Engineers Finland tiivistämään insinöörijärjestöjen yhteistyötä

Engineers Finland edistää koulutus- ja elinkeinopoliittisia sekä työmarkkinatavoitteita kansallisesti ja kansainvälisesti. Uusi järjestö edustaa lähes 150 000 tekniikan korkeakoulutettua.
Kuvassa: Jari Jokinen, TEK, Petteri Oksa ja Tommi Grönholm, Insinööriliitto, Joel Salminen, TEK, Kenneth Jönsson, DIFF ja Agneta Skogster-Järvi, DiFF. Kuva: Helena Hagberg

Tekniikan akateemiset TEK ja Insinööriliitto sekä niiden ruotsinkieliset sisarjärjestöt Tekniska Föreningen i Finland TFiF ja DIFF Ingenjörerna i Finland perustivat 8. toukokuuta uuden yhteisjärjestön, joka sai nimekseen Engineers Finland.

Uuden järjestön tarkoituksena on toimia jäsenjärjestöjensä ja niiden jäsenten edustajana.

Engineers Finland hakee myös insinöörien pohjoismaisen järjestön Association of Nordic Engineers ANEn jäsenyyttä

– Tekniikan ja insinöörien haasteet ovat kansainvälisiä. Ratkaisu on tiiviimpi yhteistyö. Hienoa, että voimme toimia yhdessä järjestöjen jäsenten parhaaksi, Insinööriliiton edunvalvontajohtaja Petteri Oksa sanoo.

TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen korostaa erityisesti pohjoismaisen yhteistyön tärkeyttä.
– Insinöörien toimintakenttä on Pohjoismaissa varsin samankaltainen, joten se antaa järjestöyhteistyöllemme erinomaiset mahdollisuudet. Engineers Finland mahdollistaa paitsi vaikuttavuuden myös tehokkuuden lisäämisen kansainvälisessä yhteistyössämme.

Toiminnanjohtaja Britta Sunde (TFiF)  ja toiminnanjohtaja Kenneth Jönsson (DIFF) toteavat järjestöjensä myös lähtevän innokkaasti rakentamaan entistä tiiviimpää pohjoismaista yhteistyötä.

Lisätietoja:

Jari Jokinen, toiminnanjohtaja Tekniikan akateemiset TEK

Tommi Grönholm, järjestöjohtaja, Insinööriliitto Il ry.