Energiakonsernin tulos heikkeni koronan keskellä - investointitaso pidettiin kuitenkin korkeana

Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 154,9 (2019: 154,2) miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoteen oli 0,4 %. Konsernin operatiivinen tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 12,2 miljoonaa euroa (2019: 18,7), eli väheni 34,7 %. Konsernin käyttökate 41,8 miljoonaa euroa oli kuitenkin konsernin koko historian kolmanneksi paras tulos. Vuotta 2020 leimasi poikkeuksellisen lämmin säätila sekä COVID-19 viruksen aiheuttama pandemia.

Haasteellisena vuonna investoitiin rohkeasti

Suur-Savon Sähkö – konserni toteutti suunnitelmia suuremmat investoinnit vuonna 2020. Investointien kokonaismäärä konsernissa oli 85,5 miljoonaa euroa. Tämä on 20,8 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2019. Valtaosa, 69,7 miljoonaa euroa, investoitiin sähkön siirto- ja jakeluverkkoon. Uusiutuvaan energiaan investoitiin rakentamalla Pertunmaalle ja Rantasalmen aseman seudulle pellettilaitokset.

Vuoden 2020 aikana käynnistettiin lisäksi tytäryhtiö Kerienergia Oy:n savukaasulauhdutininvestointi, omalla toiminta-alueella tuulivoimahankkeiden esiselvityksiä, sekä osakkuusyhtiöiden kautta hiilidioksidivapaaseen sähköntuotantoon. Vesivoimalaitoksilla kunnostettiin osittaisella peruskorjauksella Vaajakosken kolmaskin koneikko, ja Kissakosken vesivoimalaitoksen yllättävä vaurioituminen alkuvuonna 2020 saatiin korjattua vuoden lopussa.

Konsernin varautuessa kevättalvella COVID-19 viruksen aiheuttamaan talouden epävarmuuteen, linjattiin investointitasojen ylläpidon olevan tärkeää yhteiskuntavastuun kantamista. Investointien kohdistuminen säävarmaan sähköverkkoon sekä hiilidioksidivapaaseen energiantuotantoon ovat vastuullista energiahuollon kehittämistä. Korkea investointitaso yleisen talouden heikkenemisen aikana on erityisen tärkeää investointien merkittävän työllistämisen myötä. Yhdyskunnan perusinfrastruktuuriliiketoiminta on monia muita toimialoja vähemmän suhdanneherkkää. Energiatoimialan korkea investointitaso Suomessa on ollut hyvin tärkeää äkillisten suhdannevaihteluiden haittojen tasoittamisessa.

Konserni rakensi kuluneen vuoden aikana myös organisaatioon kyvykkyyttä kouluttamalla henkilöstöä, perustamalla tulevaisuuden liiketoimintahaasteisiin vastaamiseksi uusia toimenkuvia esimerkiksi digitalisaatioon sekä hankeosaamiseen liittyen. Henkilöstön hyvinvointia tuettiin koronan aiheuttaman etätyön keskellä elämän tasapainon tukeminen -ohjelman myötä.

Poikkeuksellisen lämmin vuosi leikkasi energian kulutusta

Vuosi 2020 oli lämmitystarveluvulla laskettuna 10,5 % vuotta 2019 lämpimämpi, ja 19,0 % pitkän aikavälin keskiarvoa lämpimämpi. Lämmin säätila osittain selittää kulutetun sähkön ja kaukolämmön kulutuksen pienentynyttä tasoa.

Kaukolämmön myyntiä konsernilla oli 259 GWh (2019: 284). Konserniyhtiöiden polttoainekäyttö toiminta-alueella oli 892 GWh, josta 89,4 % on puuperäisiä polttoaineita, 8,9 % kotimaista energiaturvetta, ja fossiilisen öljyn käyttö oli ainoastaan 1,3 %. Vuosi oli ensimmäinen kalenterivuosi Puumalan aurinkolämpö- ja ilmalämpöhybridilaitoksella, jolla tuotettiin aurinkolämmöstä ja ilmalämmöstä viidenkymmenen pientalon vuotuista lämmöntarvetta vastaavan määrän lämpöä Puumalan kaukolämpöverkkoon.

Sähkön siirto- ja jakeluverkkotoiminnan myynnin volyymi oli 1 071 GWh (1 122 GWh). Lämpötilakorjattuna siirtomäärien pudotusta oli 1,5 %.

Vakaata osingonmaksua suhdanneheilahteluista huolimatta

Suur-Savon Sähkö Oyn hallitus esittää, että vuodelta 2020 jaetaan osinkoa 100,00 euroa/osake, yhteensä 7 532 400,00 euroa. Vuodelta 2019 yhtiö jakoi osinkoa 110 euroa/osake, yhteensä 8 258 640,00 euroa.

Konsernin tunnusluvut

Liikevaihto, miljoonaa euroa 154,9 154,2 148,0
Voitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja, miljoonaa euroa  12,2 18,7 18,4
Investoinnit, miljoonaa euroa 85,5 64,7 43,7
Sijoitetun pääoman tuotto % (RONA) 2,6 4,3 4,5
Omavaraisuusaste % 26,7 30,3 29,5
Henkilöstö keskimäärin 98 92 109

Suur-Savon Sähkö – konsernin näkymät kuluvalle vuodelle ovat myönteiset

Vuoden 2021 alku on ollut konsernin liiketoiminnalle erittäin myönteinen. Energiamarkkinat ovat monilla tunnusluvuilla normalisoituneet poikkeuksellisen vuoden 2020 jälkeen. Lähellä normaalilämpötiloja toteutunut alkuvuosi on vaikuttanut konsernin liiketoimintaan myönteisesti. Tammi-helmikuun tulos, sekä koko vuoden tulosennuste, ovat nousemassa budjetoitua paremmaksi.

Suur-Savon Sähkö on monialainen energiakonserni, joka vastaa sähkön siirto- ja lämpöliiketoiminnasta Päijänteen itäpuolisella Järvi-Suomen alueella. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian aurinkovoimapalveluita tarjoava tytäryhtiö Solarigo Systems. Kehitämme yhdessä kumppaneidemme kanssa Järvi-Suomea kohti hiilineutraalia ja hyvinvoivaa tietoyhteiskuntaa.​ Konsernin ennustettu liikevaihto on noin 250 milj. euroa vuonna 2021 ja henkilöstöä meillä on noin 100. sssoy.fi

Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen Lestijärvellä19.11.2021 11:04:44 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy nostaa hiilidioksidivapaan sähköntuotannon kapasiteettiaan osallistumalla 15 % omistusosuudella Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen osakkuusyhtiönsä Kymppivoima Oy:n kautta. Kokonaisuudessaan Keski-Pohjanmaalle sijoittuvasta 69 tuulivoimalan ja 455,4 MW tuotantotehon laajuisesta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona liki 200 000 MWh. Pelkästään Suur-Savon Sähkön osuus mittavan tuulivoimapuiston tuotannosta vastaa noin kymmenen tuhannen sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkön kulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuoden 2025 alkuun mennessä.

Uusi teknologia lyhentää sähkökatkoja ja pienentää sähköverkkojen kunnossapidon hiilijalanjälkeä – ”vuotuiset kustannussäästöt ovat todella merkittävät”15.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Evisio luo edellytykset drone- ja tekoälyteknologioihin perustuvalle toimintamallille, jonka ansiosta sähköverkkojen kunnossapitoa voidaan tehdä ennakoivasti ja paljon nykyistä tehokkaammin. Evisio Oy on Suur-Savon Sähkö Oy:n ja Järvi-Suomen Energia Oy:n omistama yhtiö, joka aloittaa toimintansa vuodenvaihteessa.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/2021: Konserni jatkaa vahvaa investointitasoa29.9.2021 16:55:46 EEST | Tiedote

Konsernin liikevaihto nousi tammi-elokuussa tasolle 146,7 M€ (2020: 98,3 M€). Tulos ennen tilinpäätöksiä ja veroja oli 6,2 M€ (2020: 6,8 M€). Liikevaihtoa on nostanut 1.4.2021 alkaen sähkön vähittäismyyntiyhtiö Loiste Sähkönmyynti Oy:n ostaminen Lumme Energia Oy:n sisaryhtiöksi. Yhdistetyn liiketoiminnan synergiat saadaan hyödynnettyä ensi vuonna. Aatu-myrskyn kustannukset Järvi-Suomen Energia Oy:lle juhannuksen alla nousivat hieman yli kolmeen miljoonaan euroon. Kustannuksista kaksi kolmannesta on vakiokorvauksia asiakkaille, ja yksi kolmannes verkoston korjauskustannuksia.

Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista16.6.2021 17:36:52 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.

Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä7.6.2021 14:03:07 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.