Elpriset stiger fortfarande

Marknadspriset på elenergi har fortsatt stiga under slutet av året. I början av november hade landets medelpris nått toppen från fem och ett halvt år tillbaka. Lägst under ifrågavarande period sjönk priset år 2016.

Skattebelagt medelpris i Finland på elenergi i cent/kWh inklusive grundavgift åren 2013-2018. Bilden visar priset för elenergi i en höghuslägenhet (2 000 kWh/år). Vasa Elektriskas pris 11/2018 är beräknat enligt det nya priset.

På grund av en utmanande prissituation har branschens aktörer under hösten höjt sina priser. Vasa Elektriska Ab höjer priset på sina tillsvidareavtal, men kan fortfarande erbjuda ett pris som är förmånligt i förhållande till medelpriset. För existerande kunder träder det nya priset i kraft den 1 januari 2019.

- Vi har känt av trycket att höja elpriset en tid nu, kommenterar verkställande direktör Stefan Damlin situationen.

- Förutom en uppgång i kostnaderna för elanskaffning och ett stigande pris på utsläppsrätter finns andra bakomliggande orsaker, såsom övergången till utsläppsfri energiproduktion och medföljande arrangemang av produktionsportföljen, fortsätter Damlin.

För en som bor i höghus betyder Vasa Elektriskas nya pris en extra utgift om cirka 2 euro mer per månad. I ett eluppvärmt egnahemshus kan man räkna med en skillnad på 10 euro i genomsnitt per månad. Beräkningen inkluderar också ändringar i grundavgiften.

Se de nya priserna: www.vasaelektriska.fi/tecknaelavtal

Landets medelpris har beräknats på basen av skattebelagda priser för elenergi inklusive grundavgift enligt Energimyndighetens statistik. Se https://www.sahkonhinta.fi/tilastot/Hintojenkehitys.mhtml

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Hushåll med eluppvärmning sökes till pilotprojekt – system för smart energistyrning ingår!20.6.2019 08:15:00 EESTTiedote

Vasa Elektriska söker nu personer som bor i egnahemshus eller parhus med eluppvärmning till ett ettårigt pilotprojekt, som ska undersöka konsumenters möjligheter att utgöra en del av energisystemet och inverka på förbrukningstoppar. De konsumenter som väljs med i projektet får under ett års tid använda sig av ett smart system för hemmets energistyrning helt gratis. Samtidigt kan de som medverkar minska på sin egen förbrukning och sitt koldioxidfotavtryck.

Årets första månader präglades av uppsving i kundantalet13.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Trots tilläggskostnader orsakade av stormen Aapeli och blida senvintermånader lyckades koncernen Vasa Elektriska göra gott resultat under första kvartalet. I januari–mars uppgick koncernens omsättning till 47,1 M€ och rörelsevinsten till 5,8 M€. Förändringen i omsättningen var 5,4 procent jämfört med året innan. Självförsörjningsgraden steg aningen och var på en fortsatt bra nivå (55,6 %).

Antalet kunder ökade med 15 % trots hård konkurrens9.4.2019 13:57:12 EESTTiedote

Den torra sommaren i Norden, bränsleprisets utveckling och en rejäl höjning av priset på utsläppsrätter resulterade i en snabb ökning av elmarknadspriset under andra hälften av år 2018. Vasa Elektriska lyckades med en kraftig ökning av antalet kunder, vilket också syns i en större omsättning. Rörelsevinsten belastades av en energianskaffningsutgift av engångsnatur på omkring 5 miljoner euro till följd av Seinäjoki kraftverks ägararrangemang.