Elpriset stiger efter en lång reaperiod

På grund av en uppgång i kostnaderna för elanskaffning höjer Vasa Elektriska Ab priset på elenergi. Höjningen gäller elavtal som är i kraft tillsvidare. Anskaffningskostnaderna har påverkats av bl.a. en tvär uppgång i priset på utsläppsrätter, högre bränslekostnader, låga vattennivåer i Norden samt ett höjt marknadspris på el. Det nya priset gäller från 1.8.2018. Höjningen är den första bolaget gjort på mer än fem år.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska strävar efter att erbjuda sina kunder stabila och konkurrenskraftiga priser. Därför har bolaget valt att inte vara bland de första elförsäljarna som höjer priserna, trots att det på marknaden redan en längre tid varit press på att höja.

Priset stiger 6,7–9,3 % beroende på produkt och mätningssätt. För den som bor i ett eluppvärmt egnahemshus är höjningen per månad i genomsnitt jämförbar med ett par koppar kaffe på torget. För den som bor i höghus motsvarar höjningen per månad priset på en glasstrut.

Höjningen gäller inte grundavgifter.

Priset på elenergi från 1.8.2018 (inkl. moms 24 %)

Basel elenergi cent/kWh

Vindel elenergi cent/kWh

Grundavgift €/mån.

Allmän el

Energi 4,55

Energi 4,80

Nattel

Dagenergi 4,85

Nattenergi 4,10

Dagenergi5,10

Nattenergi 4,35

Säsongel

Vintervardag 5,40

Övrig tid 4,15

Vintervardag 5,65

Övrig tid 4,40

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00:00Tiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19:47Tiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59:55Tiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.

Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn2.1.2019 14:43:23Tiedote

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.