ELY-keskus parantaa lauttaliikenteen ympäristöystävällisyyttä ja palvelutasoa Järvi-Suomessa

Tienpitäjänä toimiva Varsinais-Suomen ELY-keskus on kilpailuttanut Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalvelut vuosille 2025–2045 ja tehnyt hankintapäätöksen lauttaliikennepalveluiden tuottamisesta. Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen. Hankinta on osa maantielauttaliikenteen hankintastrategiaa, jonka toteutumisen myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat.

Hankintapäätöksessä palveluhankinta on päätetty tehdä tarjouskilpailun voittaneelta yritykseltä Torghatten Nord As

Järvi-Suomen 20-vuoden 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankinnan tarjouskilpailussa saatiin kaksi tarjousta. Tarjouksen antoivat Suomen Lauttaliikenne Oy ja Torghatten Nord As. Tarjousten vertailuhinnat olivat:

• Torghatten Nord As                              282 472 904,32 €
  • Suomen Lauttaliikenne Oy                  351 356 970,24 €

Varsinais-Suomen ELY-keskus on päättänyt 1.12.2022 tehdyllä hankintapäätöksellä tehdä palveluhankinnan tarjouskilpailun voittaneelta yritykseltä Torghatten Nord As. Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen.

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tehdyn hankintapäätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua.

Hankinta korostaa tehokkuutta ja vihreitä valintoja

Nyt tehty Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankintapäätös on osa hankintastrategiaa, jonka myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee merkittävästi ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat. Myöhemmin solmittavan sopimuksen myötä siirrytään ympäristöystävälliseen ja vähäpäästöiseen liikenteeseen sekä edistetään kustannustehokkuutta uusien lossien hybriditeknologialla. Liikenteen hiilidioksidipäästöt vähenevät vähintään 50 % vuosien 2010–2015 keskiarvotasosta samalla kun lossien kapasiteetti kasvaa ja palvelun laatu paranevat.

Järvi-Suomen hankinta on ensimmäinen neljästä 20-vuoden palvelukokonaisuudesta ja vuosien 2023–2027 aikana hankintoja tullaan jatkamaan muiden kolmen hankintakokonaisuuden osalta. 20-vuoden hankinnoissa ja sopimuksissa huomioidaan valtakunnallisesti kannattavien kahdeksan silloituskohteen toteutumisen mahdollisuus ja lossiliikenteen korvaaminen sillalla sopimuskauden aikana. Sopimusten pitkän tähtäimen tavoitteena on liikenteen kehittäminen kohti hiilineutraalia liikennepalvelua sekä vastata liikenteen kysyntään ja kehittää lauttaliikennettä osana toimivaa liikennejärjestelmää. Sopimukset tulevat koskemaan kaikkia 40 yleisten teiden lauttapaikkaa muodostaen neljä selkeää kokonaisuutta:

• Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2025–2045
  • Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri I (lossit) 2027–2047, kilpailutus 2023
  • Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri II (lautta-alukset) 2030–2050, kilpailutus 2025
  • Maantielauttaliikennepalvelu (maantieteellisesti hajanaiset lauttapaikat) 2031–2051, kilpailutus 2027

Järvi-Suomen 12 lauttapaikan lauttaliikenteen kapasiteetti ja välityskyky muuttuvatseuraavilla lauttapaikoilla, kun nyt kilpailutettu pitkäkestoinen liikennesopimus käynnistyy vuosien 2025–2027 aikana:

Hanhivirta, Enonkoski

Lossin kantavuus nousee 70 tonnista 90 tonniin.

Hirvisalmi, Juuka

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

Lauttapaikalla tulee tehdä lauttaväylän parannus- ja muutostöitä lähivuosina, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.

Hätinvirta, Puumala

Kietävälä, Puumala

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 80 tonniin.

Koivukanta, Savonlinna

Kortesalmi, Kuopio

Kuparonvirta, Mikkeli

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 80 tonniin.

Kyläniemi, Ruokolahti

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

Lauttapaikan lauttarannat tulee uusia vuosien 2023–2025 aikana, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla. Samalla lauttapaikalle rakennetaan varalauttapaikka.

Lamposaari, Lappeenranta

Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 80 tonniin.

Puutossalmi, Kuopio

Lossin kantavuus nousee 130 tonnista 180 tonniin.

Rongonsalmi, Puumala

Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 80 tonniin.

Tappuvirta, Savonlinna

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, tieinsinööri Tapani Jaakkola, p. 0295 022 808, tapani.jaakkola@ely-keskus.fi

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.