Enkätreslutat: Samtidigt landskapsval och riksdagsval får stöd i kommunernas ledning

Nästan 60 procent av de kommunala beslutsfattare som svarat på Kommunförbundets enkät skulle flytta fram det första landskapsvalet till våren 2019 så att det hålls i samband med riksdagsvalet. En knapp tredjedel av de som svarade understöder regeringens förslag att ordna valet i oktober 2018.

Kommunförbundet informerar
31.10.2017
Får publiceras genast

Enkätreslutat:
Samtidigt landskapsval och riksdagsval får stöd i kommunernas ledning

I kommuner med mer än 10 000 invånare ansåg alla de kommunala beslutsfattarna som svarat på enkäten att valet skulle hållas tillsammans med riksdagsvalet år 2019. I rentav 81 procent av de största städerna, alltså de med över 100 000 invånare, skulle de kommunala beslutsfattarna flytta fram valet till våren 2019.

Totalt 64 procent av tjänsteinnehavarna och 51 procent av  de förtroendevalda ansåg att landskaps- och riksdagsvalet kunde hållas samtidigt, medan 27 procent av tjänsteinnehavarna och 37 procent av de förtroendevalda tyckte att landskapsvalet kunde hållas i oktober 2018.

Uppgifterna är ur Kommunförbundets enkät som gjordes i september–oktober 2017. Enkäten skickades till  ledande förtroendevalda och tjänsteinnehavare i 40 kommuner som deltar i ARTTU2-programmet. Urvalet var 533 och enkäten besvarades av 193 personer. Svarsprocenten var 36,2. Från alla de kommuner som deltog kom flera svar.

Kommunerna har valts så att de representerar Finlands alla kommuner.

Kritik av beredningen av reformen

Av de svarande bedömde 82 procent att landskapens olikheter inte beaktas tillräckligt i reformen. Endast tre procent av de tillfrågade ansåg att landskapens olikheter beaktas tillräckligt.

Totalt 77 procent ansåg att riskbedömningen har varit tillräcklig under beredningen av reformen och 62 procent ansåg att reformens nya tidtabell inte är tillräckligt realistisk.

– Det faktum att vård- och landskapsreformen inte är klar och att riktlinjerna ändras syns i de kommunala beslutsfattarnas svar. Den ständiga osäkerheten minskar förtroendet för att reformen framskrider, säger Siv Sandberg, forskare vid Åbo Akademi, som genomförde enkäten.

– Kritiska åsikter om riskhanteringen och beaktandet av landskapens olikheter sågs även i motsvarande enkät förra året. När osäkerheten drar ut på tiden blir också kritiken skarpare.

Siv Sandberg, Åbo Akademi, tfn 02 215 4562

Kommunförbundet:
Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef, tfn 050 337 5634
Arto Koski, sakkunnig, tfn 050 542 92 99

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Utredning av professor Petri Kuoppamäki: Ställningen för landskapens nationella servicecenter bör omvärderas i vård- och landskapsreformen16.1.2018 10:01Tiedote

Petri Kuoppamäki, professor i företagsjuridik, har på uppdrag av Kommunförbundet, Finlands kommunstiftelse och de kommunägda bolag som producerar ekonomi- och personalförvaltningstjänster utrett hur den föreslagna produktionsmodellen för centraliserade stödtjänster överensstämmer med konkurrenslagstiftningen, EU:s regler för statligt stöd och upphandlingslagstiftningen.

Selvitys: Maakuntien valtakunnallisten palvelukeskusten asema sote- ja maakuntauudistuksessa arvioitava uudelleen16.1.2018 09:58Tiedote

Yritysjuridiikan professori Petri Kuoppamäki on Kuntaliiton, Suomen Kuntasäätiön sekä kuntaomisteisten talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja tuottavien yhtiöiden toimeksiannosta selvittänyt ehdotetun keskitettyjen tukipalveluiden tuotantomallin yhteensopivuutta kilpailulainsäädännön, EU:n valtiontukisäännösten ja hankintalainsäädännön kanssa.

Timo Reina: Maankäytön suunnittelujärjestelmän uudistus kannattaisi valmistella parlamentaarisesti12.1.2018 11:13Tiedote

Maakuntauudistus muuttaa merkittävästi myös maankäytön ja rakentamisen toimintaympäristöä. Maakunnan ja kunnan yhdyspinnalla tarvitaan uudenlaisia toimintatapoja, yhteistyön muotoja ja suunnitteluvälineitä. Laajalle maankäyttö- ja rakennuslain uudistukselle on kova tarve, ja sitä valmistelemaan sopisi parhaiten jo tällä vaalikaudella asetettava parlamentaarinen työryhmä, ehdotti Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina tänään Jyväskylässä Keski-Suomen liiton seminaarissa