Energia 2018 -messut Tampereella 23.–25. lokakuuta: Suomen energialinjaukset IEA:n puntarissa

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma kokoaa jälleen Tampereelle 23.–25.10.2018 eri energiamuotojen keskeiset vaikuttajat ja teknologioiden edustajat. Ala hakee aktiivisesti keinoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen niin teollisuuden, kiinteistöjen ja liikenteen energiatehokkuudesta kuin kiertotaloudesta ja innovaatiokyvykkyydestä.

Energiamessut 2018

Messuilla energia-alan innovaatiot ja käytännön ratkaisut eri energiamuotojen vastuulliseen ja tehokkaaseen hyödyntämiseen suhteutetaan suomalaisen energiajärjestelmän kokonaisuuteen.

Oikeaa vai väärää energiapolitiikkaa? – IEA arvioi Suomen suunnan

Perspektiiviä keskusteluun antaa kansainvälisen energiajärjestö IEA:n Suomen maatutkinta, joka julkistetaan osana messujen ohjelmaa. IEA arvioi kerran viidessä vuodessa jäsenmaidensa energiapolitiikkaa.TEM:n järjestämässä tilaisuudessa IEA:n varapääjohtaja Paul Simons esittelee raportin tulokset ja suositukset. Suomen saamaa palautetta kommentoi asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen. Tuloksista keskustelee myös eri energia-aloja edustava yritys- ja asiantuntijapaneeli.

IEA:n maatutkinta käy läpi kaikki energiapolitiikan sektorit. Tällä kertaa teemoina painottuvat liikennealan päästöt, puupohjaisen biomassan rooli vähäpäästöisenä siirtymäkauden polttoaineena sekä sähkömarkkinoiden muutosten vaikutukset energian hintaan, kuluttajien osallistumiseen ja lämmön ja sähkön yhteistuotantoon. IEA on 29 OECD-maan energiajärjestö. Suomen edelliset maatutkinnat tehtiin vuosina 2013 ja 2007. Silloin Suomi sai tunnustusta politiikkavalinnoista ja kotimaisen energiantuotannon monimuotoisuudesta.

Kasvaako energia-alan yritysten innovaatiokyvykkyys Suomessa muun maailman tahdissa?

Suomessa toimivien yritysten menestyksen ratkaisee niiden kyky tuottaa maailmanmarkkinoille riittävän nopeasti kilpailukyisiä ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin, jotka syntyvät muutoksesta tai tulevaisuuden tilasta. Torstain asiantuntijapaneelin puheenjohtaja Markku Tuovinen, Senior Scientist, Lic.Sc. (Tech.), VTT:ltä muistuttaa, että yritysten erinomainen innovaatiokyvykkyys on Suomen kaltaiselle maalle elinehto. – Toteutamme energiatoimialan muutokset kilpailijamaita nopeammin, mutta ratkaisut kotimaassa ovat liiketoiminnan näkökulmasta usein demonstraatioluonteisia - iso liiketoiminta on jossain muualla, Tuovinen toteaa.

Tuovisen mukaan erinomainen innovaatiokyvykkyys Suomen olosuhteissa pitää yllä Suomen roolia edelläkävijänä, mutta voisimme olla parempiakin muuttamaan edelläkävijyyden mahdollisuuksiksi myös kansainvälisessä liiketoiminnassa.
– Miten Suomalaista innovaatiotoimintaa johdetaan ja onko meillä riittävästi kyvykkyyttä räätälöidä ratkaisuja kansainvälisille markkinoille, hän haastaa keskusteluun Suomen innovaatiopolitiikan tärkeitä taustavaikuttajia.

Energia 2018 -tapahtuma tarjoaa kolmen päivän aikana edustavan näkymän niin toimialan käytännön ratkaisuihin kuin muutoksen hallintaan ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Messualueena toimivat Tampereen messukeskuksen A- ja E-hallit. A-hallissa esitellään perinteistä energiantuotantoa ja voimalaitosten järjestelmiä, laitteita ja palveluja. E-halliin kootaan uusiutuvan, lähienergian ja kiertotalouden ratkaisuja sekä älykkäitä energiateknologioita.

Energia 360 -päälavalla E-hallissa kuullaan keynote -puheenvuoroja, miniseminaareja ja paneelikeskusteluja ajankohtaisista aiheista. Tiistaina keskitytään 23.10. teollisuuden, kiinteistöjen ja liikenteen energiatehokkuuteen. Keskiviikon 24.10. teemoja ovat kiertotalous ja kestävä yhdyskuntasuunnittelu. Torstaina 25.10. huomion kohteena ovat innovaatiot ja uudet energiateknologiat. Tarjontaa täydentävät pienempien esiintymislavojen asiantuntijapuheenvuorot.

Energia 2018 -tapahtuman toteuttaa teollisuuden ja terveyden alan tapahtumajärjestäjä Expomark, joka juhlistaa samalla omaa 30-vuotista toimintaansa korkeatasoisten erikoismessujen järjestäjänä.

Lisätietoja tapahtumasta:

Energiamessut: Nina Nurminen, myyntipäällikkö, Expomark Oy
p. 040 701 4183, nina.nurminen@expomark.fi

Median palvelut: Eevariikka Ruopas, markkinointikoordinaattori, Expomark Oy
p. 0400 545 645, eevariikka.ruopas@expomark.fi

www.energiamessut.fi

Energiamessut: Nina Nurminen, myyntipäällikkö, Expomark Oy
p. 040 701 4183, nina.nurminen@expomark.fi

Median palvelut: Eevariikka Ruopas, markkinointikoordinaattori, Expomark Oy
p. 0400 545 645, eevariikka.ruopas@expomark.fi

Energiamessut 2018
IEA:n varapääjohtaja Paul Simons
Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen

Expomark järjestää teollisuuden ja terveyden alan tapahtumia 30 vuoden kokemuksella. Toimimme yhteistyössä eri alojen tärkeimpien järjestöjen ja toimijoiden kanssa eri puolella Suomea. Tapahtumiimme liittyvät tiiviisti alan parhaat kongressit, seminaarit ja muut oheistapahtumat.

Kaukolämpöverkon valvontajärjestelmä startup-yritysten Älykäs energia -kilpailun voittajaksi Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella25.10.2018 16:42Tiedote

Salossa toimiva ohjelmistoyritys Soficta on voittanut Aistio District Monitoring -ratkaisullaan Business Finlandin, World Energy Council Finlandin ja Expomarkin startup-yrityksille järjestämän älykäs energia -aiheisen kilpailun. Kilpailulla on haluttu nostaa esiin startup-yrityksiä, joilla on kasvupotentiaalia ja uutta tarjottavaa ripeästi uudistuvalle energia-alalle. Kisa ratkesi raadin valitseman kärkiviisikon pitchausten jälkeen yleisöäänestyksellä Energiamessuilla Tampereella torstaina 25.10.2018.

WEC Finlandin Energiapäivä 23.10. Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella: Suomella ja Euroopalla vielä paljon tehtävää maailman energiakäänteessä24.10.2018 02:27Tiedote

Suomella ja Euroopalla on vielä paljon tehtävää maailmanlaajuisen ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Uusia ratkaisuja ja teknologioita tarvitaan, sillä toistaiseksi sovituilla toimenpiteillä päästään vain 40–45 % päästövähennyksiin vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon. Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas kehottaa kohdistamaan katseet jo vuoteen 2050, sillä toistaiseksi sovituilla toimenpiteillä saavutetaan siihen mennessä vasta 60% tavoitteeksi asetetun 80-95% vähennysten sijasta. EU:n energiapolitiikan päätavoitteet liittyvät kestävän kehityksen lisäksi energian toimitusvarmuuteen ja kilpailukykyyn. - Meidän on tehtävä paljon enemmän ja katsottava vuoden 2030 jälkeen, jotta Eurooppa voi päästä Pariisin sopimuksen tavoitteeseen. Tämä edellyttää peräti 200 miljardin vuotuisia investointeja pääosin yksityisin varoin. Investointeja varten on luotava vakaa sääntely-ympäristö ja rahoitusmahdollisuuksia, Thomas totesi. Hän muistutti Euroopan oleva

Suomen ja Euroopan rooli maailman energiakäänteessä16.10.2018 07:59Tiedote

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma Energia 2018 kokoaa Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen 23.–25.10. energia-alan keskeiset vaikuttajat, päättäjät ja eri teknologioiden edustajat. Tapahtuman aloittaa World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostama Energiapäivä, jossa edustava joukko asiantuntijoita hakee ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n raportin sähköistämässä ilmapiirissä.