EnerKey ja IISY – yhdessä säästämässä ympäristöä ja ihmisiä

Energianhallinnan markkinajohtaja EnerKey ja sisäilman laadun asiantuntijayritys IISY ovat aloittaneet yhteistyön, joka mahdollistaa ainutlaatuisella tavalla kiinteistön energiankulutusdatan yhdistämisen sisäilman laadun kanssa.

Ilari Anttila, toimitusjohtaja, EnerKey

Kiinteistöjen hallinnalla on merkittävä vaikutus julkisten ja yksityisten yritysten taloudenpitoon sekä ihmisten hyvinvointiin. 15 % rakennuksista Suomessa on sisäilmaongelmaisia ja 800.000 suomalaista altistuu päivittäin huonolle sisäilmalle. Vietämme 90 % ajastamme sisätiloissa ja hyvällä sisäilmalla voitaisiin välttää 35 % lyhytaikaisista sairauspoissaoloista.

Sisäilmaolosuhteet ovat energiankäytön lopputuote

Kiinteistöjen energiatehokkuuden optimoinnilla on energiansäästöjen ja vastuullisuuden ohella tarkoitus myös parantaa kiinteistön olosuhteita.  Lämmittäminen, viilentäminen ja ilmanvaihto ovat suurimmat kiinteistöjen energiakulutuksen ja ympäristökuormituksen lähteet. Tämän kuormituksen määrällä on myös suora vaikutus kiinteistöjen sisäilmaan. Hyvä sisäilma mahdollistaa terveelliset, mukavat ja tuottavat olosuhteet rakennuksen käyttäjille. Ennakoivalla sisäilmatyöllä on tarkoitus aloittaa muutos parempaan jo ennen ihmisten oireilua.

”Yhteistyömme IISYn kanssa tuottaa asiakkaillemme suurta lisäarvoa. Mahdollistamme ensi kertaa kiinteistöjen energiajohtamisen liittämisen sisäilman laadun johtamiseen. Lopputuloksena saamme aikaan vastuullista ja energiatehokasta kiinteistöjen hallintaa sekä tietenkin laadukkaamman sisäilman kiinteistöjen käyttäjille”, toteaa EnerKeyn toimitusjohtaja Ilari Anttila.

Kiinteistöhallinnan faktaboksi

• 15 % rakennuksista Suomessa on sisäilmaongelmaisia
  • 800 000 suomalaista altistuu päivittäin huonolle sisäilmalle.
  • Vietämme 90 % ajastamme sisätiloissa.
  • Hyvällä sisäilmalla voitaisiin välttää 35 % lyhytaikaisista sairauspoissaoloista.
  • Kiinteistöjen ennakoivalla ylläpidolla voidaan säästää 30 % viivästyneeseen korjaamiseen verrattuna.
  • Energian kulutusdatan, kattavan suunnittelun ja energiatehokkuustoimenpiteiden avulla on mahdollista saavuttaa jopa 30% kustannussäästöt aiempaan kulutukseen verrattuna.

Lisätietoja:

Ilari Anttila
Toimitusjohtaja, EnerKey Enegia Solutions Oy

Samu Niska
Toimitusjohtaja, IISY Oy
p.040 773 6762

0207992101http://www.enerkey.com

EnerKey on markkinoiden johtava, ISO 50001 -sertifioitu energiatiedon ja -prosessien hallinnan tietojärjestelmä. Järjestelmää käyttää noin 300 organisaatiota ja sillä hallitaan 80 000 mittapisteen tuottamat kulutustiedot 15 000:ssa kiinteistössä.

www.enerkey.com

IISY on kehittänyt ensimmäisenä Suomessa rakennuskantojen sisäilman johtamiseen tarkoitetun järjestelmän. Järjestelmä ennaltaehkäisee sisäilmaongelmia rakennuksen elinkaaren kaikissa vaiheissa. Järjestelmällä turvataan 30 000 suomalaisen sisäilma kouluissa, päiväkodeissa, työpaikoilla ja kodeissa.