Emma Kari: Tänään on tärkeä päivä suomalaiselle luonnolle

– Tänään on tärkeä päivä suomalaiselle luonnolle. Minulla on etuoikeus esitellä uusi luonnonsuojelulaki eduskunnalle. Luonnonsuojelulakimme täyttää ensi vuonna 100 vuotta. Lähes koko itsenäisyytemme ikäistä lakia uudistetaan isosti vasta toista kertaa, kertoo ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari.

– Luonto on elinehtomme, mutta elämme sille velaksi. Kulutamme luontoa niin nopeasti, että se ei itse pysy perässä. Siksi luonnonsuojelulaki täytyy päivittää tälle vuosituhannelle.

Uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa luontokadon pysäyttämistä Suomessa monin tavoin. Jatkossa laki vahvistaa luontotyyppien suojaa tuomalla uhanalaiset luontotyypit asetuksella osaksi lakia. Samalla lakiin lisätään täysin uusi tiukasti suojeltujen luontotyyppien suojeluluokka. Laki tunnistaa vapaaehtoisen ekologisen kompensaation, jolla esimerkiksi yritykset voivat hyvittää toiminnastaan luonnolle aiheutuvat heikennykset. Suositut ja toimivat vapaaehtoiset Helmi- ja Metso-suojeluohjelmat kirjataan uuteen lakiin. Osana luonnonsuojelulainsäädännön uudistusta malminetsintä kielletään kansallis- ja luonnonpuistoissa ja saamelaisten oikeuksia ja mahdollisuutta harjoittaa omaa kulttuuriaan ja elinkeinojaan vahvistetaan.

– Luonnonsuojelulaki ei yksin pysäytä luontokatoa, mutta se on perusta, jonka päälle suomalaisen luonnon vaaliminen ja turvaaminen rakennetaan. Se on meidän päättäjien tärkein tehtävä juuri nyt, sanoo Kari.

Eduskunnan lähetekeskustelu hallituksen esityksestä eduskunnalle luonnonsuojelulaiksi ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta käydään tänään klo 14 alkavassa täysistunnossa.

Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Lapsille kesän puistoruokailu koko maahan23.6.2022 11:57:49 EEST | Tiedote

Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, kirjoittaa Outi Alanko-Kahiluoto Vihreässä blogissa. Hurja inflaation kiihtyminen ja ruoan hinnan nousu osuu kipeästi pienituloisiin lapsiperheisiin, eivätkä kaikki lapset saa kesäaikaan lainkaan lämmintä ruokaa. Suomen jokaisessa kunnassa tulisi Alanko-Kahiluodon mukaan tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin. Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna jo 70 vuotta.

Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat hallintovaliokunnassa: Paperittomien kertalaillistaminen kannatettavaa22.6.2022 13:36:02 EEST | Tiedote

Eduskunnan hallintovaliokunta antoi tänään lausunnon työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle yhdenvertaisuusvaltuutetun kertomuksesta eduskunnalle. Yhdenvertaisuusvaltuutettu ottaa kertomuksessaan kantaa muun muassa paperittomien asemaan. Valtuutettu katsoo, että Suomeen ennen vuotta 2017 saapuneiden ja täällä edelleen vailla oleskelulupaa olevien oleskelu tulisi virallistaa erillislailla. Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat kannattavat valtuutetun ehdotusta eriävässä mielipiteessään.

Kansanedustaja Noora Koponen: Tuetaan nuorten mielenterveyttä ottamalla käyttöön 100€ kulttuuriraha!21.6.2022 14:50:27 EEST | Tiedote

“Kulttuurin käyttämisen positiivisilla vaikutuksilla mielenterveydelle on laaja tutkimusnäyttö. Taide ja kulttuuri parantavat tunteiden säätelyä, kehittävät selviytymiskeinoja ja madaltavat stressihormonien tasoja fyysisten terveyshyötyjen lisäksi. Tämä alentaa pitkässä juoksussa sotepalveluiden käyttöä. Kulttuurin kuluttamisen lisääminen on siis tehokasta hyvinvointitaloutta”, Koponen sanoo.