EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.

Ohjelmisto- ja IT-palvelualan
Ohjelmisto- ja IT-palvelualan liikevaihto on vahvassa kasvussa, kertoo Ohjelmistoyrityskartoitus 2018. Lähde: http://www.softwareindustrysurvey.fi/, s. 3.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 27.12. klo 02.00

”Ohjelmistoalan kasvu on kiihtynyt 11,3% vauhtiin eli aiempiakin vuosia korkeammalle tasolle. Kartoitus osoittaa, että viime vuodesta kasvu yltyi tasan prosenttiyksikön verran”, tiivistää Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan dekaani, professori Pasi Tyrväinen.

”Merkillepantavaa on, että kasvu on kiihtynyt huolimatta Supercellin liikevaihdon laskusta. Kun Supercelliä ei lasketa mukaan, toimiala kasvoi lähes kahdella miljardilla (1,9) eurolla vuonna 2018”, kertoo professori Tyrväinen.

Yrityksillä on osaajapula, ei työvoimapula

Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha löytää kartoituksen tuloksista arvokasta uutta tietoa.

”Ohjelmistoalan vaikeuksia löytää uusia työntekijöitä ei voi näiden tietojen valossa enää mitenkään kutsua työvoimapulaksi. Kyse on käytännössä sataprosenttisesti osaajapulasta. Yritykset eivät löydä oikeaa osaamista työmarkkinoilta, koska sitä ei siellä kerta kaikkiaan tarpeeksi ole. Voi hyvin sanoa, että laadullinen osaajapula vaikuttaa uusien tietojen perusteella entistäkin hälyttävämmältä”, painottaa Roiha.

Kartoitus alleviivaa koko yhteiskuntaa vaivaavan digiajan osaajapulan huolestuttavia vaikutuksia.

”Osaajapulan vuoksi digitalisoitumisen uusimpia mahdollisuuksia ei kyetä ottamaan käyttöön. Tämä hidastaa myös ohjelmistoalan kasvua, mutta ennen kaikkea talouskasvua kaiken kaikkiaan ja sitä kautta koko yhteiskunnan hyvinvointia: Menetämme koko ajan mahdollisuuksia suhteessa kilpailijamaihin yksinkertaisesti siksi, että meiltä puuttuu yhteiskunnasta laajemmin digitaalinen osaaminen, jolla voisimme ratsastaa kehityksen aallonharjalla”, murehtii Roiha.

Professori Tyrväinen taustoittaa ilmiön.

”Meillä on Suomessa edelleen meneillään perusdigitalisaatio. Asiakasyrityksistä puuttuu osaaminen uusimpaan teknologiaan ja siksi miltei 70% ohjelmistoyrityksistä keskittyy lähinnä nykyisen liiketoiminnan kasvattamiseen. Kun asiakkaat eivät osaa ottaa uusia teknologioita käyttöön, niin vain vähemmistö ohjelmistoyrityksistäkin voi tähdätä oman liiketoimintansa muuttamiseen uusimpien teknologioiden suuntaan. Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen”, vertaa Tyrväinen.

Hätähuuto päättäjille

Osaajapulan vaikutukset kaikkiaan ovat erityisen vakavia teknologia-aloille. Teknologiateollisuus ry:n laskelmien mukaan Suomi tarvitsee nopeassa tahdissa kymmeniä tuhansia uusia osaajia.

”Olemme jo aiemmin arvioineet, että Suomeen tarvitaan vuoteen 2021 mennessä yli 50 000 uutta osaajaa. Yksinomaan ohjelmistoalalle tarvittaisiin yli 11 000 uutta osaajaa, ja määrä kasvaa vuosittain muutamalla tuhannella. Ohjelmistokartoitus entisestään korostaa tarvetta puuttua asiaan”, toteaa Teknologiateollisuus ry:n digitalisaatiojohtaja Ville Peltola.

”Teknologiateollisuus ja ohjelmistoala tekevät itse hartiavoimin työtä osaajapulan parissa, mutta se ei mitenkään poista valtiovallan tarvetta tarttua tähän vakavaan ongelmaan. Lähetämme päättäjille entistäkin painokkaammat terveiset”, kuittaa digitalisaatiojohtaja Peltola.

Inhimillinen tragedia syynä viiveeseen

Yliopistonlehtori, kauppatieteiden tohtori Eetu Luoma kuoli tammikuussa 2019 äkillisesti sairaskohtaukseen vain 39 vuoden iässä. Jyväskylän yliopiston korkealle arvostettu tutkija oli monialainen osaaja, joka oli päävastuussa myös ohjelmistoalan kasvua ja kehitystä seuraavista ohjelmistokartoituksista.

”Eetu oli tavattoman lahjakas ja pidetty tutkija ja opettaja, joka toimi monessa hankkeessa avainroolissa. Näin oli myös ohjelmistokartoituksen kanssa, Eetu teki päätyön ja piti lankoja käsissään. Kun suuri järkytys sitten Eetun poismenon myötä koitti, niin myös ohjelmistokartoitus jäi joksikin aikaa täysin jumiin”, kertoo Luoman läheinen kollega, professori Tyrväinen.

Ohjelmistoyrityskartoitus 2018: http://www.softwareindustrysurvey.fi/

Pasi Tyrväinen, Jyväskylän yliopisto, dekaani, 040 5408646, pasi.tyrvainen@jyu.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ville Peltola, Teknologiateollisuus ry, digitalisaatiojohtaja, 040 553 9941, ville.peltola@teknologiateollisuus.fi

Ohjelmisto- ja IT-palvelualan

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

”Finland Shows the Way”- #Mimmitkoodaa Program congratulated by Commissioner Urpilainen as one of the Winners of the Equality Prize12.12.2019 19:27:06 EETPress release

#mimmitkoodaa (Women Code) reached its place among the five winners as the EU rewarded the most important European equality projects of 2019 on Thursday. The Finnish program was warmly congratulated by Commissioner Jutta Urpilainen. "EU needs equality just as much as Finland, and the #mimmitkoodaa program shows example how to achieve concrete results.”

”Suomi näyttää mallia” – #mimmitkoodaa-ohjelma sai komissaari Urpilaiselta onnittelut EU:n tasa-arvopalkinnon yhtenä voittajana12.12.2019 16:22:06 EETTiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma ylsi viiden voittajan joukkoon, kun EU palkitsi torstaina merkittävimmät eurooppalaiset tasa-arvohankkeet. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa sai sydämelliset onnittelut EU-komissaari Jutta Urpilaiselta. ”EU tarvitsee tasa-arvoa siinä missä Suomikin, ja #mimmitkoodaa-ohjelma näyttää esimerkkiä miten konkreettisia tuloksia voidaan saada aikaan.”

Suomen #mimmitkoodaa saa EU:n tasa-arvopalkinnon – voittaja selviää Brysselissä huomenna torstaina 12.12.!11.12.2019 17:13:31 EETKutsu

Suomalainen #mimmitkoodaa -ohjelma palkitaan EU:n tasa-arvokilpailussa huomenna Euroopan parlamentissa. #mimmitkoodaa on valittu viiden voittajan joukkoon, ykköspalkinnon saaja selviää torstaina puoliltapäivin. Paikalle Brysseliin palkintoa noutamaan saapuvat #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi sekä Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.