Energia 2018 -messut Tampereella 23.–25. lokakuuta: Suomen energialinjaukset IEA:n puntarissa

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma kokoaa jälleen Tampereelle 23.–25.10.2018 eri energiamuotojen keskeiset vaikuttajat ja teknologioiden edustajat. Ala hakee aktiivisesti keinoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen niin teollisuuden, kiinteistöjen ja liikenteen energiatehokkuudesta kuin kiertotaloudesta ja innovaatiokyvykkyydestä.

Energiamessut 2018

Messuilla energia-alan innovaatiot ja käytännön ratkaisut eri energiamuotojen vastuulliseen ja tehokkaaseen hyödyntämiseen suhteutetaan suomalaisen energiajärjestelmän kokonaisuuteen.

Oikeaa vai väärää energiapolitiikkaa? – IEA arvioi Suomen suunnan

Perspektiiviä keskusteluun antaa kansainvälisen energiajärjestö IEA:n Suomen maatutkinta, joka julkistetaan osana messujen ohjelmaa. IEA arvioi kerran viidessä vuodessa jäsenmaidensa energiapolitiikkaa.TEM:n järjestämässä tilaisuudessa IEA:n varapääjohtaja Paul Simons esittelee raportin tulokset ja suositukset. Suomen saamaa palautetta kommentoi asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen. Tuloksista keskustelee myös eri energia-aloja edustava yritys- ja asiantuntijapaneeli.

IEA:n maatutkinta käy läpi kaikki energiapolitiikan sektorit. Tällä kertaa teemoina painottuvat liikennealan päästöt, puupohjaisen biomassan rooli vähäpäästöisenä siirtymäkauden polttoaineena sekä sähkömarkkinoiden muutosten vaikutukset energian hintaan, kuluttajien osallistumiseen ja lämmön ja sähkön yhteistuotantoon. IEA on 29 OECD-maan energiajärjestö. Suomen edelliset maatutkinnat tehtiin vuosina 2013 ja 2007. Silloin Suomi sai tunnustusta politiikkavalinnoista ja kotimaisen energiantuotannon monimuotoisuudesta.

Kasvaako energia-alan yritysten innovaatiokyvykkyys Suomessa muun maailman tahdissa?

Suomessa toimivien yritysten menestyksen ratkaisee niiden kyky tuottaa maailmanmarkkinoille riittävän nopeasti kilpailukyisiä ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin, jotka syntyvät muutoksesta tai tulevaisuuden tilasta. Torstain asiantuntijapaneelin puheenjohtaja Markku Tuovinen, Senior Scientist, Lic.Sc. (Tech.), VTT:ltä muistuttaa, että yritysten erinomainen innovaatiokyvykkyys on Suomen kaltaiselle maalle elinehto. – Toteutamme energiatoimialan muutokset kilpailijamaita nopeammin, mutta ratkaisut kotimaassa ovat liiketoiminnan näkökulmasta usein demonstraatioluonteisia - iso liiketoiminta on jossain muualla, Tuovinen toteaa.

Tuovisen mukaan erinomainen innovaatiokyvykkyys Suomen olosuhteissa pitää yllä Suomen roolia edelläkävijänä, mutta voisimme olla parempiakin muuttamaan edelläkävijyyden mahdollisuuksiksi myös kansainvälisessä liiketoiminnassa.
– Miten Suomalaista innovaatiotoimintaa johdetaan ja onko meillä riittävästi kyvykkyyttä räätälöidä ratkaisuja kansainvälisille markkinoille, hän haastaa keskusteluun Suomen innovaatiopolitiikan tärkeitä taustavaikuttajia.

Energia 2018 -tapahtuma tarjoaa kolmen päivän aikana edustavan näkymän niin toimialan käytännön ratkaisuihin kuin muutoksen hallintaan ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Messualueena toimivat Tampereen messukeskuksen A- ja E-hallit. A-hallissa esitellään perinteistä energiantuotantoa ja voimalaitosten järjestelmiä, laitteita ja palveluja. E-halliin kootaan uusiutuvan, lähienergian ja kiertotalouden ratkaisuja sekä älykkäitä energiateknologioita.

Energia 360 -päälavalla E-hallissa kuullaan keynote -puheenvuoroja, miniseminaareja ja paneelikeskusteluja ajankohtaisista aiheista. Tiistaina keskitytään 23.10. teollisuuden, kiinteistöjen ja liikenteen energiatehokkuuteen. Keskiviikon 24.10. teemoja ovat kiertotalous ja kestävä yhdyskuntasuunnittelu. Torstaina 25.10. huomion kohteena ovat innovaatiot ja uudet energiateknologiat. Tarjontaa täydentävät pienempien esiintymislavojen asiantuntijapuheenvuorot.

Energia 2018 -tapahtuman toteuttaa teollisuuden ja terveyden alan tapahtumajärjestäjä Expomark, joka juhlistaa samalla omaa 30-vuotista toimintaansa korkeatasoisten erikoismessujen järjestäjänä.

Lisätietoja tapahtumasta:

Energiamessut: Nina Nurminen, myyntipäällikkö, Expomark Oy
p. 040 701 4183, nina.nurminen@expomark.fi

Median palvelut: Eevariikka Ruopas, markkinointikoordinaattori, Expomark Oy
p. 0400 545 645, eevariikka.ruopas@expomark.fi

www.energiamessut.fi

Energiamessut: Nina Nurminen, myyntipäällikkö, Expomark Oy
p. 040 701 4183, nina.nurminen@expomark.fi

Median palvelut: Eevariikka Ruopas, markkinointikoordinaattori, Expomark Oy
p. 0400 545 645, eevariikka.ruopas@expomark.fi

Energiamessut 2018
IEA:n varapääjohtaja Paul Simons
Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen

Puistokatu 2 A

010 830 0800, info@expomark.fihttp://www.expomark.fi

Expomark järjestää teollisuuden ja terveyden alan tapahtumia 30 vuoden kokemuksella. Toimimme yhteistyössä eri alojen tärkeimpien järjestöjen ja toimijoiden kanssa eri puolella Suomea. Tapahtumiimme liittyvät tiiviisti alan parhaat kongressit, seminaarit ja muut oheistapahtumat.

Pohjoinen Teollisuus 2018: Liikenteen sähköistyminen mullistaa teollisuuslogistiikkaa24.5.2018 14:36Tiedote

”Sähkökäytön yleistyminen liikenteessä on nopeaa, mikä johtuu sen ylivertaisesta hyötysuhteesta ja yksinkertaisesta, vähän kunnossapitoa vaativasta rakenteesta”, toteaa Siemensin Mobility-yksikön johtaja Juha Lehtonen. Logistiikka nousi 23.–24.5. Oulussa pidetyssä Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtumassa merkittävämpään rooliin kuin koskaan. Expomarkin järjestämässä tapahtumassa oli reilut 350 näytteilleasettajaa ja yli 4000 kävijää.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”22.5.2018 09:07Kutsu

”Energiamurros ja uusiutuvan energian kasvava tarve lisäävät harvinaisten metallien ja mineraalien kysyntää. Akkuteknologian nousun sekä yleisen noususuhdanteen myötä avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, toteaa Kaivosteollisuus ry:n ympäristöjaoston puheenjohtaja Anita Alajoutsijärvi. Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma kokoaa pohjoisen teollisuustoimijat Ouluun 23.–24.5.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”15.5.2018 15:12Tiedote