Energiapihit infrapunasäteet lämmittävät nyt suomalaisiakin

Sisätilojen lämmittäminen infrapunasäteillä lisääntyy – eikä pelkästään saunassa tai terassilla. Uusi infrapunasäteilyllä lämmittämisen keksintö lupaa peräti 30 prosentin säästön energiakustannuksiin. Maailmalla jo suositun lämmitystavan odotetaan innostavan rakentajia ja remontoijia myös Suomessa.

Suomeen on rantautunut uusi sisätilojen lämmittämisen tapa, joka perustuu pääosin infrapunasäteilyyn. Seinän, lattian tai katon sisään asennettava lämmityskalvo lämmittää pelkän ilman sijaan pintoja ja kappaleita, esimerkiksi huoneen seinää ja tilassa olevia ihmisiä.

Infrapunasäteilyä tuottavan Caleo-nimisen järjestelmän on arvioitu lohkaisevan noin 30 prosenttia energiakustannuksista, kun sitä verrataan perinteiseen, sähköllä toimivaan lattialämmitykseen.

Kalvo lämmittää piilossa

Infrapunasäteiden lämmittävä vaikutus on suomalaisille tuttu infrapunasaunoista. Säteet laajentavat elimistössä verisuonia, stimuloivat verenkiertoa ja lämmittävät koko kehoa. Turvallisten säteiden avulla saadaan aikaiseksi lämmön tuntu alhaisemmassa lämpötilassa.

Tähän periaatteeseen perustuu myös asumis- ja työkäyttöön tarkoitettujen tilojen lämmittämiseen kehitetty kiinteä järjestelmä. Siinä ohut, nanoteknologiaa hyödyntävä kalvo tuottaa lämpöä pääosin infrapunasäteiden avulla.

Kalvo asennetaan pinnoitteen alle lattiaan, seinään tai kattoon. Vähäisen energiakulutuksen vuoksi kalvo voidaan yhdistää verkkovirran ohella myös vaikkapa aurinkopaneeleihin.

Infrapunalämmitys soveltuu koteihin, mökkeihin, toimistorakennuksiin ja teollisuuslaitoksiin. Järjestelmä voidaan asentaa helposti niin uudis- kuin saneerauskohteisiin.

Suomessakin aletaan lämmetä infrapunalle

Infrapunasäteisiin perustuvaa Caleo-lämmitysjärjestelmää on käytetty ulkomailla jo vuosia.

– Odotamme järjestelmän saavan suosiota myös meillä Suomessa helppouden, edullisen kokonaishinnan ja energiatehokkuuden ansiosta, sanoo Marko Buck Caleoni Oy:stä.

Caleoni Oy tuo maahaan etelä-korealaisen BVF Heating Systemin kehittämää järjestelmää.

Marko Buck
Caleoni Oy
marko.buck@bvfheating.fi
www.bvfheating.fi

Maahantuojan edustaja Marko Buck

Kotimainen Ole.Fit on ollut jo kaksi vuotta Suomen nopeimmin kasvava kuntosaliketju – konsepti kiinnostaa ulkomaillakin1.2.2019 08:15:00Tiedote

Kotimainen kuntosaliyritys Fit Global Oy on kasvanut kahdessa vuodessa kolmen perustajansa ideasta noin kolmenkymmenen toimipaikan Ole.Fit-lisenssikuntosaliketjuksi. Kilpaillulla ja riskialttiilla alalla menestyy, kun tarjoaa kuntosaliyrittäjille kokonaisvaltaisen aloituspaketin ja jatkuvaa tukea sekä omaa päätäntävaltaa, sanoo Fit Globalin hallituksen puheenjohtaja Tomi Peltonen.

Seinäkiipeily kasvoi kaikenikäisten harrastukseksi ja olympialajiksi – Kiipeilyareena avaa boulderointihallin Kalasatamaan17.9.2018 09:37:31Tiedote

Helsingin Salmisaaren Kiipeilyareena on Suomen tunnetuin sisäkiipeilypaikka. Seinäkiipeilyn suosio on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla. Tänään kiipeilijöitä voivat olla niin lastenlasten kanssa harrastavat isovanhemmat kuin olympialaisiin tähtäävät nuoret kiipeilijälupaukset. Kiipeilyareena avaa uuden toimipisteen Helsingin Kalasatamaan.