En kvalitetsstämpel till Åbo universitet - kvalitetssystemet fungerar avsevärt bättre än tidigare
Åbo universitetets förra auditering genomfördes under åren 2014-2015. Åbo universitet uppfyllde inte de nationella auditeringskriterierna i den auditeringen. Utvecklandet av kvalitetssystemet krävde åtgärder av högskolan och en omauditering. I omauditeringen utvärderades universitetets kvalitetssystem som helhet, utvecklandet av kvalitetssystemet och genomslagskraft i samhället.
Auditeringsgruppen anser att Åbo universitet har systematiskt utvecklat sitt kvalitetssystem enligt den respons som gavs vid förra auditeringen.
”Åbo universitet har vidtagit flera åtgärder och som ett resultat av dessa åtgärder har universitetet nu ett mer heltäckande och transparent kvalitetssystem som fungerar avsevärt bättre”, säger auditeringsgruppens ordförande, professor Jari Niemelä från Helsingfors universitet.
Universitetet har utvecklat sitt kvalitetssystem och förnyat sin strategi som parallella processer. Som ett resultat av detta arbete är den nya strategin och kvalitetssystemet nu nära kopplade till varandra. Samtidigt har universitetet gjort systemet för verksamhetsplaneringen och -rapporteringen mer effektivt, vilket har gjort kvalitetshanteringen mer enhetligt över fakultets- och enhetsgränserna.Vidare har universitetet förnyat kvalitetshandboken och intranätet vilket har förbättrat kvalitetssystemets transparens i hela universitetsgemenskapen.
Inom utbildningen förnyar universitetet regelbundet undervisningsplanerna och utnyttjar respons från de studerande. Inom forskningen genomför universitetet regelbundet externa internationella utvärderingar, vilket auditeringsgruppen anser vara en god praxis. Vidare har universitetet inom de närmaste åren kraftigt utvecklat kvalitetshanteringen inom forskarskolan.
De studerandes karriärplanering stöds genom ett välfungerande mentorprogram
Vid den förra auditeringen 2015 ansågs samverkan med samhället som ett område som universitetet behövde vidareutveckla. I omauditeringen gav Åbo universitet bevis för att det på ett betydande sätt har förbättrat kvalitetshanteringen av samverkan med samhället som nu utgör en central del av kvalitetssystemet. De externa intressenterna är nu mer engagerade i kvalitetsarbetet än tidigare. Responsen från externa intressenter har haft en positiv inverkan på bland annat universitetets strategi och utvecklingen av undervisningsplanerna. Enligt auditeringsgruppen ett viktigt initiativ för att öka samverkan med externa intressenter är att man har infört rådgivande nämnder vid alla fakulteter.
”Universitetet harett välfungerande mentorprogram, som stöder de studerandes placering i arbetslivet. Större vikt läggs vid arbetslivsfärdigheterna än tidigare. De studerande anser att de har bra möjligheter att medverka i utvecklandet av utbildningen och att deras respons har betydelse för verksamhetsutvecklingen”, säger professor Niemelä.
Universitetets kvalitetskultur är öppet och bygger på växelverkan
Enligt auditeringsgruppen är kvalitetskulturen, som är öppen och bygger på växelverkan, en av universitetets styrkor. Den interna dialogen har stärkts genom att rektoratet har besökt enheterna och rektorn har haft regelbundna möten med representanter för studentkåren. Tack vare en delaktig strategiprocess är personalen väl förtrogen med de gemensamma strategiska målen och starkt engagerade i dem.
Universitetet har tydliga planer på hur kvalitetssystemet ska vidareutvecklas. Åbo universitet uppmuntras fortsätta utvecklandet av kvalitetshanteringen som baserar sig på sina egna behov och mål.
Alla finländska högskolors kvalitetssystem har auditerats
Auditeringar av högskolors kvalitetssystem inleddes i Finland 2005 och alla universitet och högskolor har deltagit i auditeringarna. Den andra auditeringsomgången börjar närma sitt slut och den tredje auditeringsomgången påbörjas 2018.
Omauditeringsrapporten finns tillgänglig på utvärderingscentrets webbplats www.karvi.fi.
För vidare information kontakta
Jari Niemelä, auditeringsgruppens ordförande, tfn 029 415 7849, jari.niemela(at)helsinki.fi
Sirpa Moitus, projektledare, tfn 029 533 5518, sirpa.moitus(at)karvi.fi
Om
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.
Följ Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Liikunnanohjauksen oppimistulokset arvioitu - osaaminen erittäin hyvää ja koulutus työelämälähtöistä25.10.2018 08:05:00 EEST | Tiedote
Eri osaamisalueet hallittiin erittäin hyvin liikunnanohjauksen näytöissä. Enemmistö näytöistä tehtiin työelämässä, ja yhteistyö alan työpaikkojen kanssa on vakiintunutta. Liikunnanohjauksen koulutuksella on hyvät lähtökohdat vastata ammatillisen koulutuksen reformin haasteisiin.
Mistä suomalainen varhaiskasvatuksen laatu koostuu? - Suomalaiset varhaiskasvatuksen laadun indikaattorit julkaistaan ensimmäistä kertaa22.10.2018 08:00:00 EEST | Tiedote
Varhaiskasvatuksen laatu puhuttaa julkisessa keskustelussa. Varhaiskasvatusta ja sen laatua voidaan kuitenkin tarkastella ja arvioida vain, jos tiedetään, mitä laadulla tarkoitetaan. Karvi julkaisee Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset -asiakirjan 25.10.2018. Se pitää sisällään ensimmäistä kertaa laajan tutkimuskoonnin siitä, mistä suomalaisen varhaiskasvatuksen laatu koostuu.
KUTSU: Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tulokset vertailussa Northern Lights -konferenssissa 27.–28.9.13.9.2018 08:00:00 EEST | Kutsu
Tervetuloa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) ja Pohjoismaisen arviointiverkoston järjestämään Northern Lights -konferenssiin, jossa käsitellään Pohjoismaiden uusimpia PISA- ja TIMSS-oppimistuloksia. Puheenvuorojen keskeisiä teemoja ovat opettajan rooli, motivaatio, digitalisaatio ja sosiaaliset erot kaupunkien ja maaseudun välillä. Konferenssissa julkaistaan raportti Northern Lights on TIMSS and PISA 2018. Kyseessä on ainoa julkaisu, jossa verrataan eri Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tuloksia ja niiden taustamuuttujia. Aika: to–pe 27.–28.9.2018, torstaina klo 13–18 ja perjantaina klo 8.45–13 Paikka: Hanasaaren kulttuurikeskus, Espoo Tuloksia esittelevät ja kommentoivat raportin kirjoittajat ja kutsuvieraspuhujat pohjoismaisista yliopistoista sekä asiantuntijat OECD:stä ja IEA:sta. Tapahtumaan osallistuu 120 opetushallinnon ja tutkimuksen edustajaa eri Pohjoismaista. Tilaisuuden juontaa Kirsi Heikel. Tapahtuma on englanninkielinen. Konferenssin ohjelma Konferenssin ja rap
Kehittämistyö kantaa hedelmää: LAMK sai laatuleiman uusinta-auditoinnista27.8.2018 08:14:38 EEST | Tiedote
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus on antanut Lahden ammattikorkeakoululle (LAMK) laatuleiman uusinta-auditoinnin pohjalta. Laatuleima on voimassa kuusi vuotta 23.8.2018 alkaen. LAMKin laatujärjestelmän täyttää korkeakoulujen laadunhallinnalle asetetut kansalliset kriteerit ja vastaa eurooppalaisia korkeakoulujen laadunhallinnan periaatteita ja suosituksia.
En kvalitetsstämpel till Högskolan på Åland – arbetslivskontakterna och en strävan att möta arbetslivets behov är högskolans styrka27.8.2018 08:00:00 EEST | Tiedote
En nordisk auditeringsgrupp tillsatt av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört en auditering av Högskolan på Åland. NCU har beviljat högskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 23 augusti 2018. Högskolan på Ålands kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterierna för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna och rekommendationerna.