Elpriset stiger fortfarande

Marknadspriset på elenergi har fortsatt stiga under slutet av året. I början av november hade landets medelpris nått toppen från fem och ett halvt år tillbaka. Lägst under ifrågavarande period sjönk priset år 2016.

Skattebelagt medelpris i Finland på elenergi i cent/kWh inklusive grundavgift åren 2013-2018. Bilden visar priset för elenergi i en höghuslägenhet (2 000 kWh/år). Vasa Elektriskas pris 11/2018 är beräknat enligt det nya priset.

På grund av en utmanande prissituation har branschens aktörer under hösten höjt sina priser. Vasa Elektriska Ab höjer priset på sina tillsvidareavtal, men kan fortfarande erbjuda ett pris som är förmånligt i förhållande till medelpriset. För existerande kunder träder det nya priset i kraft den 1 januari 2019.

- Vi har känt av trycket att höja elpriset en tid nu, kommenterar verkställande direktör Stefan Damlin situationen.

- Förutom en uppgång i kostnaderna för elanskaffning och ett stigande pris på utsläppsrätter finns andra bakomliggande orsaker, såsom övergången till utsläppsfri energiproduktion och medföljande arrangemang av produktionsportföljen, fortsätter Damlin.

För en som bor i höghus betyder Vasa Elektriskas nya pris en extra utgift om cirka 2 euro mer per månad. I ett eluppvärmt egnahemshus kan man räkna med en skillnad på 10 euro i genomsnitt per månad. Beräkningen inkluderar också ändringar i grundavgiften.

Se de nya priserna: www.vasaelektriska.fi/tecknaelavtal

Landets medelpris har beräknats på basen av skattebelagda priser för elenergi inklusive grundavgift enligt Energimyndighetens statistik. Se https://www.sahkonhinta.fi/tilastot/Hintojenkehitys.mhtml

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00:00 EETTiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19:47 EETTiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59:55 EETTiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.

Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn2.1.2019 14:43:23 EETTiedote

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.