Enkät: Över en tredjedel av finländarna har råkat ut för ojämlik behandling i arbetslivet

Ålder, nedsatt arbetsförmåga och etnisk bakgrund upplevs i det finländska arbetslivet som de största orsakerna till ojämlik behandling och svårigheter när det gäller att få jobb. Kvinnor uppgav att de råkat ut för ojämlik behandling betydligt oftare än män. Ungefär var femte förvärvsaktiv upplever att de inte behandlas lika. Finländarna anser dock att mångfald värdesätts i allt högre grad.
Det finns också goda nyheter om det finländska arbetslivet. Enligt resultaten av Elos enkät tror två femtedelar att mångfald värdesätts mer i dag än tidigare.

Arbetspensionsbolaget Elo har utrett hur varierande personliga egenskaper påverkar människors uppfattning om det finländska arbetslivet.I enkätundersökningen Yhdenvertaisuus työelämässä – onko sitä? (Likabehandling i arbetslivet?) undersöktes människors iakttagelser och erfarenhet på både ett allmänt och ett personligt plan. Mer än en tredjedel (36 %) av dem som besvarade enkäten uppgav att de hade utsatts för ojämlik behandling. Ungefär var femte förvärvsaktiv upplever ojämlik behandling för närvarande.

Av dem som själva utsatts för ojämlik behandling uppgav nästan hälften (44 %) att det berodde på deras ålder, 28 procent att det berodde på deras kön och nästan en femtedel att orsaken var nedsatt arbetsförmåga.

Mer än en tredjedel av alla förvärvsaktiva som besvarade enkäten hade också upptäckt brister i likabehandlingen på sin nuvarande arbetsplats. Ändå uppgav bara under hälften att de hade ingripit vid ojämlik behandling eller diskriminering.

– Utifrån resultaten verkar det vara alltför vanligt med ojämlik behandling. Ungefär hälften av alla svarande uppgav att man på den egna arbetsplatsen har talat om mångfald och likabehandling. Diskussion om temat är en bra början, men det räcker inte med bara prat utan också attityderna måste förändras. Organisationerna, med ledningen som exempel, måste kavla upp ärmarna och vidta konkreta, synliga åtgärder för att främja mångfald och likabehandling, säger Hilkka Malinen, personaldirektör vid Elo.

Unga och personer över 50 år uppger att de har svårt att få jobb på grund av sin ålder

Ålder, nedsatt arbetsförmåga och etnisk bakgrund anses allmänt vara de viktigaste orsakerna till ojämlik behandling i arbetslivet. Mer än hälften av de svarande ansåg att orsaken till ojämlik behandling eller svårigheter att få jobb var deras ålder. Särskilt 18–29-åringar och över 50-åringar hade stött på svårigheter i arbetssökandet. Nästan hälften av de svarande trodde att etnisk bakgrund (48 %) och nedsatt arbetsförmåga (47 %) allmänt påverkar erfarenheterna av likabehandling eller gör det svårt att få jobb.

– Det är oroväckande att nästan en tredjedel av de svarande hade stött på åldersrelaterade svårigheter i arbetssökandet. Pensionsåldern stiger varje år, men samtidigt är antalet personer i arbetsför ålder allt mindre. För att klara sig behöver Finland människor som stannar länge i arbetslivet, och då måste attityderna kring ålder ändras. De unga måste ges möjligheter att etablera sig i arbetslivet för att de ska få ett positivt förhållande till arbete. Och en 50-åring har ännu drygt femton år kvar i arbetslivet, påpekar Malinen.

Kvinnor utsätts för ojämlik behandling oftare än män

Nästan en fjärdedel av alla svarande ansåg att kön och nästan var femte att sexuell läggning är vanliga orsaker till ojämlik behandling i det finländska arbetslivet.

Undersökningsresultaten visar att det finns skillnader i kvinnors och mäns erfarenheter. Av kvinnorna uppgav nästan hälften att de hade utsatts för ojämlik behandling, medan mindre än en tredjedel av männen uppgav det. Kvinnorna uppgav nästan tre gånger oftare än männen att den ojämlika behandling de själva hade utsatts för berodde på deras kön.

I värsta fall kan osaklig behandling sätta stopp för karriären – hotar till och med samhällsekonomin

Bara en fjärdedel av dem som utsatts för ojämlik behandling tog upp saken med exempelvis sin chef eller någon annan personalansvarig. Det finns också skillnader mellan kvinnor och män i hur de agerar efter att ha blivit ojämlikt behandlade. De kvinnor som upplevt brister i jämställdheten tog mer sannolikt än männen upp saken med den personalansvariga.

Mer än en tredjedel (37 %) av alla som utsatts för ojämlik behandling gjorde ingenting åt saken och höll det för sig själva. Mer än en fjärdedel hade bytt arbetsplats. Fler än var tionde (13 %) av alla som utsatts för ojämlik behandling uppgav att de har dragit sig tillbaka från arbetslivet på grund av detta. De var oftast i åldern 55–64 år.

– Enkätresultaten är ytterst oroväckande. 13 procent av dem som blivit illa behandlade har dragit sig tillbaka från arbetslivet. Det är en skrämmande siffra. År 2018 var sysselsättningsgraden bland 55–64-åringar i Finland bara cirka 65 procent, vilket är 12,5 procentenheter lägre än i Sverige, säger Elos chefsekonom Tiina Helenius.

Om sysselsättningsgraden i den åldersgruppen skulle vara densamma som i Sverige skulle det ha funnits 90 000 fler sysselsatta personer i Finland 2018.

– Regeringens sysselsättningsmål på 75 procent innebär att vi behöver 60 000 fler sysselsatta personer, om befolkningen i arbetsför ålder fortsätter minska i samma takt som under tidigare år. Finland har inte råd att gå miste om den arbetsföra befolkningens insats på grund av att arbetsmiljön upplevs vara orättvis, konstaterar Helenius.

Mångfald värdesätts allt mer

Det finns också goda nyheter om det finländska arbetslivet. Enligt resultaten av Elos enkät tror två femtedelar (41 %) att mångfald värdesätts mer i dag än tidigare. Fler än var tredje av alla svarande ansåg att det finns stor eller ganska stor mångfald på den egna arbetsplatsen. Var femte ansåg att variationen eller antalet olika slags människor på den egna arbetsplatsen hade ökat under de senaste två åren.

Möjligheten att vara sig själv var viktig för merparten (93 %) av alla svarande i arbetslivet. Av dem uppgav största delen (80 %) att de gärna arbetar på en arbetsplats med mångfald.

Finländarna har noterat arbetsgivarnas arbete för att främja mångfald, jämlikhet och jämställdhet. Mer än hälften av alla förvärvsaktiva som besvarade enkäten uppgav att den egna organisationen på ett synligt sett ser till att olika slags människor känner sig välkomna. I telefonintervjuerna ansågs mångfald vara nyttigt, och att det krävs öppenhet på arbetsplatsen för att mångfalden ska realiseras.

– Det är verkligen glädjande att så många av de svarande ansåg att mångfald är viktigt och uppskattade olikhet. Vi är på väg i rätt riktning, men det finns fortfarande mycket att göra, konstaterar Malinen.

Information om undersökningen

Arbetslivsundersökningen Yhdenvertaisuus työelämässä – onko sitä? (Likabehandling i arbetslivet?) genomfördes som en webbenkät i maj–juni 2019. De personliga egenskaper som undersöktes begränsades till följande fem aspekter av mångfald: kön, ålder, nedsatt arbetsförmåga, sexuell läggning och etnisk bakgrund. Enkäten besvarades av totalt 2 020 personer i arbetslivet i åldern 18–64 år. Hälften av de svarande var män och hälften kvinnor. Av dem som besvarade enkäten valdes genom slumpmässigt urval ut 10 personer för telefonintervju. Undersökningen genomfördes av Mediatoimisto Voitto på uppdrag av Elo.

Ett sammandrag av undersökningen finns tillgängligt på finska >