Energiayhtiöltä vahva tulos alkuvuoden myrskystä huolimatta

Vuoden 2019 kahden ensimmäisen kvartaalin aikana Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 78,7 M€ liikevoiton ollessa 12,3 M€. Liikevaihto nousi hiukan yli 9 prosenttia ja liikevoitto peräti 37 prosenttia edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna. Omavaraisuusaste pysyi aikaisemmalla hyvällä tasollaan ollen 55,6 prosenttia.

Vaasan Sähkö Oy. Kuva: Ann-Sofi Berg

Energianmyynti

Sähköenergiaa myytiin tammi–kesäkuussa yhteensä 977 GWh, mikä on noin 5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Kaukolämpöä myytiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 397 GWh. Laskua tuli lämmön myynnissä edellisvuoteen nähden nelisen prosenttia.

Sähkönsiirto

Tammi–kesäkuussa siirretyn sähkön kokonaismäärä oli 526 GWh, mikä on hieman yli 2 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vuoden alkua väritti vahvasti vuoden vaihteessa riehunut Aapeli-myrsky, jonka heikentävä vaikutus alkuvuoden tulokseen ja toimitusvarmuuteen oli merkittävä.

- On todella hienoa, että konsernimme saavutti näin hyvän tuloksen. Seinäjoen voimalaitoksen viime vuonna tehtyjen omistusjärjestelyiden (tulosvaikutus -5 M€ vuonna 2018) ja Aapeli-myrskyn aiheuttamat lisäkulut (-2,6 M€ vuonna 2019) huomioiden vertailukelpoinen tulos oli hyvä, kommentoi Vaasan Sähkön toimitusjohtaja Stefan Damlin.

Sähkön myynnissä näkyy asiakasmäärän kasvu, joka jatkui vuoden toisella kvartaalilla. Kesäkuun lopussa asiakkaita oli noin 20 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

- Tunnettuudessa parannamme jatkuvasti, Damlin toteaa tyytyväisenä.

- Autettu tunnettuus on nyt yli 50 prosenttia sekä pääkaupunkiseudulla että koko Suomessa mitattuna, ja asiakkaita meillä on jokaisessa kunnassa. Tästä on hyvä jatkaa.

Vaasan Sähkö -konsernin uusi strategia tuo myös muutoksia yhtiön toimintaan.

- Tavoitteenamme on alan paras asiakaskokemus. Se tarkoittaa sitä, että meidän pitää jatkossakin uskaltaa tehdä rohkeita päätöksiä ja erottua joukosta.

Vaasan Sähkö -konserni

Kaukolämmön myynti GWh

Sähkönsiirto GWh

Vaasan Sähkö Oy. Kuva: Ann-Sofi Berg

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 140 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2018 oli noin 143 milj. euroa.

Vaasan Sähköverkon rakennuttamassa kotkanpesässä tilaa pesueelle1.8.2019 08:15:00 EESTTiedote

Viime vuoden lopulla Vaasan Sähköverkko Oy rakennutti merikotkille tarkoitetun pesän Sundomin saaristoon. Pesä on näin ollen ollut ensimmäistä kesää tarjolla alueella pesiville kotkille. Tekopesän rakentaminen tuli ajankohtaiseksi, kun uuden sähkölinjan kulkureitti suunniteltiin alueelle, jossa on viime vuosina havaittu joitakin merikotkan pesintöjä. Pesän rakennuksesta vastasi Pohjanmaan Merikotkat ry.

Sähkölämmittäjälle ilmainen älylaitteisto kodin energianohjaukseen – ilmoittaudu mukaan pilottiin nyt!20.6.2019 08:15:00 EESTTiedote

Vaasan Sähkö hakee nyt omakotitalossa tai paritalossa asuvia sähkölämmittäjiä vuoden kestävään pilottiin, jossa tutkitaan kuluttajien osallistamista energiajärjestelmään ja mahdollisuuksia tasata kulutuspiikkejä. Mukaan valitut kuluttajat saavat vuodeksi täysin maksutta käyttöönsä laitteiston kodin älykkääseen energianohjaukseen. Samalla he pystyvät pienentämään omaa kulutustaan ja hiilijalanjälkeään.

Asiakasmäärää kasvoi 15 % tiukasta hintakilpailusta huolimatta9.4.2019 13:55:19 EESTTiedote

Pohjoismaiden kuiva kesä, polttoaineiden hintakehitys ja päästöoikeuksien jyrkkä hinnannousu korottivat vahvasti sähkön markkinahintaa vuoden 2018 toisen puoliskon aikana. Vaasan Sähkö onnistui kasvattamaan asiakasmääräänsä merkittävästi, mikä myös näkyi liikevaihdon kasvuna. Liikevoittoa rasitti Seinäjoen voimalaitoksen omistusjärjestelyistä johtunut 5 miljoonan euron kertaluonteinen sähkönhankintakulu.