Elon henkilöstöjohtaja: Osaaminen on muutosturva – niin yritykselle kuin yksilölle

Finanssiala on ollut etujoukoissa ottamassa vastaan työelämän murrosta, enemmän tai vähemmän pakotettuna. Sen myötä finanssiala on oppinut ennakoimaan ja tekee sen alan yhteisrintamana, kertoo työeläkeyhtiö Elon henkilöstöjohtaja Hilkka Malinen.

Hilkka Malinen, työeläkeyhtiö Elon henkilöstöjohtaja

Hilkka Malinen toimii Finanssiala ry:n Finanssityö ja osaaminen -toimikunnan puheenjohtajana ja työmarkkinatoimikunnan jäsenenä. Malinen pohtii Elon blogissa finanssialan tulevaisuuden osaamistarpeita.

"Juuri kun opimme, että digitalisaatio muuttaa toimintatapojamme ja osaamistarpeita, on fokus siirtynyt ekosysteemeihin, koneoppimiseen, tekoälyyn, robotiikkaan ja lohkoketjuihin. Asiakkaat ovat tottuneet palveluiden jatkuvaan kehittymiseen, eivätkä hyväksy paikalleen pysähtymistä. Kliseisesti sanottuna he äänestävät jaloillaan, jos palveluntarjoaja ei pysy kehityksessä mukan.

Uusien palveluiden kehittäminen, erilaisten toimenkuvien syntyminen ja muuttuvat toimintamallit haastavat finanssialan yritykset monella tasolla. Luonnollisesti liiketoiminnan johtaminen ja innovointi ovat voimakkaimman myrskyn silmässä. Mutta heti seuraavana tulee osaamisen kehittäminen ja johtaminen. Kuka luo uusia palveluita, jos yrityksessä ei löydy siihen osaajia? Kuinka johtaa liiketoimintatavoitteisiin, jos esimiehillä ei ole käsitystä uusista toimintatavoista?

Osaamistarpeita ennakoitava riittävän kauas

Uudenlaisen osaamisen hankkiminen rekrytoinneilla tai nykyisen henkilöstön kouluttaminen täysin uudenlaisiin toimenkuviin on yrityksen keskeisimpiä kilpailutekijöitä. Eikä riitä, että osaaminen vastaa tämän päivän tarpeita, yritysten on nähtävä riittävän pitkälle, ettei osaamisvajeita ehdi syntyä.

Suomessa on ministeriötasolla käynnistetty osaamisen ennakointi- ja kehityshankkeita. Hyvä näin, sillä osaamisen muutosta tarvitaan koko Suomen tasolla. Valitettavaa kuitenkin on, että yritykset ovat hankkeessa aliedustettuina. Nimenomaan yritykset kilpailevat suppeasta määrästä erityisosaajia ja niillä on näkemystä siihen, kuinka paljon ja minkä alan osaajia yrityksissä tulevaisuudessa kaivataan.

Monen tason yhteistyötä

Finanssiala on tarttunut härkää sarvista ja lähtenyt koko alan yhteisrintamana tunnistamaan ja kehittämään tulevaisuuden osaamista perustamalla yhteistyöverkoston, Finanssiakatemian. Finanssiakatemia tuottaa yhteisiä oppimismateriaaleja ja kutsuu alan koulutusorganisaatiot saman pöydän ääreen pohtimaan, mihin koulutuspanostukset suunnataan. Tällainen yhteistyö on jopa pohjoismaisella tasolla poikkeuksellista ja se on huomioitu myös Euroopassa. Finanssialalla nähdään, että yhteistyö on ainoa keino pitää ala kilpailukykyisenä ja vastata mahdollisiin globaaleihin toimijoihin, joita toimialarajat eivät rajoita.

Perinteistä henkilöstösuunnittelua tarvitaan edelleen, mutta sen lähtökohdat ovat muuttuneet voimakkaasti. Kun aiemmin henkilöstösuunnittelussa paneuduttiin henkilöstön määrän muutoksiin ja osaamisalueiden kartoittamiseen, nyt tärkeimpänä kysymyksenä on liiketoiminnan muutostarpeiden näkeminen. Pelkän osaamistarpeen ennustaminen ei riitä, vaan meidän on pystyttävä näkemään kokonaan uudenlaiset liiketoiminta- ja ansaintalogiikat. Tämä sitoo yrityksen ylimmän johdon tiukasti osaamisen kehittämiseen, sitä ei voi ulkoistaa HR:lle. Osaamisen kehittäminen on mitä suuremmassa määrin yhteistyötä yrityksen sisällä.

Yksilön muutosturva

Jos osaamisen kehittäminen on kilpailukykytekijä yritykselle, niin yksilölle se on muutosturva. Työn tekemisen tavat ja toimenkuvat muuttuvat tällä hetkellä nopeammin kuin koskaan. Oman osaamisen kehittäminen on tae siitä, että markkina-arvo työmarkkinoilla säilyy. Etenkin, kun osaaminen ei ole pelkästään tietoja ja taitoja, vaan myös asennetta, halua ja toimintavalmiutta. Jos jälkimmäiset alueet ovat kunnossa, tiedot ja taidot pystyy kyllä oppimaan.

Yksi finanssialan vahvuuksista on henkilöstön halu jatkuvaan oppimiseen. Hyvinvoiva Finanssiala -hankkeen yhteydessä tehdyn tutkimuksen mukaan 87 % finanssialan henkilöstöstä on oppimishaluisia. Nyt on yritysten vuoro vastata tähän innokkuuteen. Näin osaamisen kehittäminen on tae yrityksen kilpailukyvylle ja muutosturva yksilölle."

Henkilöstöjohtaja Hilkka Malinen

Hilkka Malinen, työeläkeyhtiö Elon henkilöstöjohtaja

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 23 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Elo sijoittaa lisää tuulivoimaan Suomessa4.12.2018 12:50Tiedote

Elo kasvatti sijoituksiaan tuulivoimaan ostamalla 30.11.2018 LähiTapiola-ryhmän osuudet tuulivoimapuistoihin sijoittavassa rahastossa. Elo on ollut mukana rahastossa jo vuodesta 2012, jolloin tuulivoimapuistojen kehittäminen aloitettiin. Rahasto omistaa ja hallinnoi kahta toimivaa tuulivoimapuistoa. Toinen sijaitsee Lappeenrannassa ja toinen Pohjanmaalla Siikajoella. Puistojen kuudentoista turbiinin vuotuinen sähköntuotanto on noin 112 GWh, joka riittää n. 6 000 omakotitalon lämmittämiseen ja taloussähkön tarpeisiin. Tässä vaiheessa rahasto on investoinut puistojen rakentamiseen n. 70 miljoonaa euroa ja tutkii useamman uuden hankkeen ostamista. Rahastoon on tarkoitus ottaa mukaan muita sijoittajia. ”Tuulivoimaloiden elinkaari on jopa 25 vuotta ja niiden tuottama kassavirta on varsin tasainen ja hyvin ennustettavissa. Nämä ominaisuudet sopivat hyvin eläkeyhtiön pitkäjänteiseen sijoitusstrategiaan”, toteaa salkunhoitaja Jan Schulman. Tulevaisuudessa Elon tavoitteena on lisätä sijoituksia

Minna Helle ja Esa Neuvonen Elon hallitukseen vuoden alusta22.11.2018 13:14Tiedote

Elon hallintoneuvosto teki 20.11.2018 kokouksessaan henkilövalintoja yhtiön hallintoelimiin. Hallituksen varsinaiseksi jäseneksi Eeva-Liisa Inkeroisen tilalle 1.1.2019 alkaen valittiin Teknologiateollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Minna Helle. Hallituksen varajäseneksi Daniela Yrjö-Koskisen tilalle 1.1.2019 alkaen valittiin YIT Oyj:n toimitiloista ja kiinteistöistä vastaava liiketoiminta-aluejohtaja Esa Neuvonen. Molempien kausi kestää 31.12.2019 asti. ”Kiitän koko hallintoneuvoston puolesta Eeva-Liisa Inkeroista hänen noin kahden vuosikymmenen panostuksestaan Elon ja sen edeltäjäyhtiön hallituksissa”, sanoo Elon hallintoneuvoston puheenjohtaja Klaus Saarikallio. ”Tuona aikana hän on antanut Elolle korvaamatonta näkemystä, jonka ansiosta yhtiö on voinut kasvaa ja kehittyä. Nyt valittujen uusien jäsenten aiempi kokemus ja osaaminen tukevat hallituksen monimuotoisuutta.” ”Odotan todella innostuneena Elon hallitustyöskentelyä. Työeläketurvan vastuullinen hoitaminen on keskeinen osa suomala