Uudenmaan ELY-keskus

En oavbruten köldperiod önskas för vinterunderhållet av vägarna

Dela

Vinterunderhållet av vägarna inleddes redan i början av oktober i underhållsentreprenaderna för landsvägar vid NTM-centralen i Nyland. Vinterunderhållet fortsätter på vägnätet fram till 31.4.2022. Halkan på vägarna bekämpas redan nu om morgnarna med saltning. Till vinterunderhållet av vägarna hör dessutom bland annat utjämning av vägytor, avlägsnande av snövallar och rengöring av vägmärken.

Vinterunderhållsklasser fastställer i vilket skick vägen ska vara och hur snabbt underhållsåtgärderna ska inledas.
Vinterunderhållsklasser fastställer i vilket skick vägen ska vara och hur snabbt underhållsåtgärderna ska inledas.

Landsvägarna har indelats i vinterunderhållsklasser enligt trafikmängden och trafikens betydelse. Klasserna fastställer i vilket skick vägen ska vara och hur snabbt underhållsåtgärderna ska inledas. Nivån på vinterunderhållet är alltså olika på vägar i olika underhållsklasser, men vägarna i samma klass sköts på samma nivå i hela landet. Ju mer trafik på vägen och ju högre hastigheter den har, desto högre underhållsklass.

Trafikledsverket kommer att ge NTM-centralerna anvisningar för skötseln av vägarna, enligt vilka producentorganet NTM-centralen fungerar. NTM konkurrensutsätter till exempel entreprenadavtalen för underhållet av landsvägarna och övervakar dem. Inom verksamhetsområdet för NTM-centralen i Nyland finns elva underhållsentreprenader för landsvägarna. För varje entreprenad ansvarar en vid NTM-centralen särskilt utsedd projektchef för skötseln av landsvägarna. I början av oktober inleds vinterjouren för underhållsentreprenörer, där en arbetsledare hela tiden kan nås dygnet runt och underentreprenörerna har beredskap att bege sig ut på vägen när som helst. Vinterunderhållet övervakas till exempel så att projektcheferna för landsvägsunderhållet har friktionsmätare i bilen för att mäta väghållningen. Dessutom har snödjupen och tröskeln för plogning fastställts separat.

Det lägre vägnätet sandas vintertid och underhålls med snöplogning medan vägarna i den högre klassificeringen saltas. Mest respons om vägarnas skick ges om vinterunderhållet av vägarna.

”I synnerhet eftersom Finlands livligaste vägar ligger i huvudstadsregionen ges respons snabbt om det finns problem med trafikens smidighet”, konstaterar Henri Aaltonen, underhållsansvarig vid Närings-, trafik- och miljöcentralen.

För vintern önskar Aaltonen passligt med snö och en oavbruten packningsperiod som skulle smälta först på våren.

”I och med klimatförändringen har vintrarna förändrats. Det faktum att den termiska vintern inte ska leda till att vägbeläggningar lider och hål uppstår när vattnet fryser och smälter flera gånger. Därför förekommer det också mycket tjälförskjutning på grusvägarna”, berättar Aaltonen.

De nya underhållsentreprenaderna för landsvägarna inleddes i Heinola och Lahtis 1.10. Terranor Oy ansvarar för underhållsentreprenaden i Lahtis och Pimara Oy i Heinola. Ämbetsperioden är fem år. Underhållsentreprenaden för landsvägarna i Heinola består dessutom av Hartola, Sysmä och Asikkala. Till underhållsentreprenaden för landsvägarna i Lahtis hör också Hollola, Padasjoki och Kärkölä.

”I båda underhållsentreprenaderna finns det vinterunderhållsklasser för varje utgångspunkt, eftersom entreprenadområdena är så omfattande. Det finns såväl livligt trafikerade vägar som vägar där den genomsnittliga dygnstrafiken inte är särskilt hög”, summerar Aaltonen.

I båda underhållsentreprenaderna används den nya entreprenadmodellen för underhållsentreprenaden för landsvägar, som man redan har fått erfarenheter av från andra entreprenadområden. I konkurrensutsättningen deltar projektcheferna för underhåll intensivt i utarbetandet av anbudsbegäran och valet av skötselentreprenad. Modellen skiljer sig från den traditionella entreprenadmodellen så att alla faktiska kostnader betalas med faktura.

”Alltså, allting kommer till NTM-centralen som en genomfakturering, vilket gör att man kan följa prispolitiken väl. Tidigare lyckades man inte riktigt se vad allt kostade, nu är det lättare att följa med”, konstaterar Aaltonen.

Nyckelord

Kontakter

Kommunikationen vid NTM-centralen i Nyland, tfn + 358 295 021 085, e-post: tiedotus.uusimaa(at)elykeskus.fi

Trafikens kundservice 0295 020 600 må-fr kl. 9-16, rådgivning (lna/msa), e-post: liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi

Bilder

Vinterunderhållsklasser fastställer i vilket skick vägen ska vara och hur snabbt underhållsåtgärderna ska inledas.
Vinterunderhållsklasser fastställer i vilket skick vägen ska vara och hur snabbt underhållsåtgärderna ska inledas.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Uudenmaan ELY-keskus
Uudenmaan ELY-keskus
Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki

0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum