

Finanssivalvonta pyysi Elon hallitukselta kesäkuussa suunnitelmaa Elon hallinto- ja johtamisjärjestelmän selkeyttämiseksi sekä sisäisen valvonnan toimintamahdollisuuksien varmistamiseksi.

Elon hallitus toimitti suunnitelman Finanssivalvonnalle marraskuussa. Suunnitelman mukaisesti yhtiön johtoryhmärakenne on yksinkertaistettu ja päällekkäiset johtoryhmät on lakkautettu. Ohjausjärjestelmä on selkeytetty ja on varmistettu, että hallintoneuvoston, hallituksen ja toimivan johdon roolit ja vastuut ovat selvät ja raportointi toimii hyvin. Sisäisen valvonnan organisointia selkeytetään ja valvontatoimintojen resursointia vahvistetaan.

Finanssivalvonta ja Finanssivalvonnan Elossa toimiva asiamies ovat todenneet Elon antaman vastauksen sisältävän useita merkittäviä muutoksia hallintojärjestelmän selkeyttämiseksi ja tehostamiseksi. Heidän käsityksensä mukaan vastaukseen sisältyvät toimenpiteet selkeästi edesauttavat ja varmistavat hallintojärjestelmän riittävyyttä ja toimivuutta.

- Yhteistyömme asiamiehen ja Finanssivalvonnan kanssa jatkuu hyvässä hengessä. Käsityksemme mukaan asiamiesvalvonta keskittyy nyt toteutettujen ja suunniteltujen toimenpiteiden sisäistämisen ja vaikuttavuuden seurantaan, Elon toimitusjohtaja Carl Pettersson kertoo.

Finanssivalvonta arvioi asiamiesvalvonnan jatkumista viimeistään huhtikuussa 2022.

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 244 000 eläkkeensaajasta ja noin 29 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Arbetspensionsbolaget Elo inleder omställningsförhandlingar15.8.2022 14:34:24 EEST | Tiedote

Arbetspensionsbolaget Elo har den 15 augusti gett en förhandlingsframställning i enlighet med samarbetslagen för inledande av omställningsförhandlingar. Omställningsförhandlingarna kan leda till att högst 50 arbetsuppgifter upphör. Målet med omställningsförhandlingarna är att svara mot förändringar i Elos verksamhetsmiljö och kundbeteendet. Förhandlingarna har även som mål att förtydliga och effektivera Elos organisation. – Pensionsbranschen har de senaste åren aktivt satsat på att effektivera verksamheten. Samtidigt använder kunderna våra tjänster annorlunda än tidigare i och med den ökade digitaliseringen. Vi måste anpassa oss till trenderna inom branschen för att kunna betjäna våra kunder på bästa möjliga sätt. För oss är det en hederssak att ha den bästa kundtillfredsställelsen bland pensionsbolagen även framöver, säger Elos verkställande direktör Carl Pettersson.

Työeläkeyhtiö Elo käynnistää muutosneuvottelut15.8.2022 13:31:40 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Elo on antanut 15.8. yhteistoimintalain mukaisen neuvotteluesityksen muutosneuvottelujen käynnistämiseksi. Muutosneuvottelut voivat johtaa enimmillään 50 työtehtävän lakkaamiseen. Muutosneuvotteluiden tavoitteena on vastata Elon toimintaympäristön ja asiakkaiden käyttäytymisen muutokseen. Neuvotteluilla pyritään myös selkeyttämään ja tehostamaan Elon organisaatiota. – Eläkeala on viime vuosina panostanut aktiivisesti toimeenpanon tehostamiseen. Samaan aikaan asiakkaamme käyttävät palveluitamme eri tavalla kuin ennen, kasvavan digitalisaation myötä. Meidän on sopeuduttava alan trendeihin, jotta pystymme palvelemaan asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Meille on kunnia-asia, että pysymme asiakastyytyväisyydessä eläkeyhtiöiden ykkösenä myös jatkossa, sanoo Elon toimitusjohtaja Carl Pettersson.

KUTSU: Työeläkeyhtiö Elon tulosinfo perjantaina 26.8. klo 915.8.2022 07:45:00 EEST | Kutsu

Hyvä toimittaja! Tervetuloa työeläkeyhtiö Elon tammi-kesäkuun tulosinfoon perjantaina 26.8. klo 9.00. Tilaisuudessa Elon toimitusjohtaja Carl Pettersson ja sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo kertovat Elon ensimmäisestä vuosipuoliskosta. Elon pääekonomisti Tiina Helenius avaa näkymää myös tulevan syksyn talousympäristöön. Tilaisuuteen voi osallistua joko Elon toimitiloissa Tapiolassa (Revontulentie 7, Espoo) tai etäyhteydellä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa toimittajien kysymyksille. Pyydämme ilmoittautumaan tulosinfoon viimeistään 25.8. sähköpostitse sara.salomaa@elo.fi. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, osallistutko tilaisuuteen Elon toimistolla vai etäyhteydellä. Tervetuloa tilaisuuteen!

Kevytyrittäjistä yli puolet toivoo yrittäjän eläkevakuutukseen uutta vaihtoehtoa5.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Yli puolet (59 %) kevytyrittäjistä katsoo, että yrittäjän eläkevakuutuksen tulisi perustua toteutuneisiin ansioihin ja YEL-maksu tulisi pidättää suoraan palkanmaksun yhteydessä. Suurinta kannatus on yli 58-vuotiaiden keskuudessa, joista 64 prosenttia kannattaa ajatusta. Nykyisellään YEL-vakuutus perustuu työtuloon, joka tarkoittaa yrittäjätoiminnalle annetun työpanoksen arvoa. Peräti 43 prosenttia kevytyrittäjistä arvioi yrittäjän eläketurvan pohjana toimivan työtulon määrittelyn vaikeaksi. Erityisen hankalaksi kevytyrittäjät kokevat sitoutumisen kiinteään maksuun, kun tulot vaihtelevat ja niitä on monen vaikea ennakoida. Yleisesti yrittäjän eläkevakuuttamisen koki helpoksi vastaajista kolmasosa (35 %) ja vaikeaksi samoin kolmasosa (36 %). Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon ja Uusi työ ry:n touko-kesäkuun aikana teettämästä tutkimuksesta. Yrittäjän eläkelakia on tarkoitus muuttaa vuodenvaihteessa. Lakia tarkennetaan sen osalta, miten yrittäjän eläkevakuuttamisen pohjana olevaa vuotu

Suunnitteletko eläkkeelle jäämistä? Nämä neljä asiaa jokaisen tulisi ottaa huomioon3.7.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset jäävät perinteisesti ahkerimmin eläkkeelle kesällä ja vuodenvaihteessa. Eläkkeelle siirtyminen tuo muutoksia paitsi toimeentuloon, myös sosiaalisiin suhteisiin ja elämänrytmiin. Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara listaa neljä asiaa, jotka jokaisen eläkkeelle jäämistä suunnittelevan tulisi ottaa huomioon. Testaa, miten pärjäät tulevalla eläkkeelläsi – Jotta tulevan eläkkeen tasosta ei tarvitse yllättyä, kannattaa eläkkeen taso tarkastaa hyvissä ajoin. Kannustan myös kokeilemaan, miten tulevalla eläkkeellä tulee toimeen ja miten arkiset menot tulee katettua, sanoo Saulivaara. Tulevan eläkkeen määrän voi tarkistaa oman työeläkeyhtiön verkkopalvelusta. Jos eläkkeen taso yllättää kielteisesti, on yksi vaihtoehto jatkaa työntekoa pidempään kuin alimpaan eläkeikään tai jatkaa työskentelyä myös eläkkeen rinnalla. Vanhuuseläkkeellä voi työskennellä rajoituksetta. Ota verotus huomioon Moni yllättyy eläkkeensä verotuksen tasosta. Kun omaa eläkeaikaista toimeentuloa suunnittel