Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle - paketin keskeiset teemat hyvin esillä Eurooppa-foorumissa elokuussa

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen, sillä kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Vuoren mukaan Suomen taloudella on vain voitettavaa vihreän kasvun ja liikenteen digitalisaation hankkeista, sillä suomalaisyrityksillä on jo nyt tarjolla teknologiaa ja ratkaisuja haasteisiin. Samoin yritysvastuuta ja kestävää rahoitusta edistävät EU-normit voivat vahvistaa suomalaisyritysten kansainvälistä kilpailukykyä, sillä ne toimivat jo nyt erittäin vastuullisesti maailmalla.  Eurooppa-foorumin puheenjohtaja Anders Blom kertoo tyytyväisenä, että teemat, vihreä kasvu ja digitalisaatio, ovat vahvasti esillä elokuun 25.─27. päivä Turussa järjestettävässä Eurooppa-foorumissa.

Keskuskauppakamarin tuore EU-katsaus kokoaa keskeisimpiä toimia, joilla EU aikoo nousta koronan runtelemasta ahdingosta maailmantalouden edelläkävijäksi digitalisaatiossa ja vihreässä taloudessa älyliikenteestä kestävään rahoitukseen. Vuoren mukaan kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaminen ei onnistu, jos elpymispaketti kaadetaan.

”Toki Suomen on syytä pitää EU-pöydissä jatkossakin huolta, että EU:n perustavoite on yhteisen talouskasvun vauhdittaminen, ei velkojen jakaminen”, sanoo Euroopan talous- ja sosiaalikomiteankin jäsenenä toimiva Vuori.

Samalla hän varoittaa EU:ta syyllistymästä nyt Lissabonin kilpailukykystrategian virheisiin poliittisesti uhoamalla ja markkinoita ylisääntelemällä.

“Yritysten on oltava nyt keskiössä markkinaehtoisesti rakentamassa tätä uutta taloutta tavalla, joka vahvistaa niiden halua uudistua ja investoida Euroopassa”, Vuori sanoo.

Vihreä kasvu ja liikenteen digitalisaatio keskiössä

Vihreä kasvu ja liikenteen digitalisaatio nousevat keskiöön elpymispaketissa. Liikennesektorilla suurin muutosajuri on päästöjen vähentäminen. Vihreää siirtymää edistetään ensi sijassa innovaatioilla sekä datan ja tekoälyn käytöllä. Tästä nousevat uudet liiketoimintamahdollisuudet tulevat tarjoamaan vientimahdollisuuksia myös suomalaisille yrityksille.

Elvytyspaketin keskeiset teemat vihreä kasvu ja digitalisaatio ovat vahvasti esillä myös elokuun 25.-27. päivä Turussa järjestettävässä Eurooppa-foorumissa:

”Järjestämme yhdessä Turun kauppakamarin kanssa seminaarin EU:n liikennepolitiikan tulevaisuudesta, missä näihin aiheisiin pureudutaan syvemmin”, toteaa Eurooppa-foorumin puheenjohtaja Blom.

”Esimerkiksi Tunnin juna -hanke on myös valtava eurooppalainen vaikuttamisoperaatio Varsinais-Suomessa. Se on hanke, johon voidaan saada merkittävästi Euroopan Unionin tarjoamaa rahoitusta.”

Liite: Keskuskauppakamarin EU-katsaus

Toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari, puh. 040 556 6697, kaisa.leiwo@turku.chamber.fi

Miljoonainvestoinnit viivästyvät kunnissa hitaan kaavoitusprosessin takia8.6.2021 07:42:55 EEST | Tiedote

Kaavoituksen ja luvituksen hitaus on merkittävin syy kuntiin tehtävien investointien viivästymiseen. Kauppakamarien tekemässä kyselyssä 10 prosenttia vastanneista yrityksistä kertoi, että kaavoitus- ja luvitusprosessi on hidastanut investointeja merkittävästi. Viivästyneistä hankkeista 30 prosenttia oli arvoltaan yli 5 miljoonan euron investointeja. Turun kauppakamarin jäsenistä 11,9 prosenttia kertoi yritysten investoinnin viivästyneen tai peruuntuneen viranomaislupiin liittyneiden syiden vuoksi. Varsinais-Suomen alueella viivästyneistä hankkeista 37,5 prosenttia oli yli 5 miljoonan euron investointeja. Erityisesti rakennusluvat aiheuttavat päänvaivaa.

Ennustettavuus on minimivaatimus: Suomen tapahtuma-ala odottaa edelleen tietoa kohtalostaan26.5.2021 15:12:23 EEST | Tiedote

Tapahtuma-alalta on evätty toimintaedellytykset jo 14 kuukauden ajan eikä tietoa tulevasta ole. Tapahtumia ei edelleenkään päästä järjestämään, vaikka jo lähes puolet suomalaisista on rokotettu. Yhden elinkeinon estäminen koettelee paitsi alaa myös yleistä oikeustajua. Kesän lisäksi myös tapahtumasyksy tulee näyttämään hyvin synkältä, mikäli toimijoille ei anneta edes arviota siitä, milloin tapahtumia päästään taas järjestämään. Tuloksellisen liiketoiminnan harjoittaminen on hyvin vaikeaa.

Kauppakamarikysely: Yli 80 prosenttia yrityspäättäjistä uskoo etätyön lisääntymiseen ja yli 70 prosenttia digitalisaation vauhdittumiseen3.5.2021 07:34:23 EEST | Tiedote

Kauppakamarin korona-aiheiseen kyselyyn vastasi noin 2400 kauppakamarien jäsenyritystä useilta eri toimialoilta ympäri Suomen. Vastanneista reilu kuusi prosenttia oli yksinyrittäjiä, loput olivat työnantajayrityksiä. Varsinais-Suomessa kyselyyn vastasi 204 jäsentä, joista suurimpana ryhmänä olivat teollisuusalan yritykset.

Korjattu// Finferries kirjoitusasu // Varsinais-Suomen logistiikka-alan tunnustukset Suomen Lauttaliikenteelle ja Harri Lorentzille20.4.2021 16:03:52 EEST | Tiedote

Turun kauppakamari ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry ovat jakaneet tunnustusta logistiikka-alan osaajille. Varsinais-Suomen vuoden 2020 logistiikkayritykseksi valittiin Suomen Lauttaliikenne Oy. Tunnustuksen saamisen perusteena olivat muun muassa yrityksen panostukset sähköiseen merenkulkuun ja yrityksen saaristoyhteyksien korostuminen poikkeuksellisen vuoden aikana. Vuoden logistiikkatoimija -palkinnon sai puolestaan Turun yliopiston Turun kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Harri Lorentz. Tunnustukset jaettiin Turun kauppakamarin kevätkokouksen yhteydessä 20.4.2021.