EMBARGO // Tulevaisuusbarometri: Korona vaikuttanut suomalaisten näkemyksiin tulevaisuudesta – tulevaisuususko riippuu toimeentulosta

Hyvä tulevaisuus on suomalaisten mielestä tasa-arvoinen ja turvallinen, kertoo Sitran Tulevaisuusbarometri. Vaikka hyvinvointivaltio, työllisyys ja ympäristö nousevat esiin tärkeinä arvoina, kuntavaaleissa painottuvat etenkin talouskysymykset. Tulevaisuus kiinnostaa lähes kaikkia, mutta tulevaisuususko riippuu vahvasti toimeentulosta. Kyselyn suuren vastaajamäärän ansiosta tulokset on eritelty myös maakunnittain.

Kuva: Minna Hemmilä, Sitra

EMBARGO 22.3.2021 klo 00.01

Tulevaisuus kiinnostaa lähes kaikkia suomalaisia (89 % vastaajista) ja kaikkialla Suomessa. Suhtautuminen tulevaisuuteen on pysynyt samana kahden vuoden takaiseen verrattuna koronasta huolimatta. Kaksi kolmasosaa suomalaisista kuitenkin arvioi koronalla olleen vaikutusta omaan näkemykseen tulevaisuudesta: eniten korona on vaikuttanut naisten ja heikoiten toimeentulevien näkemykseen.

Sitran Tulevaisuusbarometriin vastasi tammikuussa 3 800 15–84-vuotiasta suomalaista. Suuren vastaajajoukon vuoksi kyselystä saatiin tällä kertaa myös maakuntakohtaisia tuloksia. Tulevaisuusbarometri on tehty kerran aiemmin, vuonna 2019.

Kokemus vaikutusmahdollisuuksista jakaa vastaajia

Suomalaisten mukaan tulevaisuuteen voi vaikuttaa (yli 80 %) ja myös vaikutuskeinot ovat tiedossa (liki 70 %). Mahdollisuuksiinsa vaikuttaa uskovat erityisesti nuoret, korkeasti koulutetut ja hyvin toimeentulevat. Vähiten vaikutusmahdollisuuksia näkevät vastaajat, jotka kokevat joutuvansa tinkimään kaikesta.

“On hienoa, että tulevaisuus kiinnostaa laajasti ja usko vaikutusmahdollisuuksiin on vankkaa. Huolestuttavaa kuitenkin on, ettei osallisuus jakaudu tasaisesti: heikoiten toimeentulevat ja äänestämistä epäröivät kokevat mahdollisuutensa vaikuttaa muita heikommiksi. Jotta pääsemme kestävään tulevaisuuteen, ihan jokaisen täytyy löytää itsensä sieltä. Jos on täysin irrallaan tulevaisuuskuvitelmista, eikä koe voivansa tulevaisuuteen vaikuttaa, ei varmaan ole kauheasti intoa lähteä minkäänlaista muutosta toteuttamaankaan, sanoo ennakoinnin asiantuntija Christopher Rowley.

Puolet suomalaisista kokee tulevaisuuden välillä innostavana, välillä pelottavana. Neljäsosa odottaa tulevaisuutta innoissaan ja joka kymmenes näkee siinä paljon uhkakuvia. Alueellisesti muita enemmän innostusta löytyy Päijät-Hämeestä, Pohjanmaalta ja Kanta-Hämeestä, vähiten Pohjois-Savosta, Kainuusta ja Varsinais-Suomesta. Tulevaisuus monine uhkakuvine pelottaa eniten Etelä-Pohjanmaalla.

Kuntavaalit ovat tulevaisuusvaalit

Kesäkuun kuntavaaleissa valittavat uudet valtuustot ovat niin mukana hoitamassa koronakriisiä kuin rakentamassa kuntien tulevaisuutta koronan jälkeen. Miltä kuntien tulevaisuus näyttää suomalaisten mielestä ja mitkä asiat vaikuttavat äänestyspäätökseen?

Näkemykset siitä, onko Suomen tai oman asuinkunnan tulevaisuus parempi vai huonompi jakavat suomalaisia. Hieman suurempi osa näkee kuitenkin tulevaisuuden nykyhetkeä parempana. Oman asuinkunnan tulevaisuus arvioidaan huonoimmaksi Etelä-Savossa, Etelä-Karjalassa, Kainuussa, Satakunnassa, Pohjois-Savossa ja Kymenlaaksossa. Parhaimmaksi se arvioidaan Pirkanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla. Näkemyksiin vaikuttaa erityisesti asuinkunnan odotettu asukasmäärän muutos.

Äänestyspäätökseen kuntavaaleissa vaikuttavat etenkin talouskysymykset: merkittävimmiksi päätökseen vaikuttaviksi asioiksi valittiin hyvinvointivaltion säilyttäminen, työpaikkojen lisääntyminen sekä julkisen talouden tasapainottaminen ja velan ottamisen hillitseminen. Kun taas kysyttiin, minkä asioiden haluaisi nähdä toteutuvan tulevaisuudessa, hyvinvointivaltion ja työpaikkojen lisäksi kärkisijoille nousivat ympäristökysymykset.

”Tämä osoittaa, että ihanteet ja käytäntö eivät täysin kohtaa. Ympäris­töarvot näyttävät vakiinnuttaneen paikkansa osana suomalaisten arvoja, ne nähdään tärkeinä, mutta kuntavaalipäätöksessä pitkän aikajänteen sijaan näyttää painavan enemmän lyhyt aikaväli ja ihmisen arkea lähempänä olevat tekijät. Tulevaisuus ei kuitenkaan tapahdu kuntalaisista irrallaan ja ratkaisuja ympäristökriisin kaltaisiin viheliäisiin ongelmiin tarvitaan kaikilta,” Rowley sanoo.

Kysyimme Tulevaisuusbarometrissa myös, millä adjektiiveilla vastaajat kuvaisivat toivottavaa tulevaisuutta Suomelle ja omalle asuinkunnalleen. Sanat ”tasa-arvoinen” ja ”turvallinen” nousivat niin Suomen kuin oman asuinkunnan kohdalla. Suomen toivotaan olevan myös esimerkiksi hyvinvoiva, itsenäinen ja demokraattinen, oman asuinkunnan taas elinvoimainen, kehittyvä ja viihtyisä.

”Tasa-arvoinen ja turvallinen tulevaisuus ei synny itsestään. Kun haluamme kehittää hyvinvointivaltiota, lisätä työllisyyttä ja parantaa ympäristön tilaa, meidän pitää tehdä töitä yhdessä niiden eteen. Toivottavasti Tulevaisuusbarometrin tulokset innostavat yhä laajempaa joukkoa niin keskustelemaan toisenlaisista, toivottavista tulevaisuuksista kuin myös toteuttamaan niitä yhdessä,” sanoo Sitran ennakointi- ja strategiajohtaja Katri Vataja.

Sitran Tulevaisuusbarometri pohjautuu kansalaiskyselyyn, joka toteutettiin tammikuussa 2021. Kyselyn avulla selvitettiin suomalaisten suhtautumista tulevaisuuteen sekä tulevaisuuden kehityssuuntiin vaikuttamiseen. Sitran tilaaman kyselyn toteutti Kantar TNS Oy. Tutkimukseen osallistui noin 3 800 15–84-vuotiasta vastaajaa eri puolilta Suomea (pois lukien Ahvenanmaa).

Christopher Rowley, ennakoinnin asiantuntija, christopher.rowley@sitra.fi, p. 0294 618 368

Katri Vataja, ennakointi- ja strategiajohtaja, katri.vataja@sitra.fi, p. 0294 618 230

Materiaalit (esim. maakuntakohtaiset raportit) ja haastattelupyynnöt:
Anna Solovjew-Wartiovaara, tulevaisuusviestijä, anna.solovjew-wartiovaara@sitra.fi, p. 040 8302825

Kuva: Minna Hemmilä, Sitra

A new study confirms ambitious climate targets can be achieved while the economy grows9.4.2021 02:00:00 EEST | Press release

Ambitious climate targets can be achieved at the same time as economic growth, according to the study “Growth-positive zero-emission pathways to 2050”, published by the Finnish Innovation Fund Sitra. However, achieving the 1.5-degree climate target set in the Paris Agreement will require strong and consistent action from countries around the world in the coming decades, the study finds.

Beräkningar av alternativkostnader: Det är även ekonomiskt lönsamt att satsa mer på ungas kompetens än i nuläget8.4.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Kostnader på upp till 18 miljarder euro orsakas varje år för den offentliga ekonomin av att alla vuxna inte kommer in i arbetslivet. Det skulle alltså vara lönsamt för Finland att satsa mer på kompetens. Till exempel varje euro för de unga betalar sig mångdubbelt på lång sikt. Vi utredde alternativkostnader för kompetensutveckling. Utredningen erbjuder beslutsfattare vägkost för beslutsfattande under ramförhandlingarna.

Laskelmat vaihtoehtoiskustannuksista: Nuorten osaamiseen on taloudellisestikin kannattavaa panostaa nykyistä enemmän8.4.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Julkiselle taloudelle aiheutuu vuosittain jopa 18 miljardin euron kustannukset siitä, että kaikki aikuiset eivät pääse mukaan työelämään. Suomen kannattaakin panostaa osaamiseen nykyistä enemmän. Esimerkiksi jokainen euro nuoriin maksaa itsensä pitkällä aikavälillä moninkertaisesti takaisin. Selvitimme osaamisen kehittämisen vaihtoehtoiskustannuksia. Selvitys tarjoaa päätöksentekijöille eväitä kehysriihen valintoihin.