Energia-alalle lakonuhka työnantajan joustamattomuuden takia, työnseisaus vaikuttaisi kymmeniin voimalaitoksiin

Energia-, ICT- ja verkostoalalla alkaa lakko 26. maaliskuuta kello 6.00, ellei alan neuvotteluissa saada tulosta sitä ennen. Lakko päättyy 28.3. kello 18. Lakko vaikuttaisi kymmenien voimalaitoksen toimintaan. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL päätti antaa alalle lakkovaroituksen, koska työnantaja ei ole joustanut neuvotteluissa lainkaan.

Lakko pysäyttää työt lähes sadassa energia-alan yrityksessä ja noin 250 toimipaikassa 26. maaliskuuta, ellei alan neuvotteluissa päästä neuvottelutulokseen ennen sitä. Lakko päättyy 28. maaliskuuta kello 18.00. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on jättänyt energia-, ICT- ja verkostoalalle lakkovaroituksen tänään 9.3.2018.

– JHL päätyi vauhdittamaan neuvotteluita lakkovaroituksella, koska työnantaja on asettanut neuvotteluille liian tiukat reunaehdot. Työnantaja tyrmää täysin ehdotukset, jotka liittyvät palkkausjärjestelmän epäkohtien korjaamiseen ja luottamusmiesten aseman parantamiseen. Työnantaja ei myöskään ole valmis poistamaan kikyn tuomaa työajan pidennystä edes määräajan jälkeen, JHL perustelee lakkovaroitusta.

Lakon piirissä ovat kaikki yritykset, joissa noudatetaan sähkö-, energia-, ICT- ja verkostoalan työehtosopimusta. JHL:ään kuuluvat toimihenkilöt, jotka noudattavat Energiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimusta, pitäytyvät omissa tehtävissään eivätkä tee lakonalaista työtä.

Lisätietoja:
sopimustoimitsija Kari Lehtinen 050 566 1567
neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch 040 728 9046

JHL:n Niemi-Laine vappupuheessaan: Nuorilla pitää olla mahdollisuus vakituiseen työhön ja turvattuun tulevaisuuteen, hallitus tarjoaa vain pätkätöitä ja tynkätuloja1.5.2018 00:01Tiedote

Nuorillakin työntekijöillä on oltava mahdollisuus luotettaviin ja vakitituisiin työsuhteisiin, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii. Hallituksen viimeaikaiset kurjistamistoimet ajavat nuoria entistä syvemmälle määräaikaisten silpputyösuhteiden ja syrjäytymisen kierteeseen, Niemi-Laine sivaltaa vappupuheessaan.