Energia-alalle lakonuhka työnantajan joustamattomuuden takia, työnseisaus vaikuttaisi kymmeniin voimalaitoksiin

Energia-, ICT- ja verkostoalalla alkaa lakko 26. maaliskuuta kello 6.00, ellei alan neuvotteluissa saada tulosta sitä ennen. Lakko päättyy 28.3. kello 18. Lakko vaikuttaisi kymmenien voimalaitoksen toimintaan. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL päätti antaa alalle lakkovaroituksen, koska työnantaja ei ole joustanut neuvotteluissa lainkaan.

Lakko pysäyttää työt lähes sadassa energia-alan yrityksessä ja noin 250 toimipaikassa 26. maaliskuuta, ellei alan neuvotteluissa päästä neuvottelutulokseen ennen sitä. Lakko päättyy 28. maaliskuuta kello 18.00. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on jättänyt energia-, ICT- ja verkostoalalle lakkovaroituksen tänään 9.3.2018.

– JHL päätyi vauhdittamaan neuvotteluita lakkovaroituksella, koska työnantaja on asettanut neuvotteluille liian tiukat reunaehdot. Työnantaja tyrmää täysin ehdotukset, jotka liittyvät palkkausjärjestelmän epäkohtien korjaamiseen ja luottamusmiesten aseman parantamiseen. Työnantaja ei myöskään ole valmis poistamaan kikyn tuomaa työajan pidennystä edes määräajan jälkeen, JHL perustelee lakkovaroitusta.

Lakon piirissä ovat kaikki yritykset, joissa noudatetaan sähkö-, energia-, ICT- ja verkostoalan työehtosopimusta. JHL:ään kuuluvat toimihenkilöt, jotka noudattavat Energiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimusta, pitäytyvät omissa tehtävissään eivätkä tee lakonalaista työtä.

Lisätietoja:
sopimustoimitsija Kari Lehtinen 050 566 1567
neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch 040 728 9046

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.