Turun kauppakamari

Embargo 22.9.2021 klo 00.01 // Turun kauppakamari ja Varsinais-Suomen Yrittäjät: Väyläverkon investointiohjelman rahoitustaso on täysin riittämätön 

Jaa

Nykyisellä rahoitustasolla useita yhteiskunnallisesti merkittäviä väylähankkeita tulee jäämään investointiohjelman ulkopuolelle. Lausuntokierroksella olleesta Väyläverkon vuosien 2022–2029 investointiohjelmasta puuttuu joukko Varsinais-Suomen alueelle keskeisiä hankkeita, huomauttavat Turun kauppakamari ja Varsinais-Suomen Yrittäjät.

Kuva: Adobe Stock
Kuva: Adobe Stock

”Maantieverkon kehittämistarpeet ovat seuraavan 10 vuoden aikana noin 2–3 miljardia euroa. Investointiohjelman rahoitusraami on nykyisellään riittämätön, eivätkä kaikki yrittäjille tärkeät hankkeet tule toteutumaan. Näiden tärkeiden kehittämishankkeiden lykkääntyminen voi lopulta koitua myös maakuntamme yritysten kasvun esteeksi”, varoittelee Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter   

”Raaka-aineiden, tuotteiden, asiakkaiden ja työntekijöiden sujuva liikkuminen on kaikelle yritystoiminnalle ydinkysymys. Varsinais-Suomi on vientivetoinen maakunta, jossa kaikki liikennemuodot risteävät, joten saavutettavuuden ja hyvien liikenneväylien merkitys on meille erityisen suuri. Siihen nähden investointiohjelman rahoitus on täysin riittämätön”, sanoo puolestaan Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.   

Ohjelmaluonnokseen tulisi lisätä tieliikenteen kehittämishankkeista E18 Turun kehätien Naantali−Raisio, valtatie 8 Laitilan kiertoeritasoliittymä, valtatie 9 Lieto−Aura leveäkaistatien nelikaistaistus, maantie 180 Kurkela−Kuusisto ja kantatie Salon itäisen ohitustien kakkosvaihe.  

Turun kauppakamarin teollisuusvaliokunnan puheenjohtaja, Teknologiateollisuus ry:n hallituksen jäsen ja Uudenkaupungin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mauri Kontu on ihmeissään:  

“Tieliikenteen kehityshankkeista vt 8:n Laitilan kiertoeritasoliittymän yllättävä pudottaminen listalta hämmästyttää. Hanke on ollut selkeä ykkönen vt 8:n vielä puuttuvista parannushankkeista.”   

Konnun mukaan risteyksen saaminen eritasoliittymäksi parantaisi oleellisesti sekä kt 43:n että vt 8:n liikenneturvallisuutta ja nopeuttaisi liikenteen sujuvuutta.   

“On huomioitava, että risteystä kuormittaa henkilö- ja raskasliikenteen lisääntyminen seudulla mm. Valmet Automotiven tehtaan liiketoiminnan ja Uudenkaupungin sataman voimakkaan kasvun vuoksi”, hän painottaa ja toivoo hankkeen palauttamista kehittämishankelistalle välittömästi.  

Liikenne 12 -suunnitelmasta on rajattu pois valtakunnallisesti merkittävät raidehankkeet sekä niiden rakentamisen valtionrahoitus. Turun kauppakamari nostaisikin raidehankkeiden osalta investointiohjelmaan mukaan Espoo−Salo-oikoradan ja Salo−Turku-kaksoisraiteen.  

EU-rahoituksen osalta investointiohjelma ei näytä lupaavalta. CEF2-ohjelmaluonnoksen mukaan TEN-T-verkon satamien tieyhteydet ovat tukikelpoisia, mutta kansallisen rahoituksen ollessa hyvin alhainen tulee myös EU:sta saatava rahoitus olemaan alhainen.  

Liite: Turun kauppakamarin lausunto Valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2022-2029 (pdf)

Keskuskauppakamari: Liikenneinfran rahoitustasoa nostettava

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot: 

Turun kauppakamari, toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, puh. 040 556 6697, kaisa.leiwo@turku.chamber.fi 

Varsinais-Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Hanna Munter, puh. 044 296 9071, hanna.munter@yrittäjät.fi 

Vahterus Oyj, toimitusjohtaja Mauri Kontu, puh. 040 556 6697, mauri.kontu@vahterus.com 

Kuvat

Kuva: Adobe Stock
Kuva: Adobe Stock
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Turun kauppakamari
Turun kauppakamari
Puolalankatu 1
20100 Turku

http://www.turunkauppakamari.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Turun kauppakamari

Kauppakamarikysely: Liki 80 prosenttia varsinaissuomalaisista jäsenyrityksistä uskoo työhön liittyvien ajokilometrien vähenevän17.9.2021 06:57:57 EEST | Tiedote

Työhön liittyvä automatkustaminen tulee laskemaan rajusti, vaikka koronaeristäytyminen loppuu. Kauppakamarien jäsenkyselyyn vastanneista yli 71 prosenttia kertoi työhön liittyvän automatkustaminen vähenevän joko merkittävästi tai jonkin verran. Varsinais-Suomen alueella lähes 79 prosenttia arvioi ajokilometrien vähenevän. Työajon lisääntymiseen ei uskonut kyselyyn vastanneista varsinaissuomalaisista yrityksistä yksikään.

EMBARGO 11.8.2021 KLO 00.01// Turun kauppakamarin jäsenkysely: Lähes 90 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä kannattaa koronapassia11.8.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Turun kauppakamarin jäsenyritysten selvä enemmistö 88,4 % haluaa koronapassin käyttöön. Kyselyssä 7 % vastanneista arvioi, ettei koronapassia tarvita ja 4,6 % ei ota asiaan kantaa. Jopa 68 % vastanneista arvioi, että koronapassista olisi hyötyä omalle liiketoiminnalle. Kyselyyn vastasi 285 varsinaissuomalaista jäsentä. Koronapassin rinnalla myös mm. pikatestaus sai yrityksiltä kannatusta.

Varsinais-Suomen yrityksissä kaivataan nyt osaavia tekijöitä pandemian jälkeiseen aikaan 21.6.2021 06:17:56 EEST | Tiedote

Yritykset toivovat uusien kuntapoliitikkojen panostavan kunnissa ja kaupungeissa erityisesti osaavan työvoiman saatavuuteen sekä yritysten ja oppilaitosten yhteistyön kehittämiseen. Valtiolta yritykset puolestaan toivovat työn verotuksen keventämistä sekä paikallisen sopimisen vapauttamista. Yrityksillä on suuri huoli osaavan työvoiman saatavuudesta, kun yritykset ponnistavat kasvuun pandemian jälkeen.

Miljoonainvestoinnit viivästyvät kunnissa hitaan kaavoitusprosessin takia8.6.2021 07:42:55 EEST | Tiedote

Kaavoituksen ja luvituksen hitaus on merkittävin syy kuntiin tehtävien investointien viivästymiseen. Kauppakamarien tekemässä kyselyssä 10 prosenttia vastanneista yrityksistä kertoi, että kaavoitus- ja luvitusprosessi on hidastanut investointeja merkittävästi. Viivästyneistä hankkeista 30 prosenttia oli arvoltaan yli 5 miljoonan euron investointeja. Turun kauppakamarin jäsenistä 11,9 prosenttia kertoi yritysten investoinnin viivästyneen tai peruuntuneen viranomaislupiin liittyneiden syiden vuoksi. Varsinais-Suomen alueella viivästyneistä hankkeista 37,5 prosenttia oli yli 5 miljoonan euron investointeja. Erityisesti rakennusluvat aiheuttavat päänvaivaa.

Ennustettavuus on minimivaatimus: Suomen tapahtuma-ala odottaa edelleen tietoa kohtalostaan26.5.2021 15:12:23 EEST | Tiedote

Tapahtuma-alalta on evätty toimintaedellytykset jo 14 kuukauden ajan eikä tietoa tulevasta ole. Tapahtumia ei edelleenkään päästä järjestämään, vaikka jo lähes puolet suomalaisista on rokotettu. Yhden elinkeinon estäminen koettelee paitsi alaa myös yleistä oikeustajua. Kesän lisäksi myös tapahtumasyksy tulee näyttämään hyvin synkältä, mikäli toimijoille ei anneta edes arviota siitä, milloin tapahtumia päästään taas järjestämään. Tuloksellisen liiketoiminnan harjoittaminen on hyvin vaikeaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme