ELY-keskukset

ELY-keskukset eivät näe syytä rajoittaa talvirallirenkaiden käyttöä siirtymäosuuksilla hyväkuntoisilla päällystetyillä teillä

Jaa
Keski-Suomen ELY-keskus ja Autourheilun kansallinen keskusliitto AKK-Motorsport ry selvittivät yhteistyössä talvirallirenkaiden kulutusvaikutusta tyypillisellä päällystetyllä seututiellä. Mittaustulosten perusteella rallinastarenkailla ajetun 150 ylityskerran kulutusvaikutus päällysteeseen oli vähäistä tai olematonta. Mitatut urasyvyyden muutokset testiajon aikana olivat millin kymmenesosia eli lähellä mittaustarkkuuden rajoja.

Testiajossa rallinastarenkailla varustetulla henkilöautolla ajettiin 150 ylitystä 60 km/h ja 80 km/h -nopeuksilla noin kilometrin mittaisella testiosuudella. Ennen testiä, ajoittain testin aikana sekä testin lopuksi päällysteen urasyvyys sekä pinnan karkeus tutkittiin laseriin perustuvilla mittausmenetelmillä.

Talviolosuhteiden muuttuessa leudoimmiksi ja toisaalta talvihoidon laatuvaatimusten kiristyessä on esitetty kysymys, miten ralliautojen nastarenkaat vaikuttavat päällystettyjen teiden kuntoon ja tulisiko maanteiden kunnossapidosta vastaavien ELY-keskusten rajoittaa ralleissa käytettävien terävänastaisten talvirenkaiden käyttöä päällysteiden suojelemiseksi. Jo aiemmin rallijärjestävät ovat pyrkineet suunnittelemaan reitit välttäen ajoa huonokuntoisilla päällystetyillä teillä.

– Huomioiden talvirallirenkaiden hyvin pieni suhteellinen osuus tien kokonaisrasituksesta ELY-keskukset eivät näe syytä rajoittaa niiden käyttöä hyväkuntoisilla päällystetyillä maanteillä. ELY-keskusten kantaan vaikuttaa merkittävästi myös se, että kuljettajilla on renkaiden korkeasta hinnasta johtuen pyrkimys sekä renkaita että samalla tietä säästävään ajotapaan. Kilpailujen siirtymäosuuksien sijoittamista huonokuntoisille päällystetyillä teille tulee jatkossakin välttää, ylijohtaja Jukka Lehtinen Keski-Suomen ELY-keskuksesta toteaa.

– Yhteisissä keskusteluissa ELY-keskusten kanssa todettiin tarve selvitystyölle rallin talvirenkaiden kulutusvaikutuksesta. Sujuva viranomaisyhteistyö on tärkeää jäsenseurojemme ja liittomme toiminnalle, ja yhteistyössä toteutettu testi on hyvä osoitus tästä. Kiitämme Keski-Suomen ELY-keskusta testin mahdollistamisesta ja hyvästä yhteistyöstä sen toteuttamiseksi, AKK:n pääsihteeri Anssi Kannas sanoo.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräykset edellyttävät

Suomessa liikenteessä käytettävien nastarenkaiden tulee täyttää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräyksen mukaiset vaatimukset. Määräyksen tarkoituksena on varmistaa, että nastarenkaat luovat edellytyksiä turvalliselle liikenteelle. Samalla on vältettävä tiepäällysteiden tarpeetonta kulumista.

Lumi- ja jääpolanteisilla teillä ajettavissa rallikilpailuissa ja -harjoituksissa käytettävät renkaat eivät täytä määräyksen vaatimuksia, mutta niiden käyttö on mahdollista Traficomin poikkeusluvalla. Ralliautossa käytettävät nastat ovat normaaliliikenteessä käytettäviä nastoja pidemmät ja terävämmät, ja niiden nastamäärä on suurempi.

Talviaikana järjestettävien kilpailujen erikoiskokeet ajetaan lumi- ja jääpolanteisilla sorateillä. Normaalista poikkeavien piikkinastojen käyttö ei aiheuta tälle tiestölle vaurioita tai vauriot ovat niin vähäisiä, että ne voidaan korjata helposti järjestäjän toimesta tapahtuman jälkeen. 

Järjestäjien tulee ennakoida ja olla yhteydessä paikalliseen ELY-keskukseen

Kilpailuihin liittyy usein siirtymäosuuksia, joiden aikana tapahtumaan osallistuvat ajoneuvot liikkuvat lumesta ja jäästä paljailla tienpinnoilla liikennesääntöjen mukaisesti. Suuressa osassa maata talvien muututtua leudommiksi ja maanteiden talvihoidon laatuvaatimusten kiristyessä siirtymäosuuksia on ajettu yhä useammin paljaalla asfalttipinnalla. Samaan aikaan erityisesti vähäliikenteisemmän päällystetyn tieverkon päällysteiden kunto on heikentynyt.

Kilpailun järjestäjän tulee suunnitella reitti hyvissä ajoin ja olla tarvittaessa yhteydessä paikalliseen ELY-keskukseen tien tarkemman kunnon selvittämiseksi. Väyläviraston internetsivuilta löytyvästä päällysteiden kuntokartasta saa tietoa päällystetyn tieverkon kuntotilanteesta koko maassa.

– ELY-keskukset kiittävät AKK:ta hyvästä yhteistyötä talvirallirenkaiden vaikutusten selvittämisessä. Uskomme, että yhteistyössä toteutettu selvitys ja johtopäätökset helpottavat kilpailujen järjestämistä. Selvitys myös osoittaa, että hyvin suunnitelluilla talviralleilla ei ole merkitystä maanteiden päällysteille, ylijohtaja Lehtinen mainitsee.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ylijohtaja
Jukka Lehtinen
p. 0295 024 698
Keski-Suomen ELY-keskus

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye