Energiakaupungit ry

Energiakaupungit | Aku Aarva: Budjettiriihestä määräaikaisia päätöksiä energiakriisiä helpottamaan

Hallituksen viimeinen budjettiriihi päättyi 1.9.2022 odotettuihin uutisiin määräaikaisista toimenpiteistä, joilla hallitus pyrkii helpottamaan energian hintakehityksen aiheuttamia ongelmia erityisesti pienituloisille kotitalouksille. Energiakaupungit pitää hallituksen päätöksiä pääosin oikein kohdistettuina ja arvioi, etteivät pahimmat pelot markkinoihin puuttumisesta toteutuneet. Akuutin kriisin takia budjettiriihessä tehdyt määräaikaiset päätökset tuovat helpotusta apua eniten tarvitseville. Samaan aikaan on tärkeää varmistaa, etteivät nyt tehdyt tai tulevat päätökset heikennä kaupunkienergiayhtiöiden kykyä jatkaa välttämättömiä tulevaisuusinvestointeja.

"Hallituskaudelle on osunut jo kolme merkittävää kriisiä: koronapandemia, Venäjän sota ja viimeisimpänä energiakriisi. On perusteltua, että pienituloisille kohdistetaan tässä poikkeustilanteessa tukitoimia, jotka määräaikaisina ja tarkasti kohdennettuina tuovat helpotusta arkeen. On kuitenkin muistettava, ettei mikään ole ikuista - ei edes käynnissä oleva energiakriisi, jonka pystymme ylittämään vain yhteistyöllä. Siksi markkinoiden toimintaan pitkään vaikuttavat ja ennakoimattomat poliittiset päätökset eivät olleet tässä tilanteessa perusteltuja.

Hallituksen budjettiriihipäätösten ja yleisen markkinatilanteen ohella myös kysyntäjoustolla on suuri merkitys tulevan talven kylmimpinä viikkoina ja kuukausina erityisesti väkirikkaissa kaupungeissa", toteaa Energiakaupungit ry:n toiminnanjohtaja Aku Aarva.

Energiakaupungit pitää hyvänä, että hallitus edistää energiakriisiin liittyviä toimenpiteitä juuri EU-tasolla. Epävakaassa markkinatilanteessa kansallisten päätösten seuraukset olisivat voineet olla arvaamattomia ja aiheuttaa uusia ongelmia esimerkiksi sähkön riittävyyteen.

"Kriisi ei ole kotimaista alkuperää vaan Putinin sodasta johtuva poikkeustilanne, johon pystytään vastaamaan parhaiten yhteisesti EU-tasolla sovituilla toimenpiteillä. On myös tärkeää, että suurista tavoitteista, kuten ilmastonmuutoksen torjunnasta ja energiasiirtymästä, pidetään poikkeusaikoinakin kiinni, jotta energia-alan investoinnit eivät hyydy.

Kaupunkienergiayhtiöiden viimeisten vuosikymmenten aikana tekemät laajamittaiset investoinnit puhtaaseen ja toimitusvarmaan energiaan ovat pehmentäneet kriisiä Suomessa. Kaupunkien ja koko maan elinvoiman sekä vihreän siirtymän kannalta kriittisten investointien määrää voidaan kasvattaa ja kriisi lopulta ylittää, jos energiayhtiöiden investointikyvystä huolehditaan tekemällä harkittuja päätöksiä", painottaa toiminnanjohtaja Aku Aarva.

Hallituksen pyrkimys tilanteen vakauttamiseen ja tukea tarvitsevien tilanteen helpottamiseen ansaitsee kiitoksen. Toisaalta Energiakaupunkien näkökulmasta budjettiriihen keskeiseksi avoimeksi kysymykseksi jäi niin kutsuttujen windfall-voittojen verotuksen selvittäminen, jonka tarkemmasta aikataulusta, kohdistumisesta ja muista yksityiskohdista ei vielä saatu selkoa.

Lisätietoja:

Aku Aarva, toiminnanjohtaja, Energiakaupungit ry
aku.aarva@energiakaupungit.fi

Aku AarvatoiminnanjohtajaEnergiakaupungit ry

Toiminnanjohtaja Aku Aarvan päätehtävä on käyttää ääntä kaupunkienergiayhtiöiden puolesta yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Puh:+358414326510aku.aarva@energiakaupungit.fi

Energiakaupungit ry
00130 HELSINKI

Energiakaupungit ry on 13 kaupunkienergiayhtiön sanansaattaja valtakunnallisesti ja EU-tasolla. Edistämme avointa ja läpinäkyvää kilpailua, joka tarjoaa kuluttajille kustannustehokkaimmat ja ympäristöystävällisimmät energiaratkaisut. Toimimme energiamurroksen ytimessä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Energiakaupungit ry

Energiatrilemma: Uusi tasapaino? | Eurooppa-foorumi 202223.8.2022 09:55:32 EEST | Kutsu

Energiasta puhutaan tällä hetkellä laajasti sekä Euroopassa että Suomessa. Korkeiden hintojen ja toimitusvarmuuden aiheuttama epävarmuus ja huoli kiihdyttävät uusien energiamuotojen käyttöönottoa samalla, kun Eurooppa pyristelee irti venäläisestä fossiilisesta energiasta. Ovatko yhteiset energiamarkkinat hyödylliset tässä tilanteessa? Miten vältetään ylisääntely ja mahdollistetaan hyvä investointiympäristö? Unohdetaanko kriisin seurauksena ilmastonmuutoksen torjunta ja puhdas energia?

Kutsu: Kaupunkienergiaa ympäristöä tuhoamatta - onko se mahdollista?29.6.2022 11:33:41 EEST | Kutsu

Energiakaupungit ry kutsuu median seuraamaan keskustelua kaupunkienergian tulevaisuudesta Porin SuomiAreenan Rantalavalle maanantaina 11.7.2022 klo. 10:00-10:45. Yhteiskunnallinen keskustelu on energiamurroksen ytimessä toimiville kaupunkienergiayhtiöille keskeisen tärkeää – ja näinä aikoina keskusteltavaa riittää niin hyvässä kuin pahassa. Siksi Energiakaupungit ry päätti osallistua Porin SuomiAreenaan.

Kaupunkienergiayhtiöt johtamaan energiamurrosta - Energiakaupungit ry aloittaa toimintansa25.3.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Yhteiskunnallisen vastuunsa tuntevat kaupunkienergiayhtiöt ymmärtävät, että nopeasti muuttuva maailma edellyttää notkeutta ja aiempaa suurempaa kykyä yhteiskunnalliseen vuoropuheluun. Näiden tavoitteiden edistämiseksi 13 merkittävää kaupunkienergiayhtiötä perustivat vuoden 2022 alussa Energiakaupungit ry:n, joka toimii jäsenyhtiöidensä sanansaattajana valtakunnallisesti ja EU-tasolla.