Energiatehokkuus ja ravinnepäästöjen vähentäminen painopisteinä HSY:n jätevedenpuhdistuksen kehittämisessä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n sarjassaan seitsemäs pääkaupunkiseudun jätevedenpuhdistusraportti tarjoaa tietoa Suomen kahden suurimman jätevedenpuhdistamon toiminnasta ja puhdistustehokkuudesta vuonna 2017. Se tarjoaa myös kattavan kuvan uusimmista jätevedenpuhdistuksen kehittämishankkeista pääkaupunkiseudulla.

jätevedenpuhdistuksen viemäröintialue (HSY)

Pääkaupunkiseudun jätevedet puhdistetaan Helsingin Viikinmäessä ja Espoon Suomenojalla sijaitsevissa HSY:n jätevedenpuhdistamoissa. Pääpaino puhdistusprosessin kehittämisessä on ravinteiden poiston tehostamisessa ja ravinteiden talteenotossa. Fosforin talteenottoa eli RAVITA-prosessia pilotoitiin ympäristöministeriön RAKI-rahoituksella ja edelleen jatkuva hanke sai vuonna 2017 hallituksen kärkihanke-statuksen.

Puhdistamoiden energiankulutuksen seurantaa kehitettiin energiatuotannon tehostamisen lisäksi. Vuonna 2017 Viikinmäen jätevedenpuhdistamon sähköenergian tuotanto oli laitoksen historian suurinta ja puhdistamo onkin 90-prosenttisesti omavarainen 36 gigawattitunnin tuotannollaan. Suomenojan puhdistamon tuottaman biokaasun määrä oli 4,5 miljoonaa kuutiometriä vuonna 2017. Gasum Oy jalostaa Suomenojalla tuotetusta biokaasusta liikennepolttoainetta.

Puhdistamoiden fosforikuormitus laski mutta typpikuormitus nousi sateisesta loppuvuodesta johtuen

Puhdistamoiden yhteistulokset kuitenkin alittivat lupamääräykset sekä niitä tiukemman ja vaikutuksiltaan ohjaavamman HSY:n hallituksen asettaman toiminnallisen tavoitetason ravinteiden poistolle. Viikinmäen ja Suomenojan jätevedenpuhdistamoiden yhteenlaskettu tulovirtaama oli vuonna 2017 noin 146 miljoonaa kuutiometriä. Virtaama kasvoi 7 prosenttia viime syksyn poikkeuksellisen runsaiden sateiden vuoksi.

Ravinnekuormitus puhdistamoilta mereen oli 1 115 tonnia typpeä ja 31 tonnia fosforia. Typpikuormitus mereen oli 8,6 prosenttia edellistä vuotta suurempi, kun taas fosforikuormitus laski 32 tonnista 31 tonniin. Typpikuormituksen kasvu oli kuitenkin maltillinen, kun huomioidaan poikkeuksellisen kylmät ja runsaat sateet loka-joulukuussa, jotka vaikuttivat biologiseen typenpoistoon.

Viikinmäen puhdistamo täytti kaikki ympäristöluvan määräykset. Syksyn runsaat sateet aiheuttivat loppuvuodesta Suomenojan puhdistamolla vähäisen lupamääräysten ylityksen biologisen hapenkulutuksen ja fosforin osalta. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut puhdistetun jäteveden puhtauteen, sen pitoisuudet olivat selkeästi alle lupamääräysrajan. Jätevettä käsiteltiin syksyllä Suomenojalla yli puolet enemmän kuin edellisenä vuonna vastaavana aikana.

Faktalaatikko:

Lisätietoja medialle:

jätevedenpuhdistuksen osastonjohtaja Mari Heinonen, puh. 050 320 3909
vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

jätevedenpuhdistuksen viemäröintialue (HSY)
Näkymä saaristosta pääkaupunkiseudulla (kuva:HSY)

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä