Energiapihit infrapunasäteet lämmittävät nyt suomalaisiakin

Sisätilojen lämmittäminen infrapunasäteillä lisääntyy – eikä pelkästään saunassa tai terassilla. Uusi infrapunasäteilyllä lämmittämisen keksintö lupaa peräti 30 prosentin säästön energiakustannuksiin. Maailmalla jo suositun lämmitystavan odotetaan innostavan rakentajia ja remontoijia myös Suomessa.

Suomeen on rantautunut uusi sisätilojen lämmittämisen tapa, joka perustuu pääosin infrapunasäteilyyn. Seinän, lattian tai katon sisään asennettava lämmityskalvo lämmittää pelkän ilman sijaan pintoja ja kappaleita, esimerkiksi huoneen seinää ja tilassa olevia ihmisiä.

Infrapunasäteilyä tuottavan Caleo-nimisen järjestelmän on arvioitu lohkaisevan noin 30 prosenttia energiakustannuksista, kun sitä verrataan perinteiseen, sähköllä toimivaan lattialämmitykseen.

Kalvo lämmittää piilossa

Infrapunasäteiden lämmittävä vaikutus on suomalaisille tuttu infrapunasaunoista. Säteet laajentavat elimistössä verisuonia, stimuloivat verenkiertoa ja lämmittävät koko kehoa. Turvallisten säteiden avulla saadaan aikaiseksi lämmön tuntu alhaisemmassa lämpötilassa.

Tähän periaatteeseen perustuu myös asumis- ja työkäyttöön tarkoitettujen tilojen lämmittämiseen kehitetty kiinteä järjestelmä. Siinä ohut, nanoteknologiaa hyödyntävä kalvo tuottaa lämpöä pääosin infrapunasäteiden avulla.

Kalvo asennetaan pinnoitteen alle lattiaan, seinään tai kattoon. Vähäisen energiakulutuksen vuoksi kalvo voidaan yhdistää verkkovirran ohella myös vaikkapa aurinkopaneeleihin.

Infrapunalämmitys soveltuu koteihin, mökkeihin, toimistorakennuksiin ja teollisuuslaitoksiin. Järjestelmä voidaan asentaa helposti niin uudis- kuin saneerauskohteisiin.

Suomessakin aletaan lämmetä infrapunalle

Infrapunasäteisiin perustuvaa Caleo-lämmitysjärjestelmää on käytetty ulkomailla jo vuosia.

– Odotamme järjestelmän saavan suosiota myös meillä Suomessa helppouden, edullisen kokonaishinnan ja energiatehokkuuden ansiosta, sanoo Marko Buck Caleoni Oy:stä.

Caleoni Oy tuo maahaan etelä-korealaisen BVF Heating Systemin kehittämää järjestelmää.

Marko Buck
Caleoni Oy
marko.buck@bvfheating.fi
www.bvfheating.fi

Maahantuojan edustaja Marko Buck

Liikkumattomuudesta miljardien kulut joka vuosi: Veronkorotukset iskevät liikunnan harrastajiin8.4.2024 15:00:07 EEST | Tiedote

Arvonlisäveron korotukset ja siitä aiheutuva hintojen nousu uhkaavat laskea liikuntaa harrastavien määrää. Suomalaisten liikkumattomuus tulee jo nyt yhteiskunnalle kalliiksi, sillä UKK-instituutin tekemän tutkimuksen mukaan liikkumattomuuden hintalappu on 3,2 miljardia euroa vuodessa. Summa koostuu muun muassa tuloverojen menetyksestä, ikääntyneiden laitoshoidon, työkyvyttömyyden, ennenaikaisten kuolemien, terveyspalvelujen käytön, sairauspoissaolojen ja lääkkeiden kustannuksista.

Meriseikkailuja ja maailmanennätyksiä – soutajalegendat Jari Saario ja Joonas Kuivalainen ottavat osaa LOL Expo 2024 -messutapahtumaan25.3.2024 15:02:17 EET | Tiedote

Kaksi soutajalegendaa, Jari Saario ja Joonas Kuivalainen, saapuvat huhtikuun 4. päivänä järjestettävään LOL Expo 2024 –liikunta- ja hyvinvointitapahtumaan Wanhaan Satamaan. Saario esittelee messuilla legendaarisen veneensä ja kertoo soutu-urakoistaan Atlantin yli Kuivalaisen tavoitellessa tapahtumassa minuutin sisäsoudun maailmanennätystä.