Emma Kari: Otamme askeleen kohti energiaitsenäisyyttä ja kasvatamme tutkimusrahoitusta

Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari kirjoittaa Vihreässä blogissa hallituksen kehysriihen päätöksistä 5.4.

– Vauhditamme ja priorisoimme vihreän siirtymän investointeja. Perumme viime kehysriihessä tieteeseen kohdistetut leikkaukset ja teemme tutkimukseen merkittäviä uusia satsauksia. Autamme sotaa pakenevia ukrainalaisia ja lisäämme pysyvästi ammatillisen koulutuksen rahoitusta. Suomen turvallisuuden vahvistamiseksi teemme tärkeitä panostuksia puolustusvoimien ja rajavalvonnan resursseihin, Kari kirjoittaa.

Kari nostaa erityisesti esille fossiilisesta energiasta irtaantumisen ja vihreän siirtymän vauhdittamisen.

– Olemme päättäneet vihreän siirtymän investointien kiihdytyskaistasta, jolla priorisoimme vihreiden hankkeiden lupien käsittelyä. Tämä tarkoittaa sitä, että ympäristöystävälliset fossiilisista energiamuodoista irtautumista auttavat hankkeet nostetaan lupia käsiteltäessä jonon kärkeen, jotta päätökset voidaan tehdä viipymättä. Samalla myös lupien myöntämistä sujuvoitetaan vahvistamalla resursseja ja hyödyntämällä digitalisaatiota, Kari toteaa.

Koko blogi luettavissa verkossa: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/otamme-askeleen-kohti-energiaitsenaisyytta-ja-kasvatamme-tutkimusrahoitusta/

Vihreiden Atte Harjanne: Energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla21.5.2022 11:28:58 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti yhden avauspuheenvuoroista Vihreiden puoluekokouksessa 21.5.2022. Puheessaan Harjanne painotti, että päästötöntä, kestävää tuotantoa on nyt vauhditettava niin paljon kuin mahdollista. Harjanteen mukaan energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla.

Iiris Suomela: Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta21.5.2022 11:23:19 EEST | Tiedote

– Valtaosa Venäjän vientituloista tulee energiasta. Ennen sotaa esimerkiksi Suomen öljystä 90% tuli Venäjältä. Avainkysymys on, että millä venäläinen fossiilienergia korvataan jatkossa. Kaikista typerintä olisi juosta nyt toisen hirmuvaltiaan syliin. Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta, sanoi vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tänään vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa.