Energiansäästötoimet tepsivät – megawattiluokan sähkönsäästöä marketeissa

S-ryhmä ilmoitti viime syksynä energiansäästötalkoiden alkaessa laskevansa yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa asteella. Kodeissa tarvitaan sähköä etenkin aamuisin ja alkuillasta, ja siksi S-ryhmässä päätettiin tehdä lisätoimia juuri huippukulutushetkissä toimipaikkojen valaistusta ja ilmanvaihtoa säätämällä. Lisätoimien ansiosta S-ryhmän marketeissa onnistuttiin säästämään loppuvuodesta noin 4,5 prosenttia sähköenergiaa ja joillain alueilla jopa lähes 8 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kulutukseen.
Aamuisin sähkönkulutuksen valtakunnallisina huippuaikoina on voitu joustaa jopa 4,2 prosenttia sähkötehossa edelliseen vuoteen verrattuna. Tarkastelujaksona näissä luvuissa on käytetty joulukuuta 2022 ja luvut koskevat S-ryhmän marketteja läpi Suomen.
”Energiatehokkuus on toimipaikoissamme jo viime vuosien uudistusten myötä hiottu varsin tehokkaaksi, mutta uusilla lisätoimilla olemme saaneet nipistettyä kulutusta vieläkin pienemmäksi. Erityisen tärkeää on kyky joustaa, jos sähköpula uhkaisi Suomea. Olemme hioneet toimintamalleja tähän yhdessä myymälöidemme kanssa”, sanoo energiaohjauksen päällikkö Matti Loukkola S-ryhmästä.
“Syksyn energiansäästötalkoihin lähdettiin varautumismielessä, mutta oppeja sähkönkulutuksen joustosta voimme todennäköisesti hyödyntää jatkossakin. Vaikka energiakriisi väistyisi, sähkönkulutuksen kysyntäjousto voi esimerkiksi tarjota mahdollisuuksia säästää sähkökuluissa", arvioi Loukkola
S-ryhmä lähti loppuvuodesta mukaan kantaverkkoyhtiö Fingridin niin sanottuun ennakkovaroitusrinkiin, jolla pyritään ehkäisemään uhkaavaa sähköpulaa ennakkoon annettavien varoitusten avulla. Tällöin myymälöissä otettaisiin tilapäiseen käyttöön varavoimakoneita tai porrastettaisiin suurtehoisten laitteiden, kuten grillien tai uunien, käyttöä.
Ylimääräisiä energiansäästötoimia otettiin käyttöön kaikissa S-ryhmän toimipaikoissa syksyllä. Myös hotellit, ravintolat ja liikenneasemat ja muut toimipaikat sitoutuivat laskemaan lämpötilaa astetta alemmas, säätämään ilmanvaihdon tehoa sekä tekemään muita kiinteistökohtaisia toimia ja kannustamaan asiakkaita energiansäästötalkoisiin.
S-ryhmän energiankulutus on vähentynyt yli 40 prosenttia vuodesta 2010. Energiatehokkuuteen ovat vaikuttaneet ovellisiin ja ympäristöystävällisempää kylmäainetta käyttäviin kylmälaitteisiin siirtyminen, LED-valaistus sekä lämpöpumppujen, aurinkopaneelien ja maalämpöratkaisujen hyödyntäminen. Yhä useampi myymälä myös lämpenee kylmälaitteista syntyneen hukkalämmön avulla. Sähkösyöpöistä yksittäisistä kylmäkalusteista on pyritty luopumaan. S-ryhmän omalla uusiutuvalla energialla, eli tuuli- ja aurinkovoimalla, tuotetun sähkön määrä kattaa valtaosan kaupparyhmän sähkön kulutuksesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matti Loukkola, energiaohjauksen päällikkö, S-ryhmä matti.loukkola(at)sok.fi, puh. 050 346 2823
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Pääsiäisen ykkösherkku on mämmi – nuorilla suklaa29.3.2023 08:20:54 EEST | Tiedote
S-ryhmä selvitti suosituimpia pääsiäisherkkuja sekä kyselytutkimuksella että edellisvuoden myyntidatasta. Tulos on selvä: pääsiäisen ykkösherkku on mämmi. Asiakkailta kysyttäessä selkeä kakkosherkku on suklaa, mutta viime vuoden pääsiäistä edeltävien viikkojen myynnin volyymia tarkastellessa mämmin ja suklaan väliin kiilaavat rahka ja lohi. Pääsiäisruoissa näkyy sukupolvieroa: vanhemmat ikäluokat vaalivat vahvemmin perinteisiä ruokia, nuoremmat kokeilevat myös uutta.
Paperittoman asioinnin valitsemisella suuri vaikutus: kuittipaperia säästyy satoja kilometrejä kuukaudessa27.3.2023 08:01:09 EEST | Tiedote
Ranskassa automaattisesti tulostettavat paperikuitit ovat pian historiaa. Myös Suomessa yhä useampi asiakas valitsee sähköisen kuitin paperikuitin sijaan tai sen lisäksi, S-ryhmän asiakasdatasta selviää.
S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on julkaistu: ”Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa pidemmälle”23.3.2023 14:09:47 EET | Tiedote
Huoltovarmuus, huoli toimeentulosta ja energiakriisi leimasivat poikkeuksellista vuotta 2022. Samalla S-ryhmä jatkoi vastuullisuusohjelmansa pitkän aikavälin tavoitteiden edistämistä. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on nyt julkaistu.
Suomalaiset arvioivat S-ryhmän ketjuineen jälleen alojensa vastuullisimmiksi brändeiksi21.3.2023 12:33:43 EET | Tiedote
S-ryhmä ja sen ketjubrändit pärjäsivät hienosti Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Kun suomalaisilta kysytään, S-ryhmä koetaan vastuullisimmaksi brändiksi kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä ja myös ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki äänestettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan. Vuosittainen Sustainable Brand Index on Euroopan laajin kuluttajien vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus.
Nyt laskee ruoan hinta – S-ryhmän myymälöissä uudet halvemmat hinnat lähes 400 Xtra-tuotteelle21.3.2023 08:00:08 EET | Tiedote
Ruoan hinnan nousu on koskettanut suomalaisia ja moni on joutunut muuttamaan ostokäyttäytymistään säästääkseen arkisissa ruokamenoissa. S-ryhmä haluaa tiukassakin taloustilanteessa mahdollistaa asiakasomistajilleen mahdollisimman edullisen ostoskorin, ja tässä kaupan omilla merkeillä on tärkeä rooli. Huomisesta alkaen kaikkien lähes neljännsadan jo ennestään edullisen Xtra-tuotteen hintaa lasketaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme