Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle - paketin keskeiset teemat hyvin esillä Eurooppa-foorumissa elokuussa

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen, sillä kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Vuoren mukaan Suomen taloudella on vain voitettavaa vihreän kasvun ja liikenteen digitalisaation hankkeista, sillä suomalaisyrityksillä on jo nyt tarjolla teknologiaa ja ratkaisuja haasteisiin. Samoin yritysvastuuta ja kestävää rahoitusta edistävät EU-normit voivat vahvistaa suomalaisyritysten kansainvälistä kilpailukykyä, sillä ne toimivat jo nyt erittäin vastuullisesti maailmalla.  Eurooppa-foorumin puheenjohtaja Anders Blom kertoo tyytyväisenä, että teemat, vihreä kasvu ja digitalisaatio, ovat vahvasti esillä elokuun 25.─27. päivä Turussa järjestettävässä Eurooppa-foorumissa.

Keskuskauppakamarin tuore EU-katsaus kokoaa keskeisimpiä toimia, joilla EU aikoo nousta koronan runtelemasta ahdingosta maailmantalouden edelläkävijäksi digitalisaatiossa ja vihreässä taloudessa älyliikenteestä kestävään rahoitukseen. Vuoren mukaan kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaminen ei onnistu, jos elpymispaketti kaadetaan.

”Toki Suomen on syytä pitää EU-pöydissä jatkossakin huolta, että EU:n perustavoite on yhteisen talouskasvun vauhdittaminen, ei velkojen jakaminen”, sanoo Euroopan talous- ja sosiaalikomiteankin jäsenenä toimiva Vuori.

Samalla hän varoittaa EU:ta syyllistymästä nyt Lissabonin kilpailukykystrategian virheisiin poliittisesti uhoamalla ja markkinoita ylisääntelemällä.

“Yritysten on oltava nyt keskiössä markkinaehtoisesti rakentamassa tätä uutta taloutta tavalla, joka vahvistaa niiden halua uudistua ja investoida Euroopassa”, Vuori sanoo.

Vihreä kasvu ja liikenteen digitalisaatio keskiössä

Vihreä kasvu ja liikenteen digitalisaatio nousevat keskiöön elpymispaketissa. Liikennesektorilla suurin muutosajuri on päästöjen vähentäminen. Vihreää siirtymää edistetään ensi sijassa innovaatioilla sekä datan ja tekoälyn käytöllä. Tästä nousevat uudet liiketoimintamahdollisuudet tulevat tarjoamaan vientimahdollisuuksia myös suomalaisille yrityksille.

Elvytyspaketin keskeiset teemat vihreä kasvu ja digitalisaatio ovat vahvasti esillä myös elokuun 25.-27. päivä Turussa järjestettävässä Eurooppa-foorumissa:

”Järjestämme yhdessä Turun kauppakamarin kanssa seminaarin EU:n liikennepolitiikan tulevaisuudesta, missä näihin aiheisiin pureudutaan syvemmin”, toteaa Eurooppa-foorumin puheenjohtaja Blom.

”Esimerkiksi Tunnin juna -hanke on myös valtava eurooppalainen vaikuttamisoperaatio Varsinais-Suomessa. Se on hanke, johon voidaan saada merkittävästi Euroopan Unionin tarjoamaa rahoitusta.”

Liite: Keskuskauppakamarin EU-katsaus

Toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari, puh. 040 556 6697, kaisa.leiwo@turku.chamber.fi

Varsinaissuomalaisia yrityksiä mukana valtakunnallisessa ilmasto-ohjelmassa22.2.2024 07:03:00 EET | Tiedote

Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan haki 300 yritystä, joista noin 200 valittiin mukaan. Ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen.