Energiatehokkuus ja ravinnepäästöjen vähentäminen painopisteinä HSY:n jätevedenpuhdistuksen kehittämisessä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n sarjassaan seitsemäs pääkaupunkiseudun jätevedenpuhdistusraportti tarjoaa tietoa Suomen kahden suurimman jätevedenpuhdistamon toiminnasta ja puhdistustehokkuudesta vuonna 2017. Se tarjoaa myös kattavan kuvan uusimmista jätevedenpuhdistuksen kehittämishankkeista pääkaupunkiseudulla.

jätevedenpuhdistuksen viemäröintialue (HSY)

Pääkaupunkiseudun jätevedet puhdistetaan Helsingin Viikinmäessä ja Espoon Suomenojalla sijaitsevissa HSY:n jätevedenpuhdistamoissa. Pääpaino puhdistusprosessin kehittämisessä on ravinteiden poiston tehostamisessa ja ravinteiden talteenotossa. Fosforin talteenottoa eli RAVITA-prosessia pilotoitiin ympäristöministeriön RAKI-rahoituksella ja edelleen jatkuva hanke sai vuonna 2017 hallituksen kärkihanke-statuksen.

Puhdistamoiden energiankulutuksen seurantaa kehitettiin energiatuotannon tehostamisen lisäksi. Vuonna 2017 Viikinmäen jätevedenpuhdistamon sähköenergian tuotanto oli laitoksen historian suurinta ja puhdistamo onkin 90-prosenttisesti omavarainen 36 gigawattitunnin tuotannollaan. Suomenojan puhdistamon tuottaman biokaasun määrä oli 4,5 miljoonaa kuutiometriä vuonna 2017. Gasum Oy jalostaa Suomenojalla tuotetusta biokaasusta liikennepolttoainetta.

Puhdistamoiden fosforikuormitus laski mutta typpikuormitus nousi sateisesta loppuvuodesta johtuen

Puhdistamoiden yhteistulokset kuitenkin alittivat lupamääräykset sekä niitä tiukemman ja vaikutuksiltaan ohjaavamman HSY:n hallituksen asettaman toiminnallisen tavoitetason ravinteiden poistolle. Viikinmäen ja Suomenojan jätevedenpuhdistamoiden yhteenlaskettu tulovirtaama oli vuonna 2017 noin 146 miljoonaa kuutiometriä. Virtaama kasvoi 7 prosenttia viime syksyn poikkeuksellisen runsaiden sateiden vuoksi.

Ravinnekuormitus puhdistamoilta mereen oli 1 115 tonnia typpeä ja 31 tonnia fosforia. Typpikuormitus mereen oli 8,6 prosenttia edellistä vuotta suurempi, kun taas fosforikuormitus laski 32 tonnista 31 tonniin. Typpikuormituksen kasvu oli kuitenkin maltillinen, kun huomioidaan poikkeuksellisen kylmät ja runsaat sateet loka-joulukuussa, jotka vaikuttivat biologiseen typenpoistoon.

Viikinmäen puhdistamo täytti kaikki ympäristöluvan määräykset. Syksyn runsaat sateet aiheuttivat loppuvuodesta Suomenojan puhdistamolla vähäisen lupamääräysten ylityksen biologisen hapenkulutuksen ja fosforin osalta. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut puhdistetun jäteveden puhtauteen, sen pitoisuudet olivat selkeästi alle lupamääräysrajan. Jätevettä käsiteltiin syksyllä Suomenojalla yli puolet enemmän kuin edellisenä vuonna vastaavana aikana.

Faktalaatikko:

Lisätietoja medialle:

jätevedenpuhdistuksen osastonjohtaja Mari Heinonen, puh. 050 320 3909
vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

jätevedenpuhdistuksen viemäröintialue (HSY)
Näkymä saaristosta pääkaupunkiseudulla (kuva:HSY)

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja