Elpriset stiger efter en lång reaperiod

På grund av en uppgång i kostnaderna för elanskaffning höjer Vasa Elektriska Ab priset på elenergi. Höjningen gäller elavtal som är i kraft tillsvidare. Anskaffningskostnaderna har påverkats av bl.a. en tvär uppgång i priset på utsläppsrätter, högre bränslekostnader, låga vattennivåer i Norden samt ett höjt marknadspris på el. Det nya priset gäller från 1.8.2018. Höjningen är den första bolaget gjort på mer än fem år.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska strävar efter att erbjuda sina kunder stabila och konkurrenskraftiga priser. Därför har bolaget valt att inte vara bland de första elförsäljarna som höjer priserna, trots att det på marknaden redan en längre tid varit press på att höja.

Priset stiger 6,7–9,3 % beroende på produkt och mätningssätt. För den som bor i ett eluppvärmt egnahemshus är höjningen per månad i genomsnitt jämförbar med ett par koppar kaffe på torget. För den som bor i höghus motsvarar höjningen per månad priset på en glasstrut.

Höjningen gäller inte grundavgifter.

Priset på elenergi från 1.8.2018 (inkl. moms 24 %)

Basel elenergi cent/kWh

Vindel elenergi cent/kWh

Grundavgift €/mån.

Allmän el

Energi 4,55

Energi 4,80

Nattel

Dagenergi 4,85

Nattenergi 4,10

Dagenergi5,10

Nattenergi 4,35

Säsongel

Vintervardag 5,40

Övrig tid 4,15

Vintervardag 5,65

Övrig tid 4,40

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.