Embargo 15.4.2020 kello 9.00: Helsinki GSE:n tilannehuone alkaa julkaista joka viikko raportin koronan vaikutuksista

Raportit esitellään viikoittain kaikille avoimessa webinaarissa, joka pidetään Zoomilla. Tilannehuone julkaisee ensimmäisen raporttinsa keskiviikkona 15.4.2020 klo 9.00

Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen.

Taloustieteen tutkimukseen ja opetukseen erikoistunut Helsinki Graduate School of Economics (Helsinki GSE) perusti viime viikolla talouden tilannehuoneen, joka tuottaa tietoa talouspoliittisen päätöksenteon tueksi ministeriöille ja muille julkisille tahoille koronaviruskriisin aikana. Tilannehuoneen tavoitteena on tarjota lähes reaaliaikaista tietoa kehityksestä yrityssektorilla, työmarkkinoilla ja koko yhteiskunnassa.

Tilannehuone julkaisee ensimmäisen raporttinsa keskiviikkona 15.4.2020 klo 9.00, jolloin alkaa myös webinaari aiheesta Zoom-sovelluksella (linkki alla). Tässä ensimmäisessä raportissa vastataan kuvioilla havainnollistaen seuraaviin kysymyksiin:

• Mikä osuus yrityksistä on lomauttanut maalis–huhtikuussa 2020 ja miten tämä eroaa lomautusmääristä tammi–helmikuussa 2020?
  • Minkä osan työvoimastaan yritykset ovat lomauttaneet, jos ovat joutuneet lomauttamaan (maalis–huhtikuu vs. tammi–helmikuu)?
  • Minkä osan työvoimastaan yritykset ovat irtisanoneet, jos ovat joutuneet irtisanomaan (maalis–huhtikuu vs. tammi–helmikuu)?
  • Entä millainen on ollut Business Finlandin tukipäätösten kehitys maalis–huhtikuussa vs. tammi–helmikuussa?

Nämä edellä esitetyt asiat raportoidaan sekä toimialoittain, maakunnittain että yrityskokoluokittain.

Lisäksi raportissa havainnollistetaan, miten yllä luetellut asiat korreloivat sen kanssa, miten eri toimialoilla kysyntä on aivan viimeaikaisten tietojen perusteella muuttunut.

Linkki webinaariin keskiviikkona 15.4.2020 klo 9.00: https://aalto.zoom.us/j/63154078748

Professori Otto Toivanen, akateeminen johtaja
puh. 050 353 765, otto.toivanen@aalto.fi

Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen.