Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

En två euros slant är en billig livförsäkring

Jaa

Påsktrafikens säkerhet ökar med riktigt däckval. För bilister som styr kosan norrut lönar det sig att byta till sommardäck först efter påskhelgen. För bilister som vill byta till sommardäck tidigare, är det skäl att omgående reservera tid för däckbyte, genom att bytessäsongen redan är i full gång. De viktigaste redskapen för dem som själva byter däck är en bastant domkraft och övrig rejäl utrustning samt en två euros slant, som obönhörligt avslöjar mönsterdjupet.

Beträffande påsktrafiken vet man av erfarenhet åtminstone en sak med säkerhet; att man på vägarna måstebereda sig för livlig trafik, ibland också för rusningstrafik. Ju större antal bilister rör sig i trafiken med rätt slag av däck, desto bättre kan man undvika verkliga sorgespeli påsktrafiken. ”I Södra Finland kan man någorlunda lugnt fara ut på påskfärd med sommardäck. Om resan går till Lappland eller Finlands östra delar, är det klokt att använda vinterdäck och byta till sommardäck först efter resan”, konstaterar Bildäcksförbundets styrelseordförande Jarmo Nuora.

Enligt lagen får dubbdäck innevarande år användas förhållandevis sent; fram till den 29 april eller så länge som vädret eller föret det kräver.

Bytessäsongen är i full gång

I däckbranschen har man vant sig vid att arbetsdagarna runt påsken tenderar att bli allt längre. Den brådaste bytessäsongen inträffar vanligtvis på båda sidor om påsken. ”Om man förlitar sig på yrkesskickliga däckmontörer, lönar det sig att reservera tid för däckbyte så fort som möjligt. I Södra Finland är säsongenredan i full gång medan säsongen i övriga delar av landet håller på att börja”.

Under de senaste åren har de dubbfria vinterdäcken, som också kallas friktionsdäck, blivit allt mer populära, särskilt bland de bilister som kör mycket i städerna. I bytessäsongen ger de dubbfria vinterdäcken spelutrymmegenomattdet för användningen av dubbfria vinterdäck inte finns begränsningar, men vinterdäckens kör- och våtgreppsegenskaper är klart sämre än sommardäckens.

”De som kör med dubbfria vinterdäck kan låta den värsta bytesbrådskan ebba ut. Efter någon vecka får man lätt bytestid på tidpunkt som bäst passar för en själv”, instruerar Nuora. 

Domkraft, nyckel och en två euros slant

Däckhotellens popularitet har vuxit men fortfarande byter över hälften av bilisterna däcken själv.

”När man byter däcken själv är det viktigt att utrustningen är i skick, vilket betyder att man inte i däckbytet använder domkraft och övriga verktyg som har följt med bilen. De är avsedda för byte av reservdäck.”

Däckaffärerna säkerställer för kunden att däcken är i körskick. Ett erfaret öga avslöjar hur länge man kan köra med däcket säkert. Lagen föreskriver ett mönsterdjup på minst 1,6 mm, men då mönsterdjupet understiger 4 mm börjar däckets våtgreppsegenskaper försämras märkbart redan i landsvägshastigheter.

Om man byter däcken själv är det ett bra knep att använda en två euros slant och lägga slanten på kant i däckets huvudmönster.

”Om slantens nickelkant inte blir synlig ovanför mönstret, är mönsterdjupet över fyra millimeter och det är tryggt att köra med däcket. En två euros slant är en billig livförsäkring”, säger Nuora.

Yhteyshenkilöt

Tilläggsuppgifter:

Jarmo Nuora
Bildäcksförbundets styrelseordförande
tel. 040 557 5690
www.autonrengasliitto.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan. Bildäcksförbundet är en intresseorganisation för 70 däckspecialist- och regummeringsföretag, vilka tillsammans har cirka 250 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.

Talvirenkaita käytettävä 1.12. alkaen kelistä riippumatta – Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan lauantaina 1. joulukuuta. Nykyisten määräysten mukaan talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Sen jälkeen talvirenkaita on käytettävä 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00:00 EESTTiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme