Emmi-Liia Sjöholmin uusi taidonnäyte on äänikirjaksi kirjoitettu dialogiromaani kahden toisilleen tuntemattoman kohtaamisesta kesäyössä

Virtahevot on Paperilla toinen -esikoisteoksella hurmanneen Emmi-Liia Sjöholmin odotettu toinen romaani. Ensisijaisesti äänikirjaksi kirjoitetun teoksen ovat tulkinneet näyttelijät Pihla Viitala ja Samuli Niittymäki. Kirjalle oman tunnuskappaleen on säveltänyt ja esittänyt suomi-indien kehutuin tulokas Arppa.
Emmi-Liia Sjöholm (kuva: Meri Björn)

Touko ja Eevis istuvat kesäyössä kalliolle juttelemaan. Loppu on mandariineja, virtahepoja, nähdyksi tulemisen kaipuuta ja sen pelkoa.

Emmi-Liia Sjöholmin Virtahevot kuvaa herkkyydellä ja huumorilla kahden ihmisen välistä hetkeä, joka ei merkitse mitään mutta jossa kuitenkin on kokonainen maailma. Äänikirjan rooleissa esiintyvät Venla- ja Jussi-palkitut näyttelijät Pihla Viitala ja Samuli Niittymäki. Sjöholm on itse ohjannut äänikirjan.

“Alusta asti oli selvää, että haluaisin ohjata kirjan itse. Äänikirjassa teos muuttuu väistämättä ja koin, että tekstin voi tulkita niin monella eri tapaa, että halusin olla tekemässä nuo päätökset. Erityisen tärkeää oli valita kirjaan näyttelijät, joiden kemia toimi yhteen ja joilla on hieno omanlaisensa rytmi. Samuli Niittymäki ja Pihla Viitala loistavat molemmat rooleissaan.“

Erityislaatuisen kuuntelukokemuksen viimeistelee äänikirjan lopussa soiva tunnusbiisi Karuselli, jonka on äänikirjaa varten säveltänyt ja esittänyt useita Emma-ehdokkuuksia kahminut artistitulokas Arppa.

“Käytin kirjoitusvaiheessa inspiraationa ja tutkimusmateriaalina sekä romanttisia elokuvia että rakkauslauluja. Halusin kirjan loppuun kappaleen, jonka myötä kuulija saisi hetken vielä viipyillä kirjan maailmassa”, Sjöholm kuvailee. “Arppa onnistui tallentamaan kirjan tunnelman täydellisesti ja kappaleen myötä myös teksti sai uusia tulkintoja. Eri päivinä tulkitsen biisiä ja siten koko kirjaa eri tavoin.”

“Virtahevot on ylipäätään minulle yhteistyön tulos: äänikirja ei olisi tällainen ilman sitä maailmaa, jonka loimme yhdessä Samulin, Pihlan ja Arpan kanssa,“ Sjöholm korostaa.

Emmi-Liia Sjöholm on helsinkiläinen vapaa kirjoittaja. Hänen esikoisromaaninsa Paperilla toinen (2020) oli huikea myynti- ja lukijamenestys.

-

Emmi-Liia Sjöholmin Virtahevot ilmestyy tänään 4.3. Myös Arpan single Karuselli on tänään julkaistu ja kuunneltavissa tästä linkistä

Pressi- ja kansikuvat: www.kosmoskirjat.fi/medialle.

Kansi: Viivi Prokofjev