En central roll för EU är ett måste i uppbyggnaden av en global cirkulär ekonomi

EU:s centrala ställning i arbetet med att bygga upp en global cirkulär ekonomi stärktes på Sitras seminarium i Bryssel i onsdags. Sitra menar att cirkulär ekonomi borde ha en nyckelposition i EU:s industripolitiska strategi. För att trygga Finlands föregångarskap efterlystes rikligt med konkreta initiativ.

Onsdagens seminarium ”Beyond WCEF2017: The European Union advancing a global circular economy” var en fortsättning på det internationella forumet för cirkulär ekonomi WCEF2017, som gick av stapeln i Helsingfors i juni. På seminariet framfördes resultat, möjliggörare och hinder inom utvecklingen av en global cirkulär ekonomi ur politikens, näringslivets och forskningens perspektiv. Med hjälp av handlingsplanen för cirkulär ekonomi försöker EU att utveckla en hållbar, koldioxidsnål, resurseffektiv och konkurrenskraftig ekonomi. Om EU lyckas utnyttja sin ledande position inom cirkulär ekonomi kan det öppnas dörrar till internationella samarbeten som bygger upp den globala cirkulära ekonomin.

Europeiska kommissionens vice ordförande Jyrki Katainen lyfte fram cirkulär ekonomi som en lika stark megatrend som digitaliseringen. Sitra menar att cirkulär ekonomi borde ha en nyckelposition i EU:s industripolitiska strategi, som kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker presenterade i sitt tal om läget i unionen 2017. Katainen sade att EU:s bioekonomistrategi från 2012 behöver uppdateras, eftersom tekniken har gått framåt och möjliggjort nya produkter.

Ordföranden i styrgruppen för cirkulär ekonomi i Finland, bostads-, energi- och miljöminister Kimmo Tiilikainen, efterlyste finländska initiativ för att utveckla den cirkulära ekonomin och behålla Finlands ledande position. ”Ju konkretare exempel vi har på Finland som föregångarland, desto säkrare kan vi vara på att de sprids och uppmärksammas även internationellt.”

Lösningar inom cirkulär ekonomi erbjuder stora ekonomiska möjligheter för den framtida industrin – de ökar effektiviteten och ger mervärde med hjälp av nya innovativa affärsmodeller. Sitra ser att cirkulär ekonomi ger oss tillfälle att ta de ännu återstående chanserna till internationellt samarbete i en värld där vi möter en allt starkare protektionism och stängda gränser.

Finland är bland de första att träda in i en tidsålder där välfärden i samhället inte längre ökar genom att vi producerar mer och mer på löpande band. Världens första nationella vägkarta för cirkulär ekonomi, som gavs ut för ett år sedan, pekar ut riktningen för en ny typ av framgång. Finland har en unik möjlighet att under de kommande 5–10 åren skapa hållbar välfärd och framgång utifrån en kolneutral cirkulär ekonomi. Nu bygger vi upp en cirkulär ekonomi – en ny ekonomisk modell, där konsumtionen i stället för ägande grundar sig på användningen av tjänster: man delar med sig, hyr och återvinner.

På seminariet betonades att utvecklingen av en global cirkulär ekonomi är oundviklig – både i våra sätt att tänka och fatta beslut. Förståelsen för att cirkulär ekonomi är en nödvändighet blir allt större globalt – vi kan inte fortsätta slösa på naturresurserna som i den linjära modellen utan att rasera grunden för hela mänsklighetens välfärd.

Ytterliga information:

Mari Pantsar, direktör, Kolneutral cirkulär ekonomi, mari.pantsar@sitra.fi, 050 382 0755

Tuula Sjöstedt, expert, kommunikation och samarbetsrelationer, tuule.sjostedt@sitra.fi, 050 373 8601

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.

Rörlighetsexperiment i tre landskap ska göra offentliga transporter mer effektiva28.6.2018 07:00Tiedote

I år inleds tester i Södra Savolax, Östra Nyland och i Birkaland där man reder ut hur en ny företagsbaserad digital serviceplattform kan hjälpa offentligt understödda transporter och kombinera privatpersoners rörlighetsbehov. En målsättning är också att minska trafikens utsläpp och kostnader. Den nya transportservicelagen som träder i kraft vid ingången av juli erbjuder lämplig jordmån för projektet.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.