Folkhälsan

En annorlunda vår för majblomman – märkesförsäljningen flyttad till hösten

Dela
För första gången på 112 år möter vi våren utan barn som säljer majblommor. Coronapandemin gör att märkesförsäljningen skjuts upp till hösten. Det är ändå möjligt redan nu att bidra till insamlingen för lokal sim- och barnverksamhet. Folkhälsan startar en digital majblomskampanj den 24 april.

Majblomman är Finlands äldsta välgörenhetsmärke och för många en symbol att sommaren är på väg.

– Majblomman är i dag en symbol för simundervisning och livräddning som är den viktigaste verksamhetsformen för de flesta Folkhälsanföreningarna. Årligen deltar cirka 6 300 barn i våra simskolor. Behovet av sommarverksamhet för barn är minst lika stort i år som tidigare, och likaså behovet av insamlade medel. Under de närmaste veckorna klarnar det vilka simskolor och klubbar som kan ordnas denna sommar och höst, konstaterar förbundsdirektör Viveca Hagmark.

Simkunskap och livräddning är en medborgarfärdighet som Folkhälsan vill främja. Märket är en betydande inkomstkälla för Folkhälsans lokala föreningar, som fungerar på frivillig basis. Föreningarna ordnar sim- och barnverksamhet runt om i Svenskfinland och på Åland.

– Också i år hoppas vi att majblomman påminner er om sommaren som närmar sig. Folkhälsan lanserar därför en kampanj på sociala medier där ung och gammal kan kreativt tillverka eller färglägga sina egna majblommor i väntan på den riktiga som säljs i höst, säger kampanjplanerare Annika Höglund.

Kampanjen på sociala medier uppmärksammas med hashtaggen #majblommanfinland och pågår 24.4–3.5.2020. Kampanjens syfte är att synliggöra majblomsinsamlingen och sprida glädje runt om i Finland. Alla som vill kan delta. Skapa din egen majblomma och publicera den med hashtaggen #majblommanfinland. Följ med majblommans webbplats samt Folkhälsans Facebook och Instagram för att få inspiration, tips och idéer på hur du kan tillverka din egen majblomma.

För mera information om Folkhälsans majblomsinsamling, kontakta:
Viveca Hagmark, förbundsdirektör, tfn 050 380 6716 eller viveca.hagmark@folkhalsan.fi
Annika Höglund, kampanjplanerare, tfn 050 360 7933 eller annika.hoglund@folkhalsan.fi

För mera information om majblomman, gå in på: www.folkhalsan.fi/majblomman

Delta i den riksomfattande Majblomsinsamlingen (insamlingstillståndets nummer RA/2018/8) och stöd barnverksamhet i Folkhälsans lokalföreningar genom en bankinbetalning till:

Aktia FI12 4055 1120 0450 79
Danske Bank FI74 8000 1870 8920 73
Nordea FI64 1562 3000 1093 32

Kontakter

Viveca Hagmark
förbundsdirektör
tfn 050 380 6716
viveca.hagmark@folkhalsan.fi


Annika Höglund
kampanjplanerare
tfn 050 360 7933
annika.hoglund@folkhalsan.fi

Bilder

Länkar

Om

Folkhälsan
Folkhälsan
Topeliuksenkatu 20
00250 Helsinki

09 315 000https://www.folkhalsan.fi

Följ Folkhälsan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Folkhälsan

Nuorten hyvinvointia voidaan tukea tutkituin keinoin22.12.2021 15:09:49 EET | Tiedote

Tuoreen väitöskirjatyön tavoitteena on ollut selvittää luokkaopetuksena tapahtuvan tietoisuustaito-ohjelman vaikutuksia 12–15 -vuotiailla lapsilla ja nuorilla. Väitöskirjassa tutkittiin mm. ohjelman vaikutusta oppilaiden resilienssiin, masennusoireisiin, käyttäytymiseen ja terveyteen liittyvään elämänlaatuun. Vaikka näyttöä on vielä rajallisesti, ovat nämä tulokset rohkaisevia ja viittaavat siihen, että tietoisuustaitojen opettamisesta kouluissa on hyötyä.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye