Energia 2018 -messut Tampereella 23.–25. lokakuuta: Suomen energialinjaukset IEA:n puntarissa

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma kokoaa jälleen Tampereelle 23.–25.10.2018 eri energiamuotojen keskeiset vaikuttajat ja teknologioiden edustajat. Ala hakee aktiivisesti keinoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen niin teollisuuden, kiinteistöjen ja liikenteen energiatehokkuudesta kuin kiertotaloudesta ja innovaatiokyvykkyydestä.

Energiamessut 2018

Messuilla energia-alan innovaatiot ja käytännön ratkaisut eri energiamuotojen vastuulliseen ja tehokkaaseen hyödyntämiseen suhteutetaan suomalaisen energiajärjestelmän kokonaisuuteen.

Oikeaa vai väärää energiapolitiikkaa? – IEA arvioi Suomen suunnan

Perspektiiviä keskusteluun antaa kansainvälisen energiajärjestö IEA:n Suomen maatutkinta, joka julkistetaan osana messujen ohjelmaa. IEA arvioi kerran viidessä vuodessa jäsenmaidensa energiapolitiikkaa.TEM:n järjestämässä tilaisuudessa IEA:n varapääjohtaja Paul Simons esittelee raportin tulokset ja suositukset. Suomen saamaa palautetta kommentoi asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen. Tuloksista keskustelee myös eri energia-aloja edustava yritys- ja asiantuntijapaneeli.

IEA:n maatutkinta käy läpi kaikki energiapolitiikan sektorit. Tällä kertaa teemoina painottuvat liikennealan päästöt, puupohjaisen biomassan rooli vähäpäästöisenä siirtymäkauden polttoaineena sekä sähkömarkkinoiden muutosten vaikutukset energian hintaan, kuluttajien osallistumiseen ja lämmön ja sähkön yhteistuotantoon. IEA on 29 OECD-maan energiajärjestö. Suomen edelliset maatutkinnat tehtiin vuosina 2013 ja 2007. Silloin Suomi sai tunnustusta politiikkavalinnoista ja kotimaisen energiantuotannon monimuotoisuudesta.

Kasvaako energia-alan yritysten innovaatiokyvykkyys Suomessa muun maailman tahdissa?

Suomessa toimivien yritysten menestyksen ratkaisee niiden kyky tuottaa maailmanmarkkinoille riittävän nopeasti kilpailukyisiä ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin, jotka syntyvät muutoksesta tai tulevaisuuden tilasta. Torstain asiantuntijapaneelin puheenjohtaja Markku Tuovinen, Senior Scientist, Lic.Sc. (Tech.), VTT:ltä muistuttaa, että yritysten erinomainen innovaatiokyvykkyys on Suomen kaltaiselle maalle elinehto. – Toteutamme energiatoimialan muutokset kilpailijamaita nopeammin, mutta ratkaisut kotimaassa ovat liiketoiminnan näkökulmasta usein demonstraatioluonteisia - iso liiketoiminta on jossain muualla, Tuovinen toteaa.

Tuovisen mukaan erinomainen innovaatiokyvykkyys Suomen olosuhteissa pitää yllä Suomen roolia edelläkävijänä, mutta voisimme olla parempiakin muuttamaan edelläkävijyyden mahdollisuuksiksi myös kansainvälisessä liiketoiminnassa.
– Miten Suomalaista innovaatiotoimintaa johdetaan ja onko meillä riittävästi kyvykkyyttä räätälöidä ratkaisuja kansainvälisille markkinoille, hän haastaa keskusteluun Suomen innovaatiopolitiikan tärkeitä taustavaikuttajia.

Energia 2018 -tapahtuma tarjoaa kolmen päivän aikana edustavan näkymän niin toimialan käytännön ratkaisuihin kuin muutoksen hallintaan ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Messualueena toimivat Tampereen messukeskuksen A- ja E-hallit. A-hallissa esitellään perinteistä energiantuotantoa ja voimalaitosten järjestelmiä, laitteita ja palveluja. E-halliin kootaan uusiutuvan, lähienergian ja kiertotalouden ratkaisuja sekä älykkäitä energiateknologioita.

Energia 360 -päälavalla E-hallissa kuullaan keynote -puheenvuoroja, miniseminaareja ja paneelikeskusteluja ajankohtaisista aiheista. Tiistaina keskitytään 23.10. teollisuuden, kiinteistöjen ja liikenteen energiatehokkuuteen. Keskiviikon 24.10. teemoja ovat kiertotalous ja kestävä yhdyskuntasuunnittelu. Torstaina 25.10. huomion kohteena ovat innovaatiot ja uudet energiateknologiat. Tarjontaa täydentävät pienempien esiintymislavojen asiantuntijapuheenvuorot.

Energia 2018 -tapahtuman toteuttaa teollisuuden ja terveyden alan tapahtumajärjestäjä Expomark, joka juhlistaa samalla omaa 30-vuotista toimintaansa korkeatasoisten erikoismessujen järjestäjänä.

Lisätietoja tapahtumasta:

Energiamessut: Nina Nurminen, myyntipäällikkö, Expomark Oy
p. 040 701 4183, nina.nurminen@expomark.fi

Median palvelut: Eevariikka Ruopas, markkinointikoordinaattori, Expomark Oy
p. 0400 545 645, eevariikka.ruopas@expomark.fi

www.energiamessut.fi

Energiamessut: Nina Nurminen, myyntipäällikkö, Expomark Oy
p. 040 701 4183, nina.nurminen@expomark.fi

Median palvelut: Eevariikka Ruopas, markkinointikoordinaattori, Expomark Oy
p. 0400 545 645, eevariikka.ruopas@expomark.fi

Energiamessut 2018
IEA:n varapääjohtaja Paul Simons
Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen

Expomark järjestää teollisuuden ja terveyden alan tapahtumia 30 vuoden kokemuksella. Toimimme yhteistyössä eri alojen tärkeimpien järjestöjen ja toimijoiden kanssa eri puolella Suomea. Tapahtumiimme liittyvät tiiviisti alan parhaat kongressit, seminaarit ja muut oheistapahtumat.

Suomen ja Euroopan rooli maailman energiakäänteessä16.10.2018 07:59Tiedote

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma Energia 2018 kokoaa Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen 23.–25.10. energia-alan keskeiset vaikuttajat, päättäjät ja eri teknologioiden edustajat. Tapahtuman aloittaa World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostama Energiapäivä, jossa edustava joukko asiantuntijoita hakee ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n raportin sähköistämässä ilmapiirissä.

Fysioterapia & Kuntoutus 2018: Ennakoiva itsehoito ylläpitää terveyttä – apuna uudenlaisia laitteita4.10.2018 14:43Tiedote

Erilaiset seuranta- ja mittauslaitteet, unen monitorointi, sykkeen ja palautumisen seuranta, kirkasvalolasit, anturat, syke- ja unimittarit, ovat biohakkeri Teemu Arinan välineitä huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Loppuun palamisen ja vatsahaavan kokenut Arina on tehnyt seurantalaitteista ja niiden hyödyntämisestä itselleen sekä oman hyvinvoinnin välineen että työn. Arina puhui torstaina päättyneillä Fysioterapia&Kuntoutus-messuilla Helsingissä.

Fysioterapia&kuntoutus 2018: Ikäihmisten kaatumisia voi ja pitää ehkäistä – fysioterapiasuosituksesta uusia keinoja28.9.2018 07:33Tiedote

”Kaatuilu ei kuulu normaaliin vanhenemiseen. Kaatumisia voi ja pitää ehkäistä”, muistuttaa erikoistutkija, FT, fysioterapeutti Saija Karinkanta UKK-instituutista. Hän esittelee Fysioterapia & kuntoutus -tapahtumassa uutta fysioterapiasuositusta kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyyn. Suositus kokoaa yhteen näytön vaikuttavista keinoista ehkäistä iäkkäiden kaatumisia ja niistä aiheutuvia vammoja.

Hyvä Ikä 2018: Sosiaalinen läsnäolo ennustaa pitkää ikää26.9.2018 07:30Tiedote

”Ihmisen tarve sosiaaliselle läsnäololle on suunnattoman suuri, ilman sitä ihmistä ei ole. Sosiaaliset suhteet vaikuttavat ja toimivat aivoissa ja kulkevat käsi kädessä ulkoisten olosuhteiden kanssa. Niiden vaikutus ihmisen elossa säilymiseen on jopa voimakkaampi kuin kuntoilun”, sanoo aivoterveyden tutkija, neurologian ja kuntoutuksen dosentti, THL:n eläkkeelle jäänyt ylilääkäri ja kirjailija Markku T. Hyyppä.

Hyvä Ikä 2018: Ikääntyville on luotava ennakkoluulottomasti erilaisia asumisen vaihtoehtoja27.6.2018 10:39Tiedote

Arvokas vanhuus on ihmisoikeus, muistuttaa Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara. Jokaisen ikääntyvän ja vanhuksen arki ja asumiseen liittyvät tarpeet ovat erilaisia, ja niihin on myös tarjottava vaihtoehtoisia ratkaisuja. ”Jokaisella tulee olla mahdollisuus hyvinvointiin, turvalliseen arkeen ja osallisuuden tunteeseen”, Lausvaara korostaa. Kotona asumisen arki ja tulevaisuus sekä omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen ovat Hyvän Iän Foorumin teemoja 3.–4. lokakuuta Helsingissä. Hyvinvointiyhteiskunnassa hyvään elämään kuuluvat olennaisesti asumisen ja elämisen ympäristöt. Millaista kotona asumisen hyvä arki on vanhuusiässä? Entä miten hyvään vanhuuteen voi omaehtoisesti varautua? ”Omista tekemisistään päättäminen, haasteista selviytyminen sekä yhteydet toisiin ihmisiin ovat perustarpeita, joiden täyttymistä ihmisen hyvinvointi edellyttää. Jokaisen omat tavoitteet, kyvyt ja toimintamahdollisuudet luovat pohjan aktiiviselle vanhuudelle”, sanoo Jyväskylän yliopiston