EMBARGO 13.5.2020 klo 9 // Kosken lukiosta Vuoden oppilaitos 2020

Varsinaissuomalainen Kosken lukio on voittanut OAJ:n Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti 2020 -kilpailun. Hyvästä ilmapiiristään tunnetulla lukiolla on tärkeä merkitys koko alueen elinvoimaisuudelle. Menestyksen taustalla on lukion väen välitön ja joustava vuorovaikutus ja toimiva yhteistyö yli kuntarajojen.

Kosken lukion rehtori Mirja Rautavuori-Lehtinen. Kuva: Jussi Vierimaa.

Vuodesta 1957 toiminut lukio on erinomainen esimerkki oppilaitoksesta, joka toimii yli kuntarajojen. Lukiossa on runsaat 130 opiskelijaa, jotka tulevat noin kymmenestä lähialueen eri kunnasta. Opettajia on 17.

Palkintoperusteluissa kiitetään lukion hyvää ilmapiiriä, opiskelijoiden ryhmähenkeä sekä opiskelijoiden, opettajien ja rehtorin hyvää vuorovaikutusta. Myös opiskelijahuolto saa kehuja.

Kuljetukset mahdollistavat

Kun lukio oli vaarassa näivettyä nuorten määrän vähetessä kunnassa, ryhdyttiin rehtorin johdolla tekemään suunnitelmia opiskelijamäärän kasvattamiseksi. Mukana suunnittelussa olivat opiskelijat, opettajat ja kunnan sivistyslautakunta.

Elinvoimaisuutta on tukenut päätös, että Kosken opiskelijoille järjestetään kuljetukset Kosken lukioon niistä lähikunnista, joissa ei ole lukiota eikä julkista liikennettä. Lukiolla on suuri merkitys siinä, että maaseutua pystytään pitämään asuttuna ja vireänä.

Resurssit käytössä joustavasti

Kosken lukion kurssitarjonta on lukion kokoon nähden runsas. Rehtori laatii kurssitarjottimen opiskelijoiden toiveita kuullen, ja kursseja räätälöidään tarvittaessa. Tukiopetukseen on varattu hyvin resursseja, ja sitä annetaan niin paljon kuin tarvitsee.

Lukio tunnetaan myös erinomaisista tuloksistaan ylioppilaskirjoituksissa. Esimerkiksi pitkässä matematiikassa Kosken lukio on ollut useana vuonna kymmenen parhaan joukossa, yhtenä vuonna paras.

Vesisotaa ja ulkomaanmatkoja

Yksi Kosken lukion vetovoimaa ja yhteisöllisyyttä lisäävistä perinteistä on vuosittainen ulkomaanmatkakurssi, jolla toisen vuosikurssin opiskelijat tekevät matkan johonkin eurooppalaiseen kaupunkiin.

Lukiossa toimii myös aktiivinen opiskelijakunta. Lukuvuoden päätteeksi on tapana järjestää legendaarinen vesisota, joka kuitenkin jää nyt koronatilanteen vuoksi väliin.

OAJ:n tunnustuksia jaettu vuodesta 1991

Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti -kilpailun järjesti ja voittajan valitsi Opetusalan Ammattijärjestö OAJ. Varsinais-Suomeen tunnustus on mennyt edellisen kerran vuonna 2015, jolloin palkittiin Taalintehtaan koulu Kemiönsaarelta. Huomionosoitus on myönnetty vuosittain 1991 lähtien.

Kunniamaininnat kilpailussa saivat tänä vuonna Pohjois-Savossa toimiva Savonia-ammattikorkeakoulu, päiväkoti Hukanpesä Joensuusta ja Martti Ahtisaaren koulu Kuopiosta.

OAJ:n erityisasiantuntija Riitta Silvonen
riitta.silvonen@oaj.fi

Kosken lukion rehtori Mirja Rautavuori-Lehtinen
mirja.rautavuori-lehtinen@koski.fi

Kosken lukion rehtori Mirja Rautavuori-Lehtinen. Kuva: Jussi Vierimaa.

OAJ:n kysely: Kunnat varautuneet heikosti varhaiskasvatuksen lakimuutoksiin24.6.2020 07:55:00 EESTTiedote

Moni kunta on laiminlyönyt siihen varautumisen, että elokuun alussa jokaisella lapsella on jälleen subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen ja ryhmäkoot pienenevät. Kuntien pitää ymmärtää, että lakimuutosten seurauksena tarvitaan todennäköisesti lisää henkilökuntaa, uusia lapsiryhmiä ja mahdollisesti jopa uusia päiväkoteja, toteaa OAJ:n erityisasiantuntija Kirsi Sutton.

OAJ: Oppivelvollisuuslaki ei lähellekään valmis9.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa oppivelvollisuuden laajentamista. Järjestö kuitenkin kritisoi lakiluonnosta siitä, että siitä puuttuvat konkreettiset toimenpiteet, joilla saadaan kaikille toisen asteen tutkinto. Jokaisen oppijan pitää saada riittävästi tukea osaamisensa rakentamiseen sekä kiinnostuksensa kohteensa ja omien vahvuuksiensa löytämiseen. Vain siten uudistus vahvistaa työllisyyttä ja osallisuutta.