Energiayhtiön liikevaihto notkahti – taustalla matalampi energiankulutus, tuuli ja sade

Vuoden 2020 ensimmäinen puolisko oli energiayhtiön näkökulmasta haastava. Talvikuukausien leudon sään aikaansaama matala energiankulutus yhdistyi alkuvuodesta sateiseen ja tuuliseen säätyyppiin, ja yhdessä nämä painoivat sähkön markkinahintaa alas. Myös koronakevät vaikutti energiankulutukseen. Kahden ensimmäisen kvartaalin aikana Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihdossa tapahtui selkeä notkahdus edellisvuoteen verrattuna.
Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg

Tammi-kesäkuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 55,9 M€ liikevoiton ollessa 10,3 M€. Liikevaihto tippui 29 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Omavaraisuusaste pysyi hyvällä tasolla (55,2 %).

Energian myynti

Sähköenergiaa myytiin tammi–kesäkuussa yhteensä 892 gigawattituntia (GWh), mikä on noin 8,8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Myydystä sähköenergiasta noin 8,2 prosenttia myytiin sähköpörssiin ja loput loppuasiakkaille.

Kaukolämpöä myytiin kahden ensimmäisen kvartaalin aikana yhteensä 362 GWh, eli noin 8,8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Sähkönsiirto

Tammi–kesäkuussa siirretyn sähkön määrä oli noin 5 prosenttia edellisvuotta alhaisempi. Vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana kokonaissiirron määrä oli 500 GWh. Erityisesti tammikuun, mutta myös helmi–maaliskuun lauha sää näkyy siirretyn energian määrän alenemisena verrattuna vuoden takaiseen.

- Heikentyneestä liikevaihdosta huolimatta pääsimme oikein hyvään tulokseen kiitos onnistuneen energiahankinnan, toteaa toimitusjohtaja Stefan Damlin.

- Viime vuonna teimme historiallisen hyvän tuloksen. Tänä vuonna vallitsevassa tilanteessa tulosnäkymät ovat haastavammat. Jatkamme strategian toteuttamista.

Yhtiölle kuluva vuosi on investointipainotteinen.

- Jatkamme panostusta päästöttömään energiaan. Parhaillaan käynnissä on muun muassa tuulipuistoprojekti Teuvan Paskoonharjulla.

Vaasan Sähkö on Suomen suurimpia tuulivoiman tuottajia.

1–6/2020

1–6/2019

55,9

78,7

9,2

10,3

12,3

18,4

15,6

8,9

6,9

55,2

55,6

Sähkön myynti GWh

Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg

Massiivinen aurinkovoimala Lapualle: Vaasan Sähkön osuus lähes kolmannes20.12.2023 10:15:00 EET | Tiedote

Lapuan Heininevalle rakennettava aurinkovoimala on kansallisessa mittakaavassa erittäin suuri. EPV Energian rakennuttama teollisen mittaluokan laitos valmistuu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa valmistuva aurinkovoimala tuottaa arviolta noin 67 gigawattituntia sähköä vuodessa. Siitä Vaasan Sähkön osuus on noin 30 prosenttia. Toisen vaiheen on suunniteltu nostavan vuosituotannon yli 90 gigawattituntiin.