Energia-alan sovintoesitys on hyväksytty, kaikki lakot peruuntuvat

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Sähköliitto ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen Energia-, ICT- ja verkostoalan työriitaan. Myös työantajia edustavat Palta ja Energiateollisuus ovat hyväksyneet esityksen. Alan työriita ratkeaa, ylityö- ja vuoronvaihtokiellot päättyvät ja suunnitellut lakot peruuntuvat välittömästi.

Työriita Energia-, ICT- ja verkostoalalla on päättynyt. Alan ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy välittömästi ja suunnitellut lakot peruuntuvat.

Sovittelija Jukka Ahtela antoi riidassa sovintoesityksen tiistaina 20. maaliskuuta. Sekä työntekijöiden että työnantajien edustajat hyväksyivät esityksen tänään 21. maaliskuuta.

Uusi sopimuskausi on 1.3.2018–31.3.2020.

Alan neuvottelut olivat pitkät ja vaikeat. JHL haki neuvotteluissa korjauksia muun muassa alan palkkausjärjestelmään ja luottamusmiesten asemaan. Näihin ratkaisussa vastataan tyydyttävästi.

– Sovintoratkaisussa edistyttiin keskeisimmissä kysymyksissä, vaikka kokonaisuus ei kovin laaja paketti olekaan, kuvailee JHL:n pääneuvottelijana toiminut sopimustoimitsija Kari Lehtinen sopua.

Palkankorotukset

• 1.5.2018 yleiskorotus 1,2 prosenttia, paikallinen erä 0,4 prosenttia.
  • 1.5.2019 yleiskorotus 1,2 prosenttia, paikallinen erä 0,5 prosenttia.

Energia-alalla työskentelee noin 3 500 JHL:n jäsentä. He tekevät muun muassa energiayhtiöissä töitä muuna muassa sähköasentajina, kaukolämpöasentajina ja voimalaitosasentajina.

Lisätietoja:
sopimustoimitsija Kari Lehtinen 050 566 1567
neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch 040 728 9046

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.