Emma Kari: EU:n energiapakotteita laajennettava

Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari kirjoitti Facebookissa Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyin puheesta eduskunnalle 8.4. Kari korosti EU:n yhteisten Venäjä-pakotteiden tärkeyttä.

EU-maat julkaisivat eilen viidennen pakotepaketin, jossa osana on nyt myös venäläinen energia. Pakotteet kieltävät kivihiilen tuonnin Venäjältä. Euroopan parlamentti vaati aiemmin niin venäläisen kaasun, öljyn, hiilen kuin ydinpolttoaineen tuonnin kieltämistä.

– Parhaiten toimivat EU:n yhteiset pakotteet ja me ajamme niiden tiukentamista. Tiukat pakotteet ovat tärkeä keino varmistaa Putinin sotakoneiston rahahanojen sulkeutuminen. Kaikkein tehokkainta olisi ottaa käyttöön laajat pakotteet venäläistä energiaa kohtaan koko EU:ssa. Suomen on kuitenkin pidettävä auki myös kansallisten ratkaisujen mahdollisuus, Kari kirjoittaa.

Suomelle irtautuminen venäläisestä energiasta on monia muita EU-maita helpompaa.

– Täällä siirtymää on tehty ilmastosyistä. Meidän riippuvuutemme venäläisestä kaasusta on pientä verrattuna useisiin Keski-Euroopan maihin, Kari korostaa.

Kari kirjoitti toimista, joilla Suomessa vähennetään fossiiliriippuvuutta.

– Hallitus päätti juuri eilen 850 miljoonan euron vihreän siirtymän paketista, jolla Suomen energiaitsenäisyyttä vahvistetaan, irrottaudutaan fossiilisen energian käytöstä ja vauhditetaan puhtaita investointeja. Päätimme tuesta puhtaille ratkaisuille esimerkiksi sähkö- ja biokaasuliikenteeseen, öljy- ja kaasulämmityksestä luopumiseen, vetyhankkeille ja tuulivoiman vauhdittamiseen, Kari kirjoittaa.

Vihreän siirtymän vauhdittaminen ei ole pelkästään ilmastopolitiikkaa.

– Fossiilisista luopuminen on välttämätöntä myös turvallisuutemme kannalta. Rakennamme energiaitsenäistä Suomea ja luovumme Venäjän fossiilienergiasta, Kari lisää.

Koko päivitys on luettavissa:  https://www.facebook.com/100044243418547/posts/535354041282705/?d=n

Vihreiden Atte Harjanne: Energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla21.5.2022 11:28:58 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti yhden avauspuheenvuoroista Vihreiden puoluekokouksessa 21.5.2022. Puheessaan Harjanne painotti, että päästötöntä, kestävää tuotantoa on nyt vauhditettava niin paljon kuin mahdollista. Harjanteen mukaan energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla.

Iiris Suomela: Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta21.5.2022 11:23:19 EEST | Tiedote

– Valtaosa Venäjän vientituloista tulee energiasta. Ennen sotaa esimerkiksi Suomen öljystä 90% tuli Venäjältä. Avainkysymys on, että millä venäläinen fossiilienergia korvataan jatkossa. Kaikista typerintä olisi juosta nyt toisen hirmuvaltiaan syliin. Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta, sanoi vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tänään vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa.