Emma Kari: Asetimme maataloudelle päästövähennystavoitteen

Hallitus on asettanut 29 % päästövähennystavoitteen maataloudelle vuoteen 2035 mennessä. Maatalouden päästöt eivät ole vähentyneet koko 2000-luvulla. Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari kirjoittaa Vihreässä blogissa, että asiassa toimimatta jättäminen ei ole enää vaihtoehto.

– Suomalaiset toivovat yhä useammin puhdasta, vähäpäästöistä ruokaa ja se edellyttää myös päättäjiltä vastuunkantoa muutoksen tekemiseen yhdessä viljelijöiden kanssa. Viljelijöitä ei pidä tässä murroksessa jättää yksin. Päästövähennystavoite antaa maataloudelle mahdollisuuden olla ilmastotyössä siinä tärkeässä roolissa, joka sille kuuluukin, Kari toteaa.

Maatalouden kasvihuonekaasupäästöt olivat vuonna 2019 yhteensä 16 miljoonaa CO2-ekvivalenttitonnia. Tavoitteen saavuttaminen tarkoittaa, että maatalouden kokonaispäästöt pienenisivät 4,6 Mt / CO2 ekv.

– Kyseessä ei ole pieni toimi, vaan se vastaa lähemmäs kymmentä prosenttia koko Suomen päästöistä. Maa- ja metsätalousministeriö on jo asettanut selvityshenkilön määrittelemään tarkemman polun siihen, kuinka tavoite toteutetaan. Hallituksen hyväksymän, maataloustukijärjestelmää ohjaavan CAP-suunnitelman arvioidaan vähentävän päästöjä 0,8 miljoonaa tonnia, Kari sanoo.

– Maataloustukijärjestelmää suunnataan vuosina 2023–2027 ympäristön kannalta parempaan suuntaan. Esimerkiksi hiiliviljelyä tavoitellaan lisättäväksi sadoilla tuhansilla hehtaareilla. Vihreät olisivat olleet valmiita merkittäviinkin tukijärjestelmän rakenteellisiin muutoksiin. Tulevaisuudessa maatalouden kannustaviin ympäristötoimiin on suunnattava entistä suurempi osa maataloustuista, Kari kirjoittaa.

Blogi luettavissa Vihreiden verkkosivuilla: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/asetimme-maataloudelle-paastovahennystavoitteen/

Vihreät esittää kouluruokailun laajentamista iltoihin ja viikonloppuihin lapsiperheiden tukemiseksi ruoan hintojen noustessa15.7.2022 12:30:01 EEST | Tiedote

Elinkustannusten nousu koskettaa erityisesti monia pienituloisia lapsiperheitä. Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itlan mukaan jopa 13 000 lasta on riskissä pudota köyhyyteen hintojen nousun vuoksi. Vihreät esittää kouluruokailun laajentamista iltoihin ja viikonloppuihin auttamaan lapsiperheitä kohoavien ruoan hintojen kanssa.

Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Lapsille kesän puistoruokailu koko maahan23.6.2022 11:57:49 EEST | Tiedote

Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, kirjoittaa Outi Alanko-Kahiluoto Vihreässä blogissa. Hurja inflaation kiihtyminen ja ruoan hinnan nousu osuu kipeästi pienituloisiin lapsiperheisiin, eivätkä kaikki lapset saa kesäaikaan lainkaan lämmintä ruokaa. Suomen jokaisessa kunnassa tulisi Alanko-Kahiluodon mukaan tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin. Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna jo 70 vuotta.

Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat hallintovaliokunnassa: Paperittomien kertalaillistaminen kannatettavaa22.6.2022 13:36:02 EEST | Tiedote

Eduskunnan hallintovaliokunta antoi tänään lausunnon työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle yhdenvertaisuusvaltuutetun kertomuksesta eduskunnalle. Yhdenvertaisuusvaltuutettu ottaa kertomuksessaan kantaa muun muassa paperittomien asemaan. Valtuutettu katsoo, että Suomeen ennen vuotta 2017 saapuneiden ja täällä edelleen vailla oleskelulupaa olevien oleskelu tulisi virallistaa erillislailla. Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat kannattavat valtuutetun ehdotusta eriävässä mielipiteessään.