Energia-alan sovintoesitys on hyväksytty, kaikki lakot peruuntuvat

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Sähköliitto ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen Energia-, ICT- ja verkostoalan työriitaan. Myös työantajia edustavat Palta ja Energiateollisuus ovat hyväksyneet esityksen. Alan työriita ratkeaa, ylityö- ja vuoronvaihtokiellot päättyvät ja suunnitellut lakot peruuntuvat välittömästi.

Työriita Energia-, ICT- ja verkostoalalla on päättynyt. Alan ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy välittömästi ja suunnitellut lakot peruuntuvat.

Sovittelija Jukka Ahtela antoi riidassa sovintoesityksen tiistaina 20. maaliskuuta. Sekä työntekijöiden että työnantajien edustajat hyväksyivät esityksen tänään 21. maaliskuuta.

Uusi sopimuskausi on 1.3.2018–31.3.2020.

Alan neuvottelut olivat pitkät ja vaikeat. JHL haki neuvotteluissa korjauksia muun muassa alan palkkausjärjestelmään ja luottamusmiesten asemaan. Näihin ratkaisussa vastataan tyydyttävästi.

– Sovintoratkaisussa edistyttiin keskeisimmissä kysymyksissä, vaikka kokonaisuus ei kovin laaja paketti olekaan, kuvailee JHL:n pääneuvottelijana toiminut sopimustoimitsija Kari Lehtinen sopua.

Palkankorotukset

• 1.5.2018 yleiskorotus 1,2 prosenttia, paikallinen erä 0,4 prosenttia.
  • 1.5.2019 yleiskorotus 1,2 prosenttia, paikallinen erä 0,5 prosenttia.

Energia-alalla työskentelee noin 3 500 JHL:n jäsentä. He tekevät muun muassa energiayhtiöissä töitä muuna muassa sähköasentajina, kaukolämpöasentajina ja voimalaitosasentajina.

Lisätietoja:
sopimustoimitsija Kari Lehtinen 050 566 1567
neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch 040 728 9046

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Problemen med plattformsekonomin måste lösas genom precisering av arbetsavtalslagarna, kräver JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine1.5.2019 12:00:00 EESTTiedote

De nya formerna av arbete hotar arbetstagarnas rätt till inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd och företagshälsovård, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine i sitt första maj-tal. Man måste kraftigt kunna ingripa i problemen lagstiftningsvägen, eftersom en del av arbetsgivarna som verkar på plattformerna kringgår sina skyldigheter.

Hoiva-avustajien koulutus saattaa helpottaa vanhushoidon työntekijäpulaa, avustajat eivät saa korvata lähihoitajia27.3.2019 15:10:48 EETTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n ja Esperi Care –hoivaketjun väliset keskustelut ovat tuottamassa tulosta. Esperi käynnistää keväällä oppisopimuskoulutuksen, jonka tarkoituksena on kouluttaa lisää hoiva-avustajia. Alalla tarvitaan kipeästi lisää resursseja. JHL kuitenkin muistuttaa, että lähihoitajien työtehtäviä ei saa siirtää hoiva-avustajille.