Energiatehokkuus ja ravinnepäästöjen vähentäminen painopisteinä HSY:n jätevedenpuhdistuksen kehittämisessä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n sarjassaan seitsemäs pääkaupunkiseudun jätevedenpuhdistusraportti tarjoaa tietoa Suomen kahden suurimman jätevedenpuhdistamon toiminnasta ja puhdistustehokkuudesta vuonna 2017. Se tarjoaa myös kattavan kuvan uusimmista jätevedenpuhdistuksen kehittämishankkeista pääkaupunkiseudulla.

jätevedenpuhdistuksen viemäröintialue (HSY)

Pääkaupunkiseudun jätevedet puhdistetaan Helsingin Viikinmäessä ja Espoon Suomenojalla sijaitsevissa HSY:n jätevedenpuhdistamoissa. Pääpaino puhdistusprosessin kehittämisessä on ravinteiden poiston tehostamisessa ja ravinteiden talteenotossa. Fosforin talteenottoa eli RAVITA-prosessia pilotoitiin ympäristöministeriön RAKI-rahoituksella ja edelleen jatkuva hanke sai vuonna 2017 hallituksen kärkihanke-statuksen.

Puhdistamoiden energiankulutuksen seurantaa kehitettiin energiatuotannon tehostamisen lisäksi. Vuonna 2017 Viikinmäen jätevedenpuhdistamon sähköenergian tuotanto oli laitoksen historian suurinta ja puhdistamo onkin 90-prosenttisesti omavarainen 36 gigawattitunnin tuotannollaan. Suomenojan puhdistamon tuottaman biokaasun määrä oli 4,5 miljoonaa kuutiometriä vuonna 2017. Gasum Oy jalostaa Suomenojalla tuotetusta biokaasusta liikennepolttoainetta.

Puhdistamoiden fosforikuormitus laski mutta typpikuormitus nousi sateisesta loppuvuodesta johtuen

Puhdistamoiden yhteistulokset kuitenkin alittivat lupamääräykset sekä niitä tiukemman ja vaikutuksiltaan ohjaavamman HSY:n hallituksen asettaman toiminnallisen tavoitetason ravinteiden poistolle. Viikinmäen ja Suomenojan jätevedenpuhdistamoiden yhteenlaskettu tulovirtaama oli vuonna 2017 noin 146 miljoonaa kuutiometriä. Virtaama kasvoi 7 prosenttia viime syksyn poikkeuksellisen runsaiden sateiden vuoksi.

Ravinnekuormitus puhdistamoilta mereen oli 1 115 tonnia typpeä ja 31 tonnia fosforia. Typpikuormitus mereen oli 8,6 prosenttia edellistä vuotta suurempi, kun taas fosforikuormitus laski 32 tonnista 31 tonniin. Typpikuormituksen kasvu oli kuitenkin maltillinen, kun huomioidaan poikkeuksellisen kylmät ja runsaat sateet loka-joulukuussa, jotka vaikuttivat biologiseen typenpoistoon.

Viikinmäen puhdistamo täytti kaikki ympäristöluvan määräykset. Syksyn runsaat sateet aiheuttivat loppuvuodesta Suomenojan puhdistamolla vähäisen lupamääräysten ylityksen biologisen hapenkulutuksen ja fosforin osalta. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut puhdistetun jäteveden puhtauteen, sen pitoisuudet olivat selkeästi alle lupamääräysrajan. Jätevettä käsiteltiin syksyllä Suomenojalla yli puolet enemmän kuin edellisenä vuonna vastaavana aikana.

Faktalaatikko:

Lisätietoja medialle:

jätevedenpuhdistuksen osastonjohtaja Mari Heinonen, puh. 050 320 3909
vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

jätevedenpuhdistuksen viemäröintialue (HSY)
Näkymä saaristosta pääkaupunkiseudulla (kuva:HSY)

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti

Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla8.5.2019 10:32:15 EESTTiedote

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.20197.5.2019 12:21:49 EESTTiedote

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.