Energiakaupungit ry

Energiatrilemma: Uusi tasapaino? | Eurooppa-foorumi 2022

Energiasta puhutaan tällä hetkellä laajasti sekä Euroopassa että Suomessa. Korkeiden hintojen ja toimitusvarmuuden aiheuttama epävarmuus ja huoli kiihdyttävät uusien energiamuotojen käyttöönottoa samalla, kun Eurooppa pyristelee irti venäläisestä fossiilisesta energiasta. Ovatko yhteiset energiamarkkinat hyödylliset tässä tilanteessa? Miten vältetään ylisääntely ja mahdollistetaan hyvä investointiympäristö? Unohdetaanko kriisin seurauksena ilmastonmuutoksen torjunta ja puhdas energia?

Näistä ja muista ajankohtaisista kysymyksistä puhutaan Energiakaupunkien ja Energiateollisuuden yhteisessä keskustelutilaisuudessa Eurooppa-foorumissa. Tilaisuus järjestetään torstaina 25.8.2022 klo. 15:00-15:45 Turun Radisson Blu Marina Palace -hotellissa ja sitä voi seurata suorana verkossa.

Keskustelun aiheena olevalla energiatrilemmalla kuvataan perinteisesti energian saatavuuden, hinnan ja ympäristövaikutusten välistä tasapainoilua. Viimeiset vuodet on keskitytty ympäristövaikutuksiin, mutta nyt saatavuus ja hinta ovat kaikkien mielessä. Samalla olemme havaineet uusia kulmia perinteiseen trilemmaan - näitä ovat muun muassa sosiaalinen ja oikeudenmukainen energia sekä biodiversiteetin huomioiminen. Miten uusi tasapaino haetaan?

Keskustelun avaussanat kuullaan ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalolta, jonka jälkeen Euroopan parlamentin jäsen Henna Virkkunen (EPP, kok), Energiateollisuuden toimitusjohtaja Jukka Leskelä, Turku Energian toimitusjohtaja Timo Honkanen sekä Euroopan komission Suomen-edustuston kansalaisviestinnän päällikkö Ismo Ulvila keskustelevat energian tulevaisuudesta ja käynnissä olevan energiakriisin ylittämisestä yhteiseurooppalaisin voimin.

Moderaattorina toimii Energiakaupungit ry:n toiminnanjohtaja Aku Aarva.

Päivä ja aika: Torstai 25.8.2022 klo. 15:00-15:45
Paikka: Radisson Blu Marina Palace, Turku
Ohjelman kieli: suomi, simultaanitulkkaus englanniksi

Voit seurata ohjelmaa suorana Prospectumin kautta:

Aku AarvatoiminnanjohtajaEnergiakaupungit ry

Toiminnanjohtaja Aku Aarvan päätehtävä on käyttää ääntä kaupunkienergiayhtiöiden puolesta yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Puh:+358414326510aku.aarva@energiakaupungit.fi

Energiakaupungit ry
00130 HELSINKI

Energiakaupungit ry on 13 kaupunkienergiayhtiön sanansaattaja valtakunnallisesti ja EU-tasolla. Edistämme avointa ja läpinäkyvää kilpailua, joka tarjoaa kuluttajille kustannustehokkaimmat ja ympäristöystävällisimmät energiaratkaisut. Toimimme energiamurroksen ytimessä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Energiakaupungit ry

Selvitys: Kaukolämpö on avain energiasiirtymässä - järjestelmän rapistuminen tulisi yhteiskunnalle hyvin kalliiksi25.10.2022 14:45:00 EEST | Tiedote

Suomalainen kaukolämpöjärjestelmä osoittautuu AFRYn tuoreen selvityksen mukaan yhteiskunnan kannalta halvimmaksi ja tehokkaimmaksi keinoksi yhdistää erilaisia energiavirtoja ja edistää siirtymistä hiilineutraaliin yhteiskuntaan kaupunkien lämmityksessä. Vaihtelevan sähköntuotannon lisääntymisen aiheuttamat haasteet voidaan sektorikytkennän mahdollistavalla kaukolämmöllä ylittää tavoin, joihin ei muiden lämmitysjärjestelmien kautta päästä. Kaukolämpöjärjestelmän roolin pienentyminen tietoisen politiikan ja kilpailua vääristävien tukimuotojen seurauksena puolestaan tulisi kalliiksi yhteiskunnalle ja kuluttajille.

Kannanotto: Energiakaupungit esittää säätösähkön hintakaton korotuksen siirtämistä talven yli sekä fyysisen sähkökaupan vakuusvaateiden pikaista uudistamista14.10.2022 12:48:55 EEST | Tiedote

Energiakaupunkien jäsenyhtiöt ovat vastuullisina markkinatoimijoina erittäin huolestuneita säätösähkön hintakaton nostamisen vaikutuksista sähkön toimitusvarmuuteen tulevana talvena. Ääritilanteissa Energiakaupunkien jäsenyhtiöiden tasevastuun arvioitu maksimivakuusvaade 10 000 €/MWh tasesähkön viikkokeskihinnalla kohoaisi miljardeihin euroihin. Energiakaupungit pitää eSettin nykyistä vakuusmallia kohtuuttoman ylimitoitettuna ja toivoo sen pikaista uudistamista markkinoiden toimivuuden varmistamiseksi.

Energiakaupungit | Aku Aarva: Budjettiriihestä määräaikaisia päätöksiä energiakriisiä helpottamaan1.9.2022 16:25:29 EEST | Tiedote

Hallituksen viimeinen budjettiriihi päättyi 1.9.2022 odotettuihin uutisiin määräaikaisista toimenpiteistä, joilla hallitus pyrkii helpottamaan energian hintakehityksen aiheuttamia ongelmia erityisesti pienituloisille kotitalouksille. Energiakaupungit pitää hallituksen päätöksiä pääosin oikein kohdistettuina ja arvioi, etteivät pahimmat pelot markkinoihin puuttumisesta toteutuneet. Akuutin kriisin takia budjettiriihessä tehdyt määräaikaiset päätökset tuovat helpotusta apua eniten tarvitseville. Samaan aikaan on tärkeää varmistaa, etteivät nyt tehdyt tai tulevat päätökset heikennä kaupunkienergiayhtiöiden kykyä jatkaa välttämättömiä tulevaisuusinvestointeja.