Embargo 14.10.2019 klo 00:00: Maanantaina julkaistava artikkeli pohtii sukupolvien välistä oikeudenmukaisuutta ja julkistalouden kestävyyttä

Väestö Suomessa vanhenee nopeasti. Ikääntymisen takia Suomen julkinen talous ei ole kestävällä pohjalla. Menotaso on liian korkea suhteessa tuloihin.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Maanantaina 14.10.Kansantaloudellisessa aikakauskirjassa julkaistava artikkeli ”Suomalaisten sukupolvitilien laskeminen – julkinen talous eri sukupolvien näkökulmasta käsittelee julkisen talouden kestävyyttä eri ikäluokkien näkökulmasta. Artikkelin ovat kirjoittaneet Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sekä Työeläkevakuuttajat Telan johtava ekonomisti Risto Vaittinen.

”Väestön vanheneminen on tavattoman positiivinen asia silloin, kun se seuraa eliniän pidentymisestä. Toisaalta eliniän pidentymisestä ja syntyvyyden alentumisesta seuraa paineita julkiselle taloudelle, kun entistä pienempi työväestö maksaa entistä suuremman vanhusväestön hoivaa, terveydenhuoltoa ja etuuksia”, Kotamäki sanoo.

Julkaistussa artikkelissa tarkastellaan muun muassa ikäluokkakohtaisesti sitä, kuinka eri sukupolvet vaikuttavat julkiseen talouteen.

Vuonna 2017 alle 25-vuotiaat olivat nettosaajia erityisesti kiitos koulutussektorin ja vähäisen työssäkäynnin. Siitä eteenpäin noin eläkeikään asti ikäluokat käyvät töissä ja rahoittavat hyvinvointivaltiota ollen nettomaksajia. Tyypillisesti eläköitymisen jälkeen ikäluokat ovat jälleen nettosaajia. Ajan kuluessa myös nettomaksajuus myöhenee, koska eläkeikä nousee”, Kotamäki summaa.

Kun laskelmassa huomioidaan ikäryhmien väliset kokoerot, pystyvään arviomaan kestävyysvaje eli julkisen sektorin tulojen ja menojen välinen epäsuhta pitkällä aikavälillä. Artikkelin tulosten mukaan kestävyysvaje asettuu noin oletuksista riippuen 3-5 prosentin välille suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Nykyisin työeläkeindeksi on sidottu 20 prosenttisesti ansiotasoon ja 80 prosenttisesti hintatasoon. Julkisuudessa on keskusteltu ansiotason painon kasvattamisesta työeläkeindeksissä.

Eläkkeiden automaattisilla vakauttajilla on valtava merkitys järjestelmän taloudelliseen kestävyyteen. Laskelmiemme mukaan, mikäli työeläkeindeksi sidottaisiin täysin ansiotasoon ja elinaikakertoimesta luovuttaisiin, tarkoittaisi se noin viisi prosenttiyksikköä korkeampaa kestävyysvajetta. Puhutaan siis reilusti yli 10 miljardia euroa korkeammasta alijäämästä vuositasolla, joka jäisi käytännössä nuorempien sukupolvien maksettavaksi.”, Kotamäki sanoo.

”Koska eläkkeet nauttivat vahvaa omaisuudensuojaa, tarkoittaisi uudistus todennäköisesti jo nykyään korkeiden eläkemaksujen korotusta entisestään. Voi kysyä, missä määrin uudistus olisi julkistaloudellisesti järkevää tai toisaalta sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden kannalta reilua”, Kotamäki sanoo.

Kansantaloudellinen aikakauskirjan 3/2019 nettiversio ilmestyy maanantaina 14.10.2019 klo 00:00 Taloustieteellisen yhdistyksen nettisivuilla:

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Tietoisuuden puute IPR-oikeuksista on suuri haaste pk-yrityksissä13.11.2019 07:00:00 EETTiedote

Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston (EUIPO) tekemän selvityksen mukaan suurin este aineettoman omaisuuden oikeuksien (IPR) rekisteröinnille pk-sektorin yrityksissä on tiedon puute siitä, mitä henkinen omaisuus on ja mitä etua siitä voi olla liiketoiminnalle. Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri painottaa, että tiedossa oleva ongelma on otettava vakavasti myös Suomen tulevan IPR-strategian valmistelussa. Strategian laadinnassa on tärkeää ottaa huomioon myös olemassa oleva tutkimusdata sekä tilastoaineisto IPR-oikeuksien merkityksestä.

EU:n kauppakamari: Suomen ensi vuoden haasteet kotimaisessa kysynnässä ja työvoimapulassa 5.11.2019 13:00:00 EETTiedote

Eurooppalaisten kauppakamareiden yhteenliittymä Eurochambresin kysely luotaa yritysten odotuksia vuodelle 2020. Suurimpia haasteita suomalaisyrityksissä odotetaan olevan kotimainen kysyntätilanne (56 prosenttia), pula osaavasta työvoimasta (46 prosenttia) ja työvoimakustannusten korkea taso (37 prosenttia). Samassa kyselyssä noin 31 prosenttia suomalaisyrityksistä odottaa liiketoiminnan kehittyvän suotuisasti vuonna 2020, 48 prosentilla odottaa tilanteen pysyvät ennallaan ja 21 prosenttia odottaa tilanteensa heikentyvän.

Kauppakamari: Työvoimapula ja talousnäkymien epävarmuus riivaa suomalaisyrityksiä1.11.2019 00:00:00 EETTiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan jopa kaksi kolmesta yrityksestä ilmoittaa, että pula osaavasta työvoimasta on aiheuttanut ongelmia yrityksen liiketoiminnassa. Samassa kyselyssä puolet yrityksistä ilmoittaa, että työvoimakustannusten alentaminen lisäisi työvoiman kysyntää vuonna 2020. Noin puolilla yrityksistä talousnäkymien parantuminen ja epävarmuuden vähentyminen saisi investoinnit kasvuun tulevana vuonna.