Enkätreslutat: Samtidigt landskapsval och riksdagsval får stöd i kommunernas ledning

Nästan 60 procent av de kommunala beslutsfattare som svarat på Kommunförbundets enkät skulle flytta fram det första landskapsvalet till våren 2019 så att det hålls i samband med riksdagsvalet. En knapp tredjedel av de som svarade understöder regeringens förslag att ordna valet i oktober 2018.

Kommunförbundet informerar
31.10.2017
Får publiceras genast

Enkätreslutat:
Samtidigt landskapsval och riksdagsval får stöd i kommunernas ledning

I kommuner med mer än 10 000 invånare ansåg alla de kommunala beslutsfattarna som svarat på enkäten att valet skulle hållas tillsammans med riksdagsvalet år 2019. I rentav 81 procent av de största städerna, alltså de med över 100 000 invånare, skulle de kommunala beslutsfattarna flytta fram valet till våren 2019.

Totalt 64 procent av tjänsteinnehavarna och 51 procent av  de förtroendevalda ansåg att landskaps- och riksdagsvalet kunde hållas samtidigt, medan 27 procent av tjänsteinnehavarna och 37 procent av de förtroendevalda tyckte att landskapsvalet kunde hållas i oktober 2018.

Uppgifterna är ur Kommunförbundets enkät som gjordes i september–oktober 2017. Enkäten skickades till  ledande förtroendevalda och tjänsteinnehavare i 40 kommuner som deltar i ARTTU2-programmet. Urvalet var 533 och enkäten besvarades av 193 personer. Svarsprocenten var 36,2. Från alla de kommuner som deltog kom flera svar.

Kommunerna har valts så att de representerar Finlands alla kommuner.

Kritik av beredningen av reformen

Av de svarande bedömde 82 procent att landskapens olikheter inte beaktas tillräckligt i reformen. Endast tre procent av de tillfrågade ansåg att landskapens olikheter beaktas tillräckligt.

Totalt 77 procent ansåg att riskbedömningen har varit tillräcklig under beredningen av reformen och 62 procent ansåg att reformens nya tidtabell inte är tillräckligt realistisk.

– Det faktum att vård- och landskapsreformen inte är klar och att riktlinjerna ändras syns i de kommunala beslutsfattarnas svar. Den ständiga osäkerheten minskar förtroendet för att reformen framskrider, säger Siv Sandberg, forskare vid Åbo Akademi, som genomförde enkäten.

– Kritiska åsikter om riskhanteringen och beaktandet av landskapens olikheter sågs även i motsvarande enkät förra året. När osäkerheten drar ut på tiden blir också kritiken skarpare.

Siv Sandberg, Åbo Akademi, tfn 02 215 4562

Kommunförbundet:
Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef, tfn 050 337 5634
Arto Koski, sakkunnig, tfn 050 542 92 99

09 7711http://www.kunnat.net

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

//RÄTTELSE TILL PRESSMEDDELANDET SOM SKICKADES KLOCKAN 12:55: ANTALET KOMMUNER SOM HÖJT SIN SKATTESATS ÄR 53, INTE 52 SOM DET MEDDELADES TIDIGARE// Kommunernas genomsnittliga inkomstskattesats sjunker för första gången på över 20 år//17.11.2017 22:26Tiedote

//TRE MENINGAR KORRIGERADE: 1) TVÅ MENINGAR I ANDRA STYCKET: SKATTESATSEN SÄNKS ÅR 2018 I SEX KOMMUNER OCH HÖJS I 53. ANTALET KOMMUNER SOM HÖJER SIN SKATTESATS ÄR SEX FLER ÄN I FJOL. 2) FÖLJANDE MENING I FEMTE STYCKET: TOTALT TIO KOMMUNER VALDE ATT HÖJA SKATTESATSEN MED 1,00 PROCENTENHETER// Rättelsen beror på att inkomstskattesatsen i Siikainens kommun höjs med en procentenhet, från 21 till 22 procent.

//KORJAUS KELLO 12.55 LÄHETETTYYN TIEDOTTEESEEN TULOVEROPROSENTTIA KOROTTANEIDEN KUNTIEN MÄÄRÄ ON 53, EI AIEMMIN ILMOITETTU 52// Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti laskee ensimmäisen kerran yli 20 vuoteen17.11.2017 21:55Tiedote

//KORJATTU KOLME VIRKETTÄ: 1) TOISESSA KAPPALEESSA KAKSI VIRKETTÄ: VEROPROSENTTI LASKEE VUONNA 2018 KUUDESSA KUNNASSA JA NOUSEE 53 KUNNASSA. KOROTTAJIA ON KUUSI ENEMMÄN KUIN VIIME VUONNA. 2) VIIDENNESSÄ KAPPALEESSA VIRKE: SUURIN KOROTUS ON 1,00 PROSENTTIYKSIKKÖÄ, JOKA TEHTIIN YHTEENSÄ KYMMENESSÄ KUNNASSA// Korjaus johtuu siitä, että Siikaisten kunnan tuloveroprosentti nousee vuodelle 2018 yhdellä prosenttiyksiköllä, 21 prosentista 22 prosenttiin.

Landskapens och kommunernas samarbete i säkerhetsfrågor bör garanteras15.11.2017 12:51Tiedote

Det finns en risk att landskapens säkerhetsmyndigheter fjärmar sig från kommunerna på ett sätt som äventyrar räddningsväsendets samarbete med dem. Detta skulle med mycket stor sannolikhet innebära att säkerhetsarbetets genomslagskraft försvagas, vilket i sin tur skulle återspeglas på ett negativt sätt på möjligheterna att uppnå de lokala, regionala och nationella målen, sade Kommunförbundets vice vd Timo Reina i Kuopio på onsdagen. I sitt anförande vid seminariet för Räddningsinstitutets och Regionförvaltningsverkets beredskapsövning ITÄ2017 framhävde Reina vikten av att säkerställa ett tätt samarbete i fortsättningen.

Maakuntien ja kuntien yhteistyö turvallisuuskysymyksissä varmistettava15.11.2017 11:08Tiedote

On riskinä, että maakuntien turvallisuusviranomaiset etääntyvät kunnista tavalla, joka vaarantaa pelastustoimen kuntayhteistyön. Tämä merkitsisi hyvin suurella todennäköisyydellä turvallisuustyön vaikuttavuuden heikkenemistä, mikä heijastuisi kielteisellä tavalla paikallisesti, alueellisesti ja kansallisesti asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen, totesi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Kuopiossa keskiviikkona.