Embargo 22.9.2021 klo 00.01 // Turun kauppakamari ja Varsinais-Suomen Yrittäjät: Väyläverkon investointiohjelman rahoitustaso on täysin riittämätön

Nykyisellä rahoitustasolla useita yhteiskunnallisesti merkittäviä väylähankkeita tulee jäämään investointiohjelman ulkopuolelle. Lausuntokierroksella olleesta Väyläverkon vuosien 2022–2029 investointiohjelmasta puuttuu joukko Varsinais-Suomen alueelle keskeisiä hankkeita, huomauttavat Turun kauppakamari ja Varsinais-Suomen Yrittäjät.

Kuva: Adobe Stock

”Maantieverkon kehittämistarpeet ovat seuraavan 10 vuoden aikana noin 2–3 miljardia euroa. Investointiohjelman rahoitusraami on nykyisellään riittämätön, eivätkä kaikki yrittäjille tärkeät hankkeet tule toteutumaan. Näiden tärkeiden kehittämishankkeiden lykkääntyminen voi lopulta koitua myös maakuntamme yritysten kasvun esteeksi”, varoittelee Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter

”Raaka-aineiden, tuotteiden, asiakkaiden ja työntekijöiden sujuva liikkuminen on kaikelle yritystoiminnalle ydinkysymys. Varsinais-Suomi on vientivetoinen maakunta, jossa kaikki liikennemuodot risteävät, joten saavutettavuuden ja hyvien liikenneväylien merkitys on meille erityisen suuri. Siihen nähden investointiohjelman rahoitus on täysin riittämätön”, sanoo puolestaan Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Ohjelmaluonnokseen tulisi lisätä tieliikenteen kehittämishankkeista E18 Turun kehätien Naantali−Raisio, valtatie 8 Laitilan kiertoeritasoliittymä, valtatie 9 Lieto−Aura leveäkaistatien nelikaistaistus, maantie 180 Kurkela−Kuusisto ja kantatie Salon itäisen ohitustien kakkosvaihe.

Turun kauppakamarin teollisuusvaliokunnan puheenjohtaja, Teknologiateollisuus ry:n hallituksen jäsen ja Uudenkaupungin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mauri Kontu on ihmeissään:

“Tieliikenteen kehityshankkeista vt 8:n Laitilan kiertoeritasoliittymän yllättävä pudottaminen listalta hämmästyttää. Hanke on ollut selkeä ykkönen vt 8:n vielä puuttuvista parannushankkeista.”

Konnun mukaan risteyksen saaminen eritasoliittymäksi parantaisi oleellisesti sekä kt 43:n että vt 8:n liikenneturvallisuutta ja nopeuttaisi liikenteen sujuvuutta.

“On huomioitava, että risteystä kuormittaa henkilö- ja raskasliikenteen lisääntyminen seudulla mm. Valmet Automotiven tehtaan liiketoiminnan ja Uudenkaupungin sataman voimakkaan kasvun vuoksi”, hän painottaa ja toivoo hankkeen palauttamista kehittämishankelistalle välittömästi.

Liikenne 12 -suunnitelmasta on rajattu pois valtakunnallisesti merkittävät raidehankkeet sekä niiden rakentamisen valtionrahoitus. Turun kauppakamari nostaisikin raidehankkeiden osalta investointiohjelmaan mukaan Espoo−Salo-oikoradan ja Salo−Turku-kaksoisraiteen.

EU-rahoituksen osalta investointiohjelma ei näytä lupaavalta. CEF2-ohjelmaluonnoksen mukaan TEN-T-verkon satamien tieyhteydet ovat tukikelpoisia, mutta kansallisen rahoituksen ollessa hyvin alhainen tulee myös EU:sta saatava rahoitus olemaan alhainen.

Liite: Turun kauppakamarin lausunto Valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2022-2029 (pdf)

Keskuskauppakamari: Liikenneinfran rahoitustasoa nostettava

Lisätiedot:

Turun kauppakamari, toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, puh. 040 556 6697, kaisa.leiwo@turku.chamber.fi

Varsinais-Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Hanna Munter, puh. 044 296 9071, hanna.munter@yrittäjät.fi

Vahterus Oyj, toimitusjohtaja Mauri Kontu, puh. 040 556 6697, mauri.kontu@vahterus.com

Kuva: Adobe Stock

Työelämän vaihto-oppilasvuosi: Satu Lindén Turun kauppakamarin edunvalvontapäälliköksi13.1.2022 09:19:04 EET | Tiedote

Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkönä on aloittanut kasvatustieteiden maisteri Satu Lindén. Hän toimii Pauliina Forsmanin äitiysloman sijaisena. Lindénin pääasiallisena tehtävänä on edunvalvonta sekä vaikuttaminen. Työpöydällä ovat mm. osaavan työvoiman saaminen alueelle sekä saavutettavuuteen liittyvät teemat. Lindén hypähtää tehtävään vuoden ajaksi päätyöstään Isännöintiliiton koulutuspäällikön tehtävästä ja on innoissaan päästessään oppimaan näin uutta. ”Edessäni on tavallaan aikuisiän ”vaihto-oppilasvuosi”. Ensimmäiset päivät lupailevat uusia oivalluksia, oppia, näkökulmia ja innostusta. On hienoa päästä edistämään Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämää, hän sanoo.

Kauppakamarikysely: Kolmasosa varsinaissuomalaisista yrityksistä on rekrytoinut osaajia ulkomailta12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Embargo 12.1. kello 8.30// Kauppakamareiden kyselyn mukaan 36 % varsinaissuomalaisista jäsenyrityksistä on rekrytoinut viimeisen viiden vuoden aikana osaajia ulkomailta. Hieman suurempi osa, noin 38 % vastaajista, aikoo tulevaisuudessa rekrytoida ulkomailta. Keskeisin syy kyselyn mukaan ulkomaiseen rekrytointiin on, ettei Suomesta ole löytynyt tarvittavaa työvoimaa. Ulkomaisilla rekrytoinneilla halutaan myös vahvistaa henkilöstön monimuotoisuutta.

Työmatkustamisen vähentymisen taustalla ovat Turun lentokentän heikentyneet yhteydet sekä koronapandemia15.12.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Turun kauppakamarin toteuttamasta tuoreesta kyselystä selviää, että Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämä haluaa edelleen pitää Turun lentokentän elinvoimaisena. Lentokentän merkitys on talousalueen elinkeinoelämälle keskeinen. Noin 70 prosenttia vastanneista yritysten edustajista pitää vilkasta ja kansainvälistä lentoasemaa liiketoiminnalleen tärkeänä. Haasteena on kuitenkin mm. Turun lentoaseman heikko reittivalikoima.

Kysely: Digitalisaatiolla ja yhteistyöllä sujuvuutta rakennusvalvontaan26.11.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Embargo 26.11.2021 klo 00.01// Turun rakennusvalvonnan asiakkaat ovat keskimäärin tyytymättömämpiä kuin naapurikunnissa. Tämä selviää lokakuussa tehdystä alueen rakennusvalvonnan palveluita selvittäneestä kyselystä, jonka toteuttivat jäsenilleen Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi, Talonrakennusteollisuuden Lounais-Suomen piiri, Varsinais-Suomen Yrittäjät sekä Turun kauppakamari. Vastaava kysely on tehty viimeksi marraskuussa 2019 Kiinteistöliiton jäsenille. Tällä kertaa kyselyyn saatiin yhteensä 130 vastausta, joista 85 koski Turkua ja 45 alueen muita kuntia.