Emma Kari: Tänään on tärkeä päivä suomalaiselle luonnolle

– Tänään on tärkeä päivä suomalaiselle luonnolle. Minulla on etuoikeus esitellä uusi luonnonsuojelulaki eduskunnalle. Luonnonsuojelulakimme täyttää ensi vuonna 100 vuotta. Lähes koko itsenäisyytemme ikäistä lakia uudistetaan isosti vasta toista kertaa, kertoo ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari.

– Luonto on elinehtomme, mutta elämme sille velaksi. Kulutamme luontoa niin nopeasti, että se ei itse pysy perässä. Siksi luonnonsuojelulaki täytyy päivittää tälle vuosituhannelle.

Uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa luontokadon pysäyttämistä Suomessa monin tavoin. Jatkossa laki vahvistaa luontotyyppien suojaa tuomalla uhanalaiset luontotyypit asetuksella osaksi lakia. Samalla lakiin lisätään täysin uusi tiukasti suojeltujen luontotyyppien suojeluluokka. Laki tunnistaa vapaaehtoisen ekologisen kompensaation, jolla esimerkiksi yritykset voivat hyvittää toiminnastaan luonnolle aiheutuvat heikennykset. Suositut ja toimivat vapaaehtoiset Helmi- ja Metso-suojeluohjelmat kirjataan uuteen lakiin. Osana luonnonsuojelulainsäädännön uudistusta malminetsintä kielletään kansallis- ja luonnonpuistoissa ja saamelaisten oikeuksia ja mahdollisuutta harjoittaa omaa kulttuuriaan ja elinkeinojaan vahvistetaan.

– Luonnonsuojelulaki ei yksin pysäytä luontokatoa, mutta se on perusta, jonka päälle suomalaisen luonnon vaaliminen ja turvaaminen rakennetaan. Se on meidän päättäjien tärkein tehtävä juuri nyt, sanoo Kari.

Eduskunnan lähetekeskustelu hallituksen esityksestä eduskunnalle luonnonsuojelulaiksi ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta käydään tänään klo 14 alkavassa täysistunnossa.