Motiva Oy

Energiatehokas ilmanvaihto tuo teollisuudelle säästöjä ja työviihtyvyyttä

Tehtaissa hyvä ja toimiva ilmanvaihto on peruslähtökohta tehokkaalle energiankäytölle ja terveyttä edistäville työolosuhteille. Teollisuudessa on paljon tehostettua ilmanvaihtoa vaativaa toimintaa ja vanhoja kiinteistöjä, joiden ilmanvaihdosta löytyy reilusti energiansäästöpotentiaalia ja korjattavaa.

Suomessa on lähes 70 000 teollisuuskiinteistöä, jotka haukkaavat jopa kolmasosan koko Suomen lämmönkäytöstä. Tehostamalla teollisuuskiinteistöjen ilmanvaihdon energiankäyttöä on Suomessa mahdollista saavuttaa merkittäviä kansallisen tason energiansäästöjä. Yksittäisessä kiinteistössä iso osa energiankäytöstä kuluu ilmanvaihtoon.

Toiminnaltaan ja energiatehokkuudeltaan heikko ilmanvaihto on erityisesti monien vanhojen teollisuuskiinteistöjen vitsaus. Valtaosassa teollisuuskiinteistöjä on käytössä koneellinen ilmanvaihto, mutta sen toiminta ei usein vastaa tarvetta.

– Tuotantotilat, -tavat ja -määrät ovat saattaneet muuttua useaan kertaan vuosien varrella, eikä ilmanvaihto kokonaisuutena toimi enää tarkoituksenmukaisesti. Ilmanvaihto ei ole mitoitettu oikein nykyiselle käytölle ja poistoilman lämmöntalteenotto saattaa puuttua, sanoo Motivan johtava asiantuntija Ilkka Hippinen.

Ilmanvaihto- ja lämmöntalteenottoratkaisut ovat myös kehittyneet vuosien varrella. Älykkäät automaatiojärjestelmät ja laiteratkaisut tuovat uusia mahdollisuuksia ilmanvaihtojärjestelmien ohjaukseen ja energiatehokkuuden parantamiseen.

Hyvä ilmanvaihto on tärkeä työterveystekijä, joka korostuu erityisesti ilmanvaihdoltaan haastavissa teollisuuskohteissa kuten esimerkiksi valimoissa, konepajoissa ja maalaamoissa. Jos ilmanvaihto toimii puutteellisesti, työntekijät altistuvat tuotannossa syntyville ilman epäpuhtauksille. Tällaisia ovat esimerkiksi hitsauskaasut, hiontapöly tai erilaiset kemikaalit.

– Toiminnaltaan ja energiankäytöltään tarkoituksenmukainen ilmanvaihto vaikuttaa myös ratkaisevasti työskentelyolosuhteisiin ja sitä kautta työhyvinvointiin ja tuottavuuteen. Samalla se vaikuttaa kiinteistön rakenteiden kuntoon sekä lopputuotteen laatuun, toteaa Hippinen.

Motiva on käynnistänyt hankkeen, jossa etsitään ratkaisuja teollisuuskiinteistöjen ilmanvaihdon energiatehokkuuden parantamiseen.  Hankkeessa pureudutaan erilaisten tuotantotilojen ilmanvaihdon tarpeisiin ja energiatehokkuushaasteisiin sekä tuotetaan käytännönläheisiä ohjeita, miten ilmanvaihto on mahdollista toteuttaa energiatehokkaasti. Motivan koordinoimaan hankkeeseen osallistuvat Beckhoff Automation Oy, Corenso United Oy Ltd, Nokian Renkaat Oyj, Retermia Oy, TECA Oy ja Valmet Technologies Oy. Kesällä 2016 käynnistynyt hanke päättyy keväällä 2017.

Lisätietoja:
Motiva Oy, johtava asiantuntija Ilkka Hippinen, puh. 050 354 1110, ilkka.hippinen@motiva.fi, www.motiva.fi

Motiva Oy
Urho Kekkosen katu 4-6

09 6122 5000http://www.motiva.fi

Motiva Oy on valtion omistama asiantuntijayritys, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Toteutamme yhteiskunnallisesti vaikuttavia hankkeita, jotka rakentavat kestävää tulevaisuutta. Asiakkaitamme ovat valtionhallinto, yritykset ja kunnat. www.motiva.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Motiva Oy