”En frusen fågel Fenix får luft under vingarna” – Isbaletten Snödrottningen är en hyllning till den finländska sisun och ett hantverk sammanställt av femhundra personer

Besvikelsen var stor då coronarestriktionerna för ett år sedan i sista stund flyttade föreställningarna av Snödrottningen. Nu, byggt på finländsk sisu och ett rågat mått mod, får publiken äntligen se isbaletten – den största satsningen på scenkonst i Finland genom tiderna. Förhandlingar om en internationell arenaturné pågår.
Isbaletten Snödrottningen får sin världspremiär på Nokia Arena i Tammerfors fredag 30.12.2022. Bild: Saara Salmi

En berättelse för hela familjen, en saga om vänskapens helande kraft, om att hjälpa den som är i behov av hjälp – sagan om Snödrottningen är en varm historia kryddad med humor. Föreställningen är genom tiderna den största satsningen på scenkonst i Finland och efter att coronarestriktionerna i fjol flyttade fram föreställningarna är det nu äntligen dags för premiär. Premiären går av stapeln på Nokia Arena i Tammerfors, fredagen 30.12.2022.

Snödrottningen är baserad på sagan av danske H.C. Andersen, sagan utkom år 1844. Andersen placerade berättelsen i det på den tiden mytiska Lappland i Finland och i den här uppsättningen av sagan är det det finländska som är i fokus, men sett ur ett yttre perspektiv. Isbaletten är koncepterad av Melissa A. Thompson, som också skrivit manuskriptet. Kanadensiska Thompson, som har en bakgrund som bland annat konstnärlig ledare för Cirque du Soleil, är ett stort fan av Finland.

Snödrottningen är på alla sätt en hyllning till den finländska sisun. Sex dagar före den planerade premiären i fjol fick vi veta att coronarestriktionerna flyttar fram alla planerade föreställningar, det här var mitt uppe under våra sista övningar. Det var en stor besvikelse för alla som skulle uppträda, det var en stor besvikelse för hela teamet. Men, tack vare seghet och mod, stiger den här frusna Fenixfågeln ur askan, starkare än någonsin. Uppsättningen är väldigt viktig för mig, den har tagit mig till Finland och låtit mig vara en del av det här fantastiska teamet. Som konstform är isbaletten och det visuella berättandet, den knappa monologen, en unik möjlighet att berätta sagan för en större publik”, säger Thompson.

I det konstnärliga teamet ingår utöver Thompson bland andra kompositören Tuomas Kantelinen, regissören och koreografen Reija Wäre, visualisten och ljusdesignern Mikki Kunttu och drakdesignern Erika Turunen och teamets mål har under resans gång varit solklart, en produktion av högsta klass, nya konstformer och ny publik både i Finland och utomlands. Produktionen backas upp av internationella samarbetspartners och har redan nu väckt ett stort intresse i Europa. För försäljning av produktionen för den europeiska marknaden ansvarar engelska Angus Baskerville, agent för bland andra Radiohead, Duffy, Jamiroquai och A-ha.

Snödrottningen är något av det mest unika jag någonsin stött på under min karriär. Det visuella, det konstnärliga och innehållet i produktionen är oerhört ambitiöst, det finns inga andra sådana här arenaproduktioner på marknaden och också därför finns det ett internationellt intresse för Snödrottningen. Finland och det finländska är trendigt just nu och det nordiska klangbottnet och temat i berättelsen, att man ställer upp och hjälper dem som är svagare är mer aktuellt än någonsin. Vi för väldigt lovande förhandlingar med de största arenorna i Storbritannien och Europa”, berättar Baskerville.

Ett resultat av ett samarbete mellan nästan 500 proffs

Till dags dato har 498 proffs sedan inledningen av arbetet år 2019 jobbat med produktionen, i styrkan ingår allt från sömmerskor till videoproducenter, atleter från konståkning till ishockey. Jämte skridskoåkning innehåller produktionen många olika dansstilar och dansare iklädda skor som är designade för att fungera på is. Med examen från Nationaloperan år 2021 är Sofia Ruija, 20 år, sin ringa ålder till trots ett bekant namn från många av de mest populära tv-programmen just nu, bland andra Eurovisionerna och Emma-galan. Ruija ses också på de stora arenorna, bland annat under Mestarit-turnén.

”Att vara en del av den här isbaletten har gett mig en möjlighet att undersöka och förstå gränssnitt och det nyckfulla i dessa. Snödrottningen förenar väldigt många olika sätt och stilar att röra sig och alla vi som är på isen rör oss i olika hastighet och uppfattar varandras rörelser olika. Som dansare är arenan på 360° en utmaning för mig, både i fråga om de andra på isen och i fråga om publiken”, säger Ruija.

På isen ses också några av Finlands mest framgångsrika och kända ishockeyspelare, Niklas Hagman, som gjort en lång karriär i NHL, Tappara-legenden Pekka Saravo och landslagskaptenerna Jenni Hiirikoski och Marko Anttila. I rollen som Snödrottningen skrinnar Laura Lepistö, Finlands mest framgångsrika solokonståkare, rollen som Snödrottningen är också Lepistös comeback på isen. Berättelsens Snödrottning är kall och hård, men under ytan är också hon sårbar och ensam. För Lepistö är tematiken i isbaletten viktig.

”Vänskap är alltid ett viktigt tema och ser man hur världen ser ut just nu, så är vänskap viktigare än någonsin. Under den tid vi jobbat med Snödrottningar har vi i det mångkulturella teamet blivit väldigt sammansvetsade och jag är glad över att vi genom att visa det vi åstadkommit för både barn och vuxen, jag upplever att vi tillsammans gör något som är oerhört värdefullt”, säger Lepistö.

Redan före premiären av Snödrottningen finns det en möjlighet att se Lepistö i rollen som den iskalla drottningen, under Esbo Grand Prix 2022-tävlingen skrinnar Lepistö ett stycke ur isbaletten, det här sker fredagen 25. november. Öppningsprogrammet inleds på Esbo Metro Arena klockan 14.20 och kan ses direkt hos Elisa Viihde via Viaplay.

Isbaletten Snödrottningen

Föreställningarna på Nokia Arena, Tammerfors

Fredag 30.12.2022 kl. 19 (premiär, finskspråkig berättarröst)
Lördag 31.12.2022 kl. 14 (svenskspråkig berättarröst)
Lördag 31.12.2022 kl. 19 (finskspråkig berättarröst)
Söndag 1.1.2023 kl. 14 (finskspråkig berättarröst)
Söndag 1.1.2023 kl. 19 (finskspråkig berättarröst)

Föreställningen är ca. två timmar lång och innehåller en paus. Föreställningen rekommenderas från 6 år och uppåt.

Snödrottningen är en samproduktion av Tammerforshuset Ab och Kantelinen Company Ab.

För mer information: https://lumikuningatar.fi/sv

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Snödrottningen (lång trailer)

Tampere-talon syksyssä Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertti ja koettavaa lapsiperheille21.3.2024 09:35:00 EET | Tiedote

Tampere-talo on julkaissut uutta ohjelmistoa syksylle. Vantaan Viihdeorkesteri tuo huippusuositun Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertin Isoon saliin syyskuussa, ja marraskuussa lennetään ilmojen halki koko perheen Lumiukko-elokuvan tahtiin. Syksyn ohjelmistolisäykset tarjoilevat yleisölle myös suomirokkia uusilla sovituksilla sekä lasten suosikkiyhtyeitä. Konserttien liput ovat nyt myynnissä.

Mentalisti Pete Poskiparta ja digiharmonikkataiteilija Netta Skog yhdistävät voimansa täysin uudella Magical Halloween -kiertueella4.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tuleva syksy tarjoilee maagisia ja musiikillisia tunnelmia kutkuttavan jännityksen ja taianomaisen huumorin ystäville. Suomen ainoa kansainvälisesti palkittu mentalisti Pete Poskiparta ja maailmankuulussa Cirque du Soleil -sirkuksessakin esiintynyt digiharmonikkataiteilija Netta Skog tuovat Halloweenin taian kuudelle paikkakunnalle 24.10.–3.11.2024. Magical Halloween -kiertueen lipunmyynti alkaa torstaina 7.3. klo 9.00.

Historiallinen oopperayhteistyö – Viimeiset kiusaukset juhlavuonna Tampereelle ja Savonlinnaan1.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tampereen Ooppera ja Savonlinnan Oopperajuhlat tekevät historiallista yhteistyötä ja tuottavat ensi vuodelle yhteistuotantona Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset -oopperan. Teoksen ohjaa Mikko Kouki, musiikinjohdosta vastaa Ville Matvejeff ja pääosissa laulavat Mika Kares, Silja Aalto ja Johan Krogius. Vuosi 2025 on tämän kotimaisen oopperan klassikoihin lukeutuvan teoksen 50-vuotisjuhlavuosi. Oopperaa esitetään Tampere-talossa kuusi näytöstä maaliskuussa ja Olavinlinnassa kolme näytöstä kesällä 2025. Tampereen esitysten liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: La Traviata -oopperan teosesittely ohjaaja Samuel Harjanteen ja sopraano Marjukka Tepposen seurassa ti 27.2.22.2.2024 12:20:37 EET | Kutsu

Tampereen Oopperan odotettu La Traviata saa ensi-iltansa Tampere-talossa lauantaina 2. maaliskuuta. Nyt kutsumme mediaa oopperan teosesittelyyn Tampere-taloon tiistaina 27. helmikuuta. Keskustelemassa Giuseppe Verdin mestariteoksesta ovat ohjaaja Samuel Harjanne ja sopraano Marjukka Tepponen. Heitä haastattelee Tampere-talon ohjelma- ja liiketoimintajohtaja Suvi Leinonen.