Embargo 22.9.2021 klo 00.01 // Turun kauppakamari ja Varsinais-Suomen Yrittäjät: Väyläverkon investointiohjelman rahoitustaso on täysin riittämätön

Nykyisellä rahoitustasolla useita yhteiskunnallisesti merkittäviä väylähankkeita tulee jäämään investointiohjelman ulkopuolelle. Lausuntokierroksella olleesta Väyläverkon vuosien 2022–2029 investointiohjelmasta puuttuu joukko Varsinais-Suomen alueelle keskeisiä hankkeita, huomauttavat Turun kauppakamari ja Varsinais-Suomen Yrittäjät.

Kuva: Adobe Stock

”Maantieverkon kehittämistarpeet ovat seuraavan 10 vuoden aikana noin 2–3 miljardia euroa. Investointiohjelman rahoitusraami on nykyisellään riittämätön, eivätkä kaikki yrittäjille tärkeät hankkeet tule toteutumaan. Näiden tärkeiden kehittämishankkeiden lykkääntyminen voi lopulta koitua myös maakuntamme yritysten kasvun esteeksi”, varoittelee Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter

”Raaka-aineiden, tuotteiden, asiakkaiden ja työntekijöiden sujuva liikkuminen on kaikelle yritystoiminnalle ydinkysymys. Varsinais-Suomi on vientivetoinen maakunta, jossa kaikki liikennemuodot risteävät, joten saavutettavuuden ja hyvien liikenneväylien merkitys on meille erityisen suuri. Siihen nähden investointiohjelman rahoitus on täysin riittämätön”, sanoo puolestaan Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Ohjelmaluonnokseen tulisi lisätä tieliikenteen kehittämishankkeista E18 Turun kehätien Naantali−Raisio, valtatie 8 Laitilan kiertoeritasoliittymä, valtatie 9 Lieto−Aura leveäkaistatien nelikaistaistus, maantie 180 Kurkela−Kuusisto ja kantatie Salon itäisen ohitustien kakkosvaihe.

Turun kauppakamarin teollisuusvaliokunnan puheenjohtaja, Teknologiateollisuus ry:n hallituksen jäsen ja Uudenkaupungin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mauri Kontu on ihmeissään:

“Tieliikenteen kehityshankkeista vt 8:n Laitilan kiertoeritasoliittymän yllättävä pudottaminen listalta hämmästyttää. Hanke on ollut selkeä ykkönen vt 8:n vielä puuttuvista parannushankkeista.”

Konnun mukaan risteyksen saaminen eritasoliittymäksi parantaisi oleellisesti sekä kt 43:n että vt 8:n liikenneturvallisuutta ja nopeuttaisi liikenteen sujuvuutta.

“On huomioitava, että risteystä kuormittaa henkilö- ja raskasliikenteen lisääntyminen seudulla mm. Valmet Automotiven tehtaan liiketoiminnan ja Uudenkaupungin sataman voimakkaan kasvun vuoksi”, hän painottaa ja toivoo hankkeen palauttamista kehittämishankelistalle välittömästi.

Liikenne 12 -suunnitelmasta on rajattu pois valtakunnallisesti merkittävät raidehankkeet sekä niiden rakentamisen valtionrahoitus. Turun kauppakamari nostaisikin raidehankkeiden osalta investointiohjelmaan mukaan Espoo−Salo-oikoradan ja Salo−Turku-kaksoisraiteen.

EU-rahoituksen osalta investointiohjelma ei näytä lupaavalta. CEF2-ohjelmaluonnoksen mukaan TEN-T-verkon satamien tieyhteydet ovat tukikelpoisia, mutta kansallisen rahoituksen ollessa hyvin alhainen tulee myös EU:sta saatava rahoitus olemaan alhainen.

Liite: Turun kauppakamarin lausunto Valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2022-2029 (pdf)

Keskuskauppakamari: Liikenneinfran rahoitustasoa nostettava

Lisätiedot:

Turun kauppakamari, toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, puh. 040 556 6697, kaisa.leiwo@turku.chamber.fi

Varsinais-Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Hanna Munter, puh. 044 296 9071, hanna.munter@yrittäjät.fi

Vahterus Oyj, toimitusjohtaja Mauri Kontu, puh. 040 556 6697, mauri.kontu@vahterus.com

Kuva: Adobe Stock

Kannattavuus elinkeinoelämän isona huolena – Yli puolet varsinaissuomalaisista yrityksistä odottaa liikevaihtonsa kasvavan viime vuodesta21.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Yritysten tulevaisuuden odotukset ovat hieman parantuneet Varsinais-Suomessa. Tunnelmat kuitenkin vaihtelevat laidasta laitaan, ja muun muassa toiminnan kannattavuuden uskotaan monissa yrityksissä heikkenevän edelleen. Yli puolet varsinaissuomalaisista yrityksistä odottaa kuitenkin liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna, ja runsas kolmannes myös henkilöstön määrän kasvavan. Investointien määrän odotetaan pysyvän ennallaan yli puolessa vastanneista yrityksistä. Tiedot selviävät Kauppakamarien kesäkuussa jäsenilleen toteuttamasta kyselystä.

Jopa 76 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintoja17.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Sodan vaikutukset näkyvät suomalaisissa yrityksissä kustannusten nousuna ja kallistuvina myyntihintoina. Peräti 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee myyntihintojen nostamista jonkin verran tai merkittävästi tulevan neljän kuukauden aikana, selviää kauppakamarien jäsenilleen tekemästä kyselystä. Turun kauppakamarilla nostoaikeita on 76 prosentilla yrityksistä. Kiihtyvä inflaatio ja epävarmuus toimintaympäristössä vaikuttavat yrityksiin laajasti. Haavoittuvimmassa asemassa ovat energiaintensiiviset yritykset ja yritykset, kuten metalli-, paperin- ja kemianteollisuus, jotka ovat jollain tapaa Venäjään kytköksissä.

Lounais-Suomen kauppakamarit selvittivät yritysten varautumista: Lisää yhteistyötä ja tukea yritysten varautumiseen tarvitaan12.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Embargo 12.5. kello 00.01// Tapahtumat Ukrainassa ovat nostaneet varautumisen ja huoltovarmuusasiat yritysten agendalle uudella tavalla. Lounaissuomalaiset yritykset toivovat kriiseihin varautumiseen yhteiskunnan ja muiden verkostojen apua. Erityisesti sähkön saannin turvaaminen sekä tietoliikenneyhteyksien varmistaminen herättävät yrityksissä huolta. Myös talousveden ja polttoaineiden jakelun turvaaminen kriisitilanteissa mietityttää alueen yrityksiä.

Vientiasiakirjat kertovat idänkaupan vähentyneen selvästi5.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen alueella. Sodan alettua kauppakamarien myöntämien alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainaan 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Valtion infrainvestointiohjelma on hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista – Varsinais-Suomen merkittäviä hankkeita puuttuu väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta2.5.2022 08:58:24 EEST | Tiedote

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.