Energiakonsernin tulos heikkeni koronan keskellä - investointitaso pidettiin kuitenkin korkeana

Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 154,9 (2019: 154,2) miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoteen oli 0,4 %. Konsernin operatiivinen tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 12,2 miljoonaa euroa (2019: 18,7), eli väheni 34,7 %. Konsernin käyttökate 41,8 miljoonaa euroa oli kuitenkin konsernin koko historian kolmanneksi paras tulos. Vuotta 2020 leimasi poikkeuksellisen lämmin säätila sekä COVID-19 viruksen aiheuttama pandemia.

Haasteellisena vuonna investoitiin rohkeasti

Suur-Savon Sähkö – konserni toteutti suunnitelmia suuremmat investoinnit vuonna 2020. Investointien kokonaismäärä konsernissa oli 85,5 miljoonaa euroa. Tämä on 20,8 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2019. Valtaosa, 69,7 miljoonaa euroa, investoitiin sähkön siirto- ja jakeluverkkoon. Uusiutuvaan energiaan investoitiin rakentamalla Pertunmaalle ja Rantasalmen aseman seudulle pellettilaitokset.

Vuoden 2020 aikana käynnistettiin lisäksi tytäryhtiö Kerienergia Oy:n savukaasulauhdutininvestointi, omalla toiminta-alueella tuulivoimahankkeiden esiselvityksiä, sekä osakkuusyhtiöiden kautta hiilidioksidivapaaseen sähköntuotantoon. Vesivoimalaitoksilla kunnostettiin osittaisella peruskorjauksella Vaajakosken kolmaskin koneikko, ja Kissakosken vesivoimalaitoksen yllättävä vaurioituminen alkuvuonna 2020 saatiin korjattua vuoden lopussa.

Konsernin varautuessa kevättalvella COVID-19 viruksen aiheuttamaan talouden epävarmuuteen, linjattiin investointitasojen ylläpidon olevan tärkeää yhteiskuntavastuun kantamista. Investointien kohdistuminen säävarmaan sähköverkkoon sekä hiilidioksidivapaaseen energiantuotantoon ovat vastuullista energiahuollon kehittämistä. Korkea investointitaso yleisen talouden heikkenemisen aikana on erityisen tärkeää investointien merkittävän työllistämisen myötä. Yhdyskunnan perusinfrastruktuuriliiketoiminta on monia muita toimialoja vähemmän suhdanneherkkää. Energiatoimialan korkea investointitaso Suomessa on ollut hyvin tärkeää äkillisten suhdannevaihteluiden haittojen tasoittamisessa.

Konserni rakensi kuluneen vuoden aikana myös organisaatioon kyvykkyyttä kouluttamalla henkilöstöä, perustamalla tulevaisuuden liiketoimintahaasteisiin vastaamiseksi uusia toimenkuvia esimerkiksi digitalisaatioon sekä hankeosaamiseen liittyen. Henkilöstön hyvinvointia tuettiin koronan aiheuttaman etätyön keskellä elämän tasapainon tukeminen -ohjelman myötä.

Poikkeuksellisen lämmin vuosi leikkasi energian kulutusta

Vuosi 2020 oli lämmitystarveluvulla laskettuna 10,5 % vuotta 2019 lämpimämpi, ja 19,0 % pitkän aikavälin keskiarvoa lämpimämpi. Lämmin säätila osittain selittää kulutetun sähkön ja kaukolämmön kulutuksen pienentynyttä tasoa.

Kaukolämmön myyntiä konsernilla oli 259 GWh (2019: 284). Konserniyhtiöiden polttoainekäyttö toiminta-alueella oli 892 GWh, josta 89,4 % on puuperäisiä polttoaineita, 8,9 % kotimaista energiaturvetta, ja fossiilisen öljyn käyttö oli ainoastaan 1,3 %. Vuosi oli ensimmäinen kalenterivuosi Puumalan aurinkolämpö- ja ilmalämpöhybridilaitoksella, jolla tuotettiin aurinkolämmöstä ja ilmalämmöstä viidenkymmenen pientalon vuotuista lämmöntarvetta vastaavan määrän lämpöä Puumalan kaukolämpöverkkoon.

Sähkön siirto- ja jakeluverkkotoiminnan myynnin volyymi oli 1 071 GWh (1 122 GWh). Lämpötilakorjattuna siirtomäärien pudotusta oli 1,5 %.

Vakaata osingonmaksua suhdanneheilahteluista huolimatta

Suur-Savon Sähkö Oyn hallitus esittää, että vuodelta 2020 jaetaan osinkoa 100,00 euroa/osake, yhteensä 7 532 400,00 euroa. Vuodelta 2019 yhtiö jakoi osinkoa 110 euroa/osake, yhteensä 8 258 640,00 euroa.

Konsernin tunnusluvut

Liikevaihto, miljoonaa euroa 154,9 154,2 148,0
Voitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja, miljoonaa euroa  12,2 18,7 18,4
Investoinnit, miljoonaa euroa 85,5 64,7 43,7
Sijoitetun pääoman tuotto % (RONA) 2,6 4,3 4,5
Omavaraisuusaste % 26,7 30,3 29,5
Henkilöstö keskimäärin 98 92 109

Suur-Savon Sähkö – konsernin näkymät kuluvalle vuodelle ovat myönteiset

Vuoden 2021 alku on ollut konsernin liiketoiminnalle erittäin myönteinen. Energiamarkkinat ovat monilla tunnusluvuilla normalisoituneet poikkeuksellisen vuoden 2020 jälkeen. Lähellä normaalilämpötiloja toteutunut alkuvuosi on vaikuttanut konsernin liiketoimintaan myönteisesti. Tammi-helmikuun tulos, sekä koko vuoden tulosennuste, ovat nousemassa budjetoitua paremmaksi.

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirto- sekä lämpöliiketoiminnasta. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian tytäryhtiö Solarigo Systems, joka tarjoaa aurinkovoimapalveluita. Konsernin ennustettu liikevaihto vuonna 2021 on noin 250 milj. euroa ja henkilöstömäärä on noin 110.

Energia-ala vahvistaa Järvi-Suomen alueen elivoimaa - Tutkimushankkeessa selvitetään vaikutuksia16.3.2021 09:29:09 EET | Tiedote

Energiakonserni Suur-Savon Sähkön toiminta perustuu vahvasti alueellisten kumppanuuksien hyödyntämiseen. 75-vuotisjuhlavuotta viettävä Suur-Savon Sähkö käynnistää Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kanssa tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä konsernin kumppanuuksien aluetaloudellisista vaikutuksista. Tutkimuksen tulokset auttavat energiakonsernia kohdistamaan toimintaansa aiempaakin enemmän toiminta-alueen elinvoiman lisäämiseen.

Suur-Savon Sähkön budjettinäkymät 2021 – energiatoimialalla uskotaan koronan aiheuttaman taantuman jälkeiseen nousuun21.12.2020 11:56:45 EET | Tiedote

Vuoden 2021 budjetointi on energiakonsernissa laadittu myönteisissä yleisen talouden näkymissä. Ennusteet näyttävät vuodelle 2020 noin 15 miljoonan euron tulosta. Huolimatta merkittävästä jättämästä budjetoituun tulokseen verrattuna, Suur-Savon Sähkö – konserni tulee kuluvana vuonna tekemään 75 vuotisen historiansa kuudenneksi parhaan tuloksen.

Siirtohintojen nousun rajoittaminen on mahdollista – mutta se pitää tehdä vastuullisesti15.10.2020 09:08:04 EEST | Blogi

Sähkön siirtohintojen nousun takana on laki toimitusvarmuuden parantamisesta. Se on pakottanut siirtoyhtiöt mittaviin säävarman verkon investointeihin, ja tätä investointitahtia kestää vielä kahdeksasta kuuteentoista vuotta, riippuen siirtoyhtiöstä. Tehokkain keino siirtohintojen nousun rajoittamiseksi olisi helpottaa toimitusvarmuuden kriteerejä. Olen varma, että suuri osa asiakkaista valitsisi hieman pidemmät sähkökatkot, jos vain saataisiin hillitymmät siirtohinnat. Ylen tuoreessa artikkelissa, 12.10.2020, on nostettu paljon hyviä asioita esille. https://yle.fi/uutiset/3-11588082 Sähkömarkkinalain myötä siirto- ja jakeluverkkotoiminnasta tehtiin kärjistetysti sanottuna rahasampo, joka sallii sitä korkeammat tuotot, mitä kalliimpia rakenteita toteuttaa säävarman verkon rakentamisessa. Väärissä käsissä tällainen mekanismi on erittäin vaarallinen. Hyvin erilaiset maasto- ja asiakastiheyden olosuhteet tekevät vaikeaksi rakentaa kaikkiin olosuhteisiin toimiva sääntelymalli. Sääntelymalli