Energiakonsernin tulos heikkeni koronan keskellä - investointitaso pidettiin kuitenkin korkeana

Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 154,9 (2019: 154,2) miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoteen oli 0,4 %. Konsernin operatiivinen tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 12,2 miljoonaa euroa (2019: 18,7), eli väheni 34,7 %. Konsernin käyttökate 41,8 miljoonaa euroa oli kuitenkin konsernin koko historian kolmanneksi paras tulos. Vuotta 2020 leimasi poikkeuksellisen lämmin säätila sekä COVID-19 viruksen aiheuttama pandemia.

Haasteellisena vuonna investoitiin rohkeasti

Suur-Savon Sähkö – konserni toteutti suunnitelmia suuremmat investoinnit vuonna 2020. Investointien kokonaismäärä konsernissa oli 85,5 miljoonaa euroa. Tämä on 20,8 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2019. Valtaosa, 69,7 miljoonaa euroa, investoitiin sähkön siirto- ja jakeluverkkoon. Uusiutuvaan energiaan investoitiin rakentamalla Pertunmaalle ja Rantasalmen aseman seudulle pellettilaitokset.

Vuoden 2020 aikana käynnistettiin lisäksi tytäryhtiö Kerienergia Oy:n savukaasulauhdutininvestointi, omalla toiminta-alueella tuulivoimahankkeiden esiselvityksiä, sekä osakkuusyhtiöiden kautta hiilidioksidivapaaseen sähköntuotantoon. Vesivoimalaitoksilla kunnostettiin osittaisella peruskorjauksella Vaajakosken kolmaskin koneikko, ja Kissakosken vesivoimalaitoksen yllättävä vaurioituminen alkuvuonna 2020 saatiin korjattua vuoden lopussa.

Konsernin varautuessa kevättalvella COVID-19 viruksen aiheuttamaan talouden epävarmuuteen, linjattiin investointitasojen ylläpidon olevan tärkeää yhteiskuntavastuun kantamista. Investointien kohdistuminen säävarmaan sähköverkkoon sekä hiilidioksidivapaaseen energiantuotantoon ovat vastuullista energiahuollon kehittämistä. Korkea investointitaso yleisen talouden heikkenemisen aikana on erityisen tärkeää investointien merkittävän työllistämisen myötä. Yhdyskunnan perusinfrastruktuuriliiketoiminta on monia muita toimialoja vähemmän suhdanneherkkää. Energiatoimialan korkea investointitaso Suomessa on ollut hyvin tärkeää äkillisten suhdannevaihteluiden haittojen tasoittamisessa.

Konserni rakensi kuluneen vuoden aikana myös organisaatioon kyvykkyyttä kouluttamalla henkilöstöä, perustamalla tulevaisuuden liiketoimintahaasteisiin vastaamiseksi uusia toimenkuvia esimerkiksi digitalisaatioon sekä hankeosaamiseen liittyen. Henkilöstön hyvinvointia tuettiin koronan aiheuttaman etätyön keskellä elämän tasapainon tukeminen -ohjelman myötä.

Poikkeuksellisen lämmin vuosi leikkasi energian kulutusta

Vuosi 2020 oli lämmitystarveluvulla laskettuna 10,5 % vuotta 2019 lämpimämpi, ja 19,0 % pitkän aikavälin keskiarvoa lämpimämpi. Lämmin säätila osittain selittää kulutetun sähkön ja kaukolämmön kulutuksen pienentynyttä tasoa.

Kaukolämmön myyntiä konsernilla oli 259 GWh (2019: 284). Konserniyhtiöiden polttoainekäyttö toiminta-alueella oli 892 GWh, josta 89,4 % on puuperäisiä polttoaineita, 8,9 % kotimaista energiaturvetta, ja fossiilisen öljyn käyttö oli ainoastaan 1,3 %. Vuosi oli ensimmäinen kalenterivuosi Puumalan aurinkolämpö- ja ilmalämpöhybridilaitoksella, jolla tuotettiin aurinkolämmöstä ja ilmalämmöstä viidenkymmenen pientalon vuotuista lämmöntarvetta vastaavan määrän lämpöä Puumalan kaukolämpöverkkoon.

Sähkön siirto- ja jakeluverkkotoiminnan myynnin volyymi oli 1 071 GWh (1 122 GWh). Lämpötilakorjattuna siirtomäärien pudotusta oli 1,5 %.

Vakaata osingonmaksua suhdanneheilahteluista huolimatta

Suur-Savon Sähkö Oyn hallitus esittää, että vuodelta 2020 jaetaan osinkoa 100,00 euroa/osake, yhteensä 7 532 400,00 euroa. Vuodelta 2019 yhtiö jakoi osinkoa 110 euroa/osake, yhteensä 8 258 640,00 euroa.

Konsernin tunnusluvut

Liikevaihto, miljoonaa euroa 154,9 154,2 148,0
Voitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja, miljoonaa euroa  12,2 18,7 18,4
Investoinnit, miljoonaa euroa 85,5 64,7 43,7
Sijoitetun pääoman tuotto % (RONA) 2,6 4,3 4,5
Omavaraisuusaste % 26,7 30,3 29,5
Henkilöstö keskimäärin 98 92 109

Suur-Savon Sähkö – konsernin näkymät kuluvalle vuodelle ovat myönteiset

Vuoden 2021 alku on ollut konsernin liiketoiminnalle erittäin myönteinen. Energiamarkkinat ovat monilla tunnusluvuilla normalisoituneet poikkeuksellisen vuoden 2020 jälkeen. Lähellä normaalilämpötiloja toteutunut alkuvuosi on vaikuttanut konsernin liiketoimintaan myönteisesti. Tammi-helmikuun tulos, sekä koko vuoden tulosennuste, ovat nousemassa budjetoitua paremmaksi.

Suur-Savon Sähkö on järvisuomalainen energiakonserni, joka vastaa sähkön siirto- sekä lämpöliiketoiminnasta Päijänteen itäpuolisella Järvi-Suomen alueella. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa ja Ruotsissa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiö Lumme Energia ja aurinkovoimapalveluita tarjoava Solarigo Systems. Konsernin liikevaihto on yli 350 milj. euroa ja henkilöstömäärä noin 120 henkilöä.

Toiminta-alueen sähkönsiirto alhaisimmillaan koko 2000-luvulla22.3.2024 10:08:57 EET | Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin alkuvuosi 2023 laski sähkönsiirtomäärää, joka jäi alhaisimmaksi koko 2000-luvulla. Investoinnit sähkönsiirtoverkon toimitusvarmuuden parantamiseksi pysyivät edelleen korkealla tasolla. Lämpöliiketoiminnan kannattavuuteen vaikutti heikentävästi energian, polttoaineiden ja kuljetuskustannusten nousu. Kohonneita kustannuksia ei kuitenkaan siirretty täysimääräisesti hintoihin, vaan ne jäivät yhtiön maksettaviksi. Sähköntuotannon volyymi kasvoi edellisvuodesta noin 27 prosentilla, johtuen pääosin Olkiluoto 3 tuotannon käynnistymisestä. Sähkön markkinahinnat laskivat merkittävästi edellisestä vuodesta, millä oli suurin vaikutus siihen, että sähkön tuotannon tulos jäi tappiolliseksi.

Osavuosikatsaus 1-8/2023: Lämmin säätila vähentänyt energiankulutusta28.9.2023 10:17:45 EEST | Tiedote

Kulunut vuosi on ollut 8,1 % normaalia selvästi lämpimämpi, mikä on yhdessä energiakriisin aikana terävöityneen energiansäästön kanssa leikannut energiankulutusta merkittävästi. Perusliiketoiminnan ollessa energian siirtoa ja myyntiä, volyymin pieneneminen vaikuttaa suoraan taloudelliseen suoritukseen. Konsernin liikevaihto tammi-elokuussa on ollut 293 M€ (2022: 220,4 M€). Liikevaihto nousi energiakriisin aikana syntyneiden sähkön loppuasiakassopimusten korkeammasta hintatasosta. Käyttökate oli 25,2 M€ (2022: 29,1 M€) ja liikevoitto 7 M€ (2022: 12,3 M€).