Emma Kari: Energiaitsenäisyys auttaa suomalaisia

Hallituksessa on päätetty toimista, jotka nopeuttavat irtaantumista fossiilisesta energiasta. Energian, maatalouden ja logistiikan kriisipaketeilla lisätään noin 850 miljoonaa euroa tukea siirtymään fossiilienergiasta puhtaisiin ratkaisuihin. Kansalaisia tuetaan esimerkiksi energiaremonteissa sekä sähköautojen ja niiden latauspisteiden hankinnoissa. Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari kirjoittaa kokonaisuudesta Vihreässä blogissa.

– Käsillämme olevat kriisit, Venäjän järkyttävä hyökkäys Ukrainaan ja paheneva ilmastokriisi, alleviivaavat tarvetta irtautua erityisesti venäläisestä fossiilienergiasta. Ilmastotoimet ovat nyt myös turvallisuuspolitiikkaa. Siksi hallitus on päättänyt mittavasta yhteensä 850 miljoonan euron kokonaisuudesta, jolla Suomen energiaitsenäisyyttä vahvistetaan, irrottaudutaan fossiilisen energian käytöstä ja vauhditetaan yritysten puhtaita investointeja, Kari kirjoittaa.

Toimet auttavat myös yksittäisiä kansalaisia.

– Suosittu öljylämmityksestä luopumisen tuki saa lisärahaa ja laajenee koskemaan myös kaasulämmitystä. Autamme sähkö- tai biokaasuautoon vaihtamisessa ja latauspisteiden rakentamisessa. Näin aivan jokainen voi pienentää riippuvuuttaan Putinin energiasta niin, että se samalla hyödyttää ilmastoa ja kukkaroa, Kari korostaa.

Lisäksi suoraan kansalaisia auttaa se, että hallitus valmistelee uutta lainantakausmallia, jonka avulla ihmiset voivat parantaa rakennusten energiatehokkuutta, siirtyä hyödyntämään maalämpöä tai tuuli- ja aurinkoenergiaa tai esimerkiksi rakentaa sähköautojen latauspisteen omaan kotipihaansa.

Hallitus päätti jo kehysriihen yhteydessä, että vihreän siirtymän investoinneille annetaan etusija lupakäsittelyssä.

– Voimavaroja lisätään myös lupa- ja muihin hallinnollisiin menettelyihin, hallintotuomioistuimille ja digitalisaatioon. Tämä kaikki on tarpeen, sillä tahmeasti etenevä lupien saaminen ja hidas valitusten käsittely ovat olleet tähän asti pullonkaula mittavienkin energiainvestointien tekemiselle. Esimerkiksi tuulivoiman suhteen Suomessa on ollut jonossa useiden miljardien edestä yksityisiä hankkeita, Kari korostaa.

– Vaikka lupien myöntämistä ja hallinnollisia prosesseja vauhditetaan, arvioidaan hankkeiden ympäristövaikutukset edelleen entiseen tapaan. Energiaomavaraisuutta ei voi rakentaa niin, että samalla luonnon monimuotoisuus tai saamelaisten oikeudet sivuutettaisiin, Kari lisää.

Koko blogi luettavissa verkossa: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/energiaitsenaisyys-auttaa-suomalaisia/

Tervetuloa aamupalalle Vihreän eduskuntaryhmän kanssa 3.6. klo 08:0025.5.2022 13:17:35 EEST | Kutsu

Vihreä eduskuntaryhmä kutsuu terveys- ja hyvinvointiteemoista kiinnostuneita toimittajia tutustumaan Vihreiden sote-kansanedustajiin ja Vihreiden sosiaali- ja terveyspoitiikkaan aamupalan merkeissä. Kuluvan hallituskauden aikana on tehty historiallisia päätöksiä sote- ja perhevapaauudistuksista aina perusturvan korotuksiin ja vihreä kädenjälki näkyy näissä kaikissa vahvasti. Vihreät kansanedustajat kertovat tilaisuudessa terveys- ja sosiaalipoliitikan ajankohtaisista aiheista.

Vihreiden Atte Harjanne: Energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla21.5.2022 11:28:58 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti yhden avauspuheenvuoroista Vihreiden puoluekokouksessa 21.5.2022. Puheessaan Harjanne painotti, että päästötöntä, kestävää tuotantoa on nyt vauhditettava niin paljon kuin mahdollista. Harjanteen mukaan energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla.

Iiris Suomela: Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta21.5.2022 11:23:19 EEST | Tiedote

– Valtaosa Venäjän vientituloista tulee energiasta. Ennen sotaa esimerkiksi Suomen öljystä 90% tuli Venäjältä. Avainkysymys on, että millä venäläinen fossiilienergia korvataan jatkossa. Kaikista typerintä olisi juosta nyt toisen hirmuvaltiaan syliin. Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta, sanoi vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tänään vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa.